فرهنگ و هنر

ادای احترام به همشهری فرانسوی‌مان

مرگ ژان کلود کریر به همان اندازه برای هموطنان فرانسوی اش ، بلکه برای اهالی فرهنگ و هنر ایران نیز غم انگیز است.

جامعه هنری ایران او را به خاطر نمایشنامه ها ، فیلمنامه ها و نمایشنامه نویسانش می شناخت و اهالی فرهنگ و ادب از علاقه او به فرهنگ و ادبیات ایران آگاه بودند.

دیروز خبر درگذشت کریر خاطرات خوشی را از اجرای نمایش های مختلف برای جامعه تئاتر کشور زنده کرد. نسل قبلی نمایشنامه “کنفرانس پرندگان” (براساس سیمرغ عطار) به کارگردانی پیتر بروک را به یاد می آورد و نسل جدیدتر از اجرای نمایش “مسیر عادی” وی به کارگردانی محمدرضا خاکی خاطرات خوبی دارند.

و اکنون مسعود دلخواه که در این نمایش نقش آفرینی کرده است ، در مصاحبه با آپارات نیوز ، از کریر به عنوان یک فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس بزرگ یاد کرده و او را یک همشهری می داند.

دلخواه گفت: “ما او را همشهری خود می دانیم.” مردی بزرگ و نویسنده توانمندی که با دراماتورژی نمایشنامه “کنفرانس پرندگان” علاقه خود را به فرهنگ و ادبیات ایران و مهارت خود در دراماتورژی نشان داد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه می دهد: من بندرت می توانم نمایشنامه نویسی را بشناسم که چنین تکنیکی را بنویسد. من در دو نمایشنامه او به نام “روال عادی” و “تراس” بازی کردم که هر دو به کارگردانی محمدرضا خاکی ساخته شده بودند و در هر دو نمایشنامه تکنیک های نوشتن را از او آموختم.

دلخواه امیدوار است که نسل جدید نمایشنامه نویسان با خواندن آثار کریر ، فن و مهارت دراماتورژی را از او بیاموزند.

وی توضیح می دهد: اگر ببینیم نمایشنامه نویسان جوانی که خوشبختانه بسیاری هستند ، یک دوره آموزشی با او می گذرانند یا اگر یکی از نمایشنامه های او را تشکیل دهند ، دراماتورژی ما رشد چشمگیری خواهد داشت. زیرا در حال حاضر متأسفانه در زمینه تکنیک درام ضعیف هستیم.

این مدرس تئاتر ادامه داد: خوب بود اگر روش کار Carrier در دانشگاه ها و م institسسات هنری ما مورد توجه قرار می گرفت و اکنون که از او می آموزیم چه فایده ای دارد اگر این خاطره با یک درس همراه شود.

دلخواهی که بازی هایش در “روال عادی” بسیار عالی بود ، می افزاید: “یکی از مهمترین تکنیک های کریر برای نوشتن نمایشنامه هایش ایجاد تعلیق ، کنجکاوی مخاطب درباره صحنه بعدی است و این مهارتی است که باید از او یاد بگیریم.” مورد استقبال خوب تماشاگران و منتقدان تئاتر قرار گرفت. بیا یاد بگیریم.

وی ابراز خرسندی می کند: گرچه جای خالی کریر پر نمی شود ، اما این بزرگوار بزرگوار و بزرگوار خوشبختانه ردپای خود را در دنیای نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی برجای گذاشته اند.

دلخواه با اشاره به علاقه کریر به فرهنگ و ادبیات ایران می گوید: “ما می توانیم از بزرگان یاد بگیریم که فرهنگ خود را گسترش دهیم.” به خصوص اگر آن شخص غیر ایرانی علاقه مند به فرهنگ و هنر ایرانی باشد. چقدر خوب است که از چنین افرادی یاد بگیریم و گنجینه های فرهنگی خود را بیشتر بدانیم و نادیده بگیریم.

این استاد امیدوار است که نمایش “عادی” به احترام ژان کلود کریر و به یاد دنیایی بدون تاج و تاج پایین بار دیگر اجرا شود.

سرانجام مسعود دلخواه می گوید: وقتی خبر درگذشت او را شنیدم ، حتی اگر خیلی ناراحت بودم ، خاطره خوش اجرای دو نمایش “روال عادی” و “تراس” برایم زنده شد.

ژان کلود کریر ، فیلمنامه نویس مشهور فرانسوی و نویسنده اصلی کتاب خاطرات “لوئیز بو اول” ، عصر روز دوشنبه 11 فوریه در سن 89 سالگی درگذشت. کیارا ، دخترش ، اعلام کرد که وی در خانه اش در پاریس درگذشته است.

ژان کلود کریر همسر نهال مدرنیته ، نویسنده ایرانی و نویسنده کتاب “عارف سوخته” بود و همچنین به ایران سفر می کند.

کریر که از دوستان عباس کیارستمی نیز بود ، در مقابل دوربین او ظاهر می شود و در فیلم “کپی در برابر نسخه اصلی” نقش کوچکی را ایفا می کند.

در تئاتر ، او با کارگردان بزرگی مانند پیتر بروک کار کرد.

نمایش “روال عادی” در دو قسمت مختلف و با فاصله چند سال به کارگردانی محمدرضا خاکی اجرا شد. در هر دو اجرا مسعود دلخواه نقش داشت. در اجرای اول ایوب آقاخانی ، بازیگر مقابل او و در اجرای دوم ، کوروش سلیمانی بودند.

با بازی نمایش “روال عادی” با بازی کوروش سلیمانی و مسعود دلخواه

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا