فرهنگ و هنر

از چالش اکران مجازی تا آنچه در بخش کرونا “حقیقت” خواهیم دید

‘برگزاری آنلاین جشنواره هیچ مزیتی نیست ، اما راه دیگری وجود ندارد. با این وجود ، نگرانی هایی برای هنرمندان وجود دارد که از حقوق مادی و معنوی خود محافظت کنند و از کپی برداری از اثر جلوگیری کنند زیرا مشخص نیست که چگونه فیلم ها را می توان بصورت آنلاین تأمین کرد. “بدیهی است که این مورد منحصر به ایران نیست و حتی بزرگترین سایتهای پخش فیلم در جهان نیز با این چالش روبرو هستند.”

به گزارش آپارات نیوز ، چهاردهمین جشنواره فیلم حقیقت بخشی از رویداد “روایت کرونا” سازمان نظام پزشکی به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان را اضافه کرده است. در این بخش که به صورت رقابتی ارائه می شود ، اسناد مستند با موضوع بیماری قلبی و تأثیرات آن بر انواع مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و غیره ارزیابی می شود. برخی از كارگردانان حاضر در این دوره معتقدند كه برگزاری یك رویداد مجازی باعث بزرگتر شدن مخاطب می شود و بعد فضایی دسترسی به آثار راحت تر خواهد بود ، اما برخی دیگر معتقدند كه این روش ممکن است حقوق مادی و معنوی آثار را افزایش دهد و همچنین کپی برداری از آثار را به خطر بیندازد.

به همین بهانه ، آپارات نیوز در این بخش با تعدادی از كارگردانان كه آثارشان به جشنواره رسیده است صحبت كرد و نظر آنها را در مورد نحوه برگزاری این دوره كه به صورت آنلاین طراحی شده است و همچنین هزینه ساخت را جویا شد. آثار آنها

Bloggerdon / بخش مجازی خیلی زودتر باید به جشنواره اضافه می شد

حسینعلی مددی ، کارگردان مستند “بلاگردون” گفت: بخش مجازی باید خیلی زودتر به جشنواره اضافه می شد. این بحران باعث شد تا به دنبال راه حل های جدید بگردیم و با حذف بعد مکان ، در هر زمان بتوانیم فیلم ببینیم. این عاملی است که باعث محبوبیت بیشتر فیلم ها و مخاطبان آن می شود.

وی درباره حفاظت از کپی آثار گفت: باید در زمینه کپی رایت و احترام به حقوق صاحب اثر فرهنگ سازی شود و این به موقع اتفاق خواهد افتاد. از آنجا که امسال یک جشنواره آنلاین در حال برگزاری است ، مطمئناً به صاحبان آثار اطلاع داده می شود که درآمد حاصل از فروش بلیط هر فیلم به طور کامل به صاحبان آثار پرداخت می شود.

این مستندساز درباره تهیه این اثر و هزینه آن نیز گفت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس ، با هدف پرداختن به فرهنگ اسلامی ایرانی در زمان گسترش کرونا ، از ما خواست برای ساخت این مستند و در نتیجه ساخت این مستند شکل گرفت.

این مستند به چهار حوزه تاج گذاری مردگان ، تهیه ماسک و لباس فرم پزشکی ، معیشت مردم و فداکاری کادر پزشکی در هنگام تاج گذاری می پردازد.

“پروانه” / پرستاران در خط مقدم

محمد جعفر باقری نیا ، کارگردان مستند “پروانگی” درباره این اثر توضیح داد: “این فیلم تلاش های کادر پزشکی و داوطلبان پزشکی در بیمارستان های یزد و اردکان را روایت می کند و تلاش ها و همکاری هایی که توسط پرستاران زن انجام می شود لحظات تلخی دارد. پشت سر گذاشته “

وی می افزاید: این کار در گروه مستند داستان فتح ساخته شد و جوانان آن داوطلب حضور در صف مقدم نبرد با کرونا بودند و جان خود را برای کمک به کادر پزشکی کشورمان به خطر انداختند.

بلوک 65 / مستندها فداکاری کردند و آثارشان را به جشنواره دادند

سید وحید حسینی ، نام کارگردان مستند “بلوک 65” نیز در گفت وگو با آپارات نیوز اظهار داشت: برگزاری جشنواره آنلاین بصورت مزیتی نیست ، اما به دلیل شرایط تعدادی از جشنواره ها بصورت آنلاین برگزار می شود . با این وجود ، نگرانی هایی برای هنرمندان وجود دارد که از حقوق مادی و معنوی خود محافظت کنند و از کپی برداری از اثر جلوگیری کنند زیرا مشخص نیست که چگونه فیلم ها را می توان بصورت آنلاین تأمین کرد. البته این چیزی منحصر به ایران نیست و حتی بزرگترین سایتهای پخش فیلم در جهان نیز با این چالش روبرو هستند.

وی ادامه می دهد: “شاید اگر فیلمی نداشتم که مضمون تاجی نداشت ، در شرکت در این جشنواره حقیقت شک می کردم.” برخی از این نگرانی ها تأثیرات مادی برای فیلمسازان دارد و برخی دیگر موارد مربوط به مالکیت معنوی است. امسال اما هر فیلم سازی که کار خود را به جشنواره داده فداکاری کرده و چراغ جشنواره را روشن کرده است و این یک گام ارزشمند است.

وی گفت: “مسئله افزایش مخاطب و وسعت آن مهم است.” “مشکل ما مخاطب نیست ، بلکه بسترهایی برای نمایش این مستند است و در واقع مسائل زیرساختی و فنی وجود دارد.” اینکه بگوییم جشنواره امسال فقط به مکان محدود نمی شود و می تواند تعداد افراد را افزایش دهد ، نمی تواند درست باشد.

‘بلوک 65’ نام مکانی در قبرستان اصلی کلانشهر تبریز است که قربانیان تاجگذاری در آن دفن شده اند و این مبنایی برای به تصویر کشیدن تلاش ها و زندگی ‘کریم متقی’ عکاس جوان با تاریخ تبریز ، که آخرین مراحل حضور خود را ثبت کرده است. تاجگذاری زمینی ، از جمله نبش قبر ، دفن و دفن عجیب ، خود را در قرنطینه در دره رحمت در تبریز قرار داد.

“دائمی نیست” / داستانی درباره دوستان دبیرستانی و آزاد

مجید فرجی کارگردان مستند “دائمی نیست” نیز گفت: “دائمی نیست” یک مستند 60 دقیقه ای است و داستان یک زن عکاس است که داوطلبانه وارد دستشویی می شود و وقتی تمیز می شود بحران کرونا آغاز می شود. پس از چند روز با اجساد رایگان (اجساد از جعبه های خواب و افراد بی خانمان) روبرو می شود و جسد آزاد جسد دوست دبیرستانی وی است.

وی معتقد است که علاوه بر تهدیدهای سلامتی انسان ، با ظهور ویروس کرونا ، فرصت هایی را نیز ایجاد کرده است ، اما مطمئناً محدودیت هایی نیز داشته است ، و در مورد مستند خود افزود: “دائمی نیست” تلاش عکاس برای یافتن پدر. و مادر همکلاسی اوست.

ما فرم اجازه را امضا کردیم زیرا فیلم ما قابل کپی است

مجید شیدا ، کارگردان مستند “پاسقاله” که در گویش یزدی به معنای کوچک است و به کوچک بودن ویروس کرونا اشاره دارد ، در مصاحبه با آپارات نیوز گفت: “به دلیل نبود قانون کپی رایت در ایران ، همیشه برای همه فیلمسازان این نگرانی وجود دارد که اگر فیلم آنها کپی شود ، راهی برای یافتن آن وجود ندارد. جشنواره همچنین اجازه فیلمسازان را در این زمینه گرفت که چنین اتفاقی برای کار بیفتد و کپی شود. به همین دلیل گفته شده است که شما فقط می توانید فیلم خود را روی سکوی “هاشور” که مخصوص جشنواره است نمایش دهید.

وی گفت: “نکته دیگر این است که در دوره کرونا چاره ای نیست جز برگزاری آنلاین جشنواره ، و اگر این رویداد برگزار نشود ، تولیدات مستند ساخته شده برای امسال مربوط به سال آینده و با گذشت زمان از دست داده است. از طرف دیگر ، در سالهای آینده ، ممکن است این مسیر توجه ویژه ای به قسمت مجازی جشنواره داشته باشد و از هزینه های اضافی جلوگیری کند.

این مستند که شخصیت اصلی آن یکی از درمانگران بیماری های عفونی در یزد است ، چالش ها ، حوادث و درگیری های افراد مبتلا به این بیماری را در حدود هشت ماه به تصویر می کشد. ‘پاسقاله’ که به گویش یزدی به معنای کوچک است ، در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی یزد تهیه شده و نشان می دهد که پزشکان و پرستاران در تلاش برای مقابله با این بیماری هستند.

گلوگاه و جشنواره مجازی باعث افزایش مخاطبان می شود

جواد یغموری و مهدی امینی کارگردان مستند “تانگونا” با اشاره به لزوم حمایت از حقوق معنوی و مادی فیلمساز گفتند: “با توجه به امکانات موجود چاره ای نیست و ما باید از جایی شروع کنیم ” و اکنون که امکان برگزاری مهمانی به صورت حضوری وجود ندارد ، باید این مسیر را در قالب بسترهای مجازی ادامه دهیم و البته جهان نیز به سمت مجازی سازی پیش می رود. این فرهنگ سازی با گذشت زمان ایجاد خواهد شد. با این حال ، فکر نمی کنم بحث جدی در زمینه فیلم های مستند وجود داشته باشد و این نگرانی ها بیشتر از فیلمسازان و سینما بیش از سایر اشکال تئاتر است.

یغموری درباره مسئله این کنفرانس گفت: “اسنادی که پس از جشنواره ها می آیند معمولاً در ایران زیاد دیده نمی شوند و بعد از هر جشنواره همه بایگانی می شوند ، بنابراین شاید با برگزاری واقعی این موارد محدودیت شنوایی برداشته شده باشد.” مخاطبان را به دلیل دسترسی آنلاین و دسترسی آسان به فیلم ها افزایش دهید. و اگر هماهنگی های درستی انجام شود ، ممکن است به حقوق مادی و معنوی کار احترام بیشتری گذاشته شود و مخاطبان بیشتری را شاهد باشیم.

وی در مورد سرمایه گذاری این اثر که از اولین مستندهایی بود که کرونا را سوژه خود قرار داد ، توضیح داد: من وقتی مرکز توسعه با ما تماس گرفت و سفارش ساخت آن را داد ، شروع به فیلمبرداری کردم و فقط با نیمی از برآورد ما باید آنها این تأثیر را به ما دادند که بسیار کم بود و شرایط به گونه ای پیش رفت که حتی آقای من و امینی از دریافت حقوق شخصی خودداری کردیم تا بتوانیم هزینه های دیگر را نیز تأمین کنیم.

‘تانگونا’ در بیمارستان کامکار قم فیلمبرداری شد و این مرکز پزشکی اولین بیمارستانی بود که به بیماران مبتلا به بیماری ویروس کرونا قلب خدمات ارائه می داد. در این مستند گفتگویی با چندین شخصیت اصلی انجام شده و حال و هوای آنها در این روزهای سخت به تصویر کشیده شده است.

Chamon / ما از لذت دیدن فیلم روی صفحه محروم هستیم اما دامنه مخاطب را افزایش خواهیم داد

آرمان قلی پور دشتکی ، کارگردان مستند “چمون” نیز گفت: این روش برگزاری جشنواره ها به دلیل پخش شدن تاج حدود یک سال است که در سراسر دنیا اجرا می شود و من نیز به دلیل توزیع خارجی برخی از فیلم های من. ” در فیلم های مستند اوضاع به گونه ای است که یک مستندساز یک سال تلاش می کند تا کار خود را به جشنواره برساند و اگر این اتفاق نیفتد ، یک سال تلاش این هنرمند به هدر می رود ، به ویژه اگر کار او موضوع روز از طرف دیگر فرصت دیدن یک اثر در جشنواره محدود است و اکنون با نمایش های آنلاین امکان افزایش مخاطب وجود دارد ، به ویژه در شرایطی که ما در ایران زیرساخت جداگانه ای برای فیلم های مستند و گزینه های جایگزین نداریم. برای جشنواره نیست.

این هنرمند همچنین درباره چگونگی تولید و تولید این اثر توضیح داد: این مرکز مستند من برای توسعه سرمایه گذاران است. این مرکز در ماه آوریل اعلام کرد که از فیلم های تاج حمایت می کند. محوریت مستند ما مهاجرت عشایر به دلیل همه گیری کرونا است و ما نمی توانیم منتظر بمانیم تا بحث مالی و قراردادها مطرح شود. بنابراین ما فیلم را شروع کردیم و وقتی توانستیم آن را ویرایش کنیم ، توانستیم بودجه را بدست آوریم. در نهایت ، یک فیلمساز مستند نمی تواند از طریق ساختن یک فیلم مستند امرار معاش کند و در نهایت می تواند هزینه ساخت یک اثر را تأمین کند.

این کارگردان تاکید می کند: لذت تماشای فیلم روی صفحه نمایش با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و امسال از آن محروم می شویم اما در عوض مخاطبان گسترده ای خواهیم داشت ، بنابراین امسال انتخابی بین بودن یا نبودن و مخاطبی که می بینیم در آن کار می کنند. یا ندیدن.

“گلها” / محدودیت های ویروس کرونا و رویاهای یک کودک چهار ساله

سعید فرجی کارگردان مستند 26 دقیقه ای “پرگل” که در انستیتوی روایت فتح تولید شده است ، درباره داستان این مستند می گوید: دختری 4 ساله به نام “پرگل” سعی می کند مادرش را ببیند و در هر کاری که انجام می دهد ناکام می ماند دلیل محدودیت های سفر پر بودن از گل است و این که شهر هرچقدر که بخواهد در مورد آن خواب می بیند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا