اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی در همایش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که امروز دوشنبه 24 مردادماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، درباره تاثیر این نشست در اجرای اقدامات موثر دستیابی به اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات چند جانبه اعلام کرد و افزود: حمل و نقل یکی از حوزه های اولویت ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: کریدورهای حمل و نقل داخلی و بین المللی بسیاری از جمله کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول و در حال ایجاد است. مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر در حال حاضر نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدأ به کشورها از طریق کشور محصور شده است. .

رویکرد ایران در حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و پرهیز از رقابت است

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران به مقوله حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هر گونه رقابت است، افزود: این رویکرد در راستای رویکرد و روح برنامه اقدام وین در قبال است. کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی است.

وزیر راه و شهرسازی به مشارکت خوب ایران با کشورهای منطقه و همچنین با اکو برای ترانزیت در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه حمل و نقل با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن همکاری موثری دارد. و این سازمان موفق به اجرای ابتکارات موثری در خصوص کشورهای منطقه شده است.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تعاملات ترانزیت دوجانبه و چندجانبه نزدیک با ایران دارند. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهدات جامعه جهانی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها در کاهش هزینه تجارت و دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی را بر عهده گرفته اند، در حالی که بر اساس در برنامه اقدام وین و همچنین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و کمک جامعه جهانی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی به آب های آزاد با تکیه بر توانمندی ها و امکانات بومی اشاره کرد و گفت: ایران علاوه بر مشکلات کشورهای در حال توسعه نیز در رنج است. در نتیجه بحران کرونا نیز تحت جدی‌ترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه قرار گرفته است و متأسفانه جامعه جهانی موفق نشده است که این فشار بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیتی کاهش نیابد.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری کنفرانس یعنی تامین مالی برای حمل و نقل بهتر پرداخت و بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی اعم از کشورهای محصور در خشکی و ترانزیت را ضروری دانست. کشورها.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کنفرانس های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و کنفرانس آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه داشتند، اما خلأ مکانیزم تامین مالی بین المللی برای حمل و نقل در شرایط سخت احساس می شود. شرایط بهبود اقتصادی کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی از اهمیت دوچندان برخوردار است.

قاسمی به صرف منابع مالی قابل توجه ایران برای پروژه‌های دارای اثرات منطقه‌ای با وجود محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه و شرایط کووید-۱۹ اشاره کرد و گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و حمل‌ونقل لازم، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در منطقه دریای خزر. احداث برخی از خطوط جاده ای و ریلی مفقود شده و بهبود امکانات لجستیکی و گمرکی در مرزهای کشور از اقدامات اخیر با محدودیت منابع داخلی بوده است.

وی ادامه داد: مشارکت های مالی با برخی از کشورهای منطقه نیز در بندر اقیانوسی چابهار با هدف تسهیل حمل و نقل بار به کشورهای آسیای میانه و بالعکس و حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر روش های حمل و نقل در حال انجام است. مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی به دنبال کاهش مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی هستند باید به الزامات و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیتی در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه آماده تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور منطقه است و در مقابل انتظار دارد جامعه جهانی نقش خود را ایفا کند. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه می توان منابع مالی بین المللی را در نظر گرفت.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی مانند اتصال ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف افغانستان، اتصال مزارشریف به پیشاور پاکستان، بازسازی راه آهن کویته. در پاکستان به زاهدان در ایران، احداث خط ریلی مفقود شده در قرقیزستان برای اتصال ریلی بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و همچنین تجهیز ناوگان ریلی کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین المللی را دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه ای برای یافتن راهکارهای عملی برای مشارکت پایدار بین کشورهای ترانزیتی، محصور در خشکی و تبیین جامعه جهانی خبر داد و گفت: این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد برای کمک به روند منتهی به سومین نشست این سازمان در سال 2024 برگزار خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا