اقتصادی

ایرانیان چقدر برای بازی های رایانه‌ای هزینه می کنند؟

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تعداد کل بازیکنان ایرانی از 28 میلیون نفر در سال 2017 به 32 میلیون در سال 2009 افزایش یافته است. از مجموع 32 میلیون بازیکن، 49٪ آنهایی هستند که هر روز بازی می کنند و 65٪ بازیکنان آنلاین هستند. این گزارش حاوی آمار دیگری به شرح زیر است:

  • تلفن همراه با ضریب نفوذ 92 درصدی در بین بازیکنان، محبوب ترین پلتفرم بازی در ایران است.
  • برای اولین بار، بازیکنان پلتفرم کنسول از بازیکنان پلتفرم رایانه پیشی گرفتند. 22 درصد از بازیکنان ایرانی با پلتفرم کنسول بازی می کنند. در حالی که این عدد برای پلتفرم کامپیوتر 20 درصد است.
  • در نظرسنجی سال 2017، سهم بازیکنان زن در بازار قمار ایران 35 درصد بود که در آخرین نظرسنجی این سهم به 38 درصد افزایش یافت.
  • میانگین سنی بازیکنان از 19 سال در سال 1396 به 22 سال در سال 1398 افزایش یافت.
  • مجموع هزینه پخش‌کننده‌های پلتفرم موبایل در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۹۰ میلیارد تومان بوده است که ۲۸ درصد آن سهم بازی‌های بومی موبایل (بازی‌های توسعه‌یافته یا بومی‌شده در ایران) است.
  • بازیکنان به طور متوسط ​​93 دقیقه در روز بازی می کنند. (اگر این عدد را با در نظر گرفتن نسبت حداقل تعداد بازیکنان ایرانی به کل جمعیت کشور تعمیم دهیم، می توان نتیجه گرفت که میانگین زمانی که هر ایرانی روزانه برای بازی صرف می کند حدود 35 دقیقه است.)
  • حدود 80 درصد بازیکنان ایران در رده سنی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.
  • در سال 1388 حدود 430 میلیارد تومان توسط ایرانی ها برای بازی های رایانه ای هزینه شده است.

بازی های ویدیویی در دوران کودکی با بهبود حافظه مرتبط است

ارزش اقتصادی بازی های رایانه ای در جهان

صنعت بازی های رایانه ای یکی از پردرآمدترین صنایع در اقتصاد فضای مجازی در جهان است. بر اساس آمار ارائه شده، درآمد بازی های رایانه ای در جهان در سال 2022 بیش از 189 میلیارد دلار برآورد شده است. چین، ایالات متحده و ژاپن در حال حاضر کشورهای برتر از نظر گردش مالی و درآمد در صنعت قمار هستند، با درآمد قمار چین به 49.3 میلیارد دلار در سال 2020 و انتظار می رود در سال 2025 به 2/2 افزایش یابد. به 71 میلیارد دلار برسد. بر اساس این گزارش، ارزش بازار قمار آمریکا در سال جاری حدود 30 میلیارد دلار است. در عین حال ارزش سینمای کشور حدود 17 میلیارد دلار بود.

همچنین تخمین زده می شود که ارزش بازی های رایانه ای تا سال 2023 به بیش از 200 میلیارد دلار برسد. به گفته یکی از کارشناسان آمار، بیشترین درآمد این بازار متعلق به بازی های موبایلی است و بازی های کنسولی نیز سهم سومی از این بازار را به خود اختصاص داده اند.

آخرین آمار نشان می دهد که در مجموع بیش از 30 میلیارد و 243 میلیون بازیکن در سراسر جهان فعال هستند که از این تعداد سهم کشورهای آسیایی بیش از 1.478 میلیون، کشورهای اروپایی بیش از 715 میلیون، آمریکای لاتین بیش از 419 میلیون، شمال – آمریکا نزدیک به 285 میلیون نفر، منطقه منا بیش از 168 میلیون نفر، جنوب صحرای آفریقا بیش از 143 میلیون نفر و اقیانوسیه 32 میلیون نفر.

223227

دکمه بازگشت به بالا