فرهنگ و هنر

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

حالا کمتر از دو هفته تا شروع جام جهانی باقی مانده است اما حواشی تیم ملی ایران مثل همیشه بی پایان به نظر می رسد. پیراهنی که سایت فدراسیون فوتبال به اشتباه یک روز قبل از رونمایی منتشر کرد که مشخصا نمی توان به آن اعتماد کرد. چون مثل همیشه حرف جدی در این زمینه زده نشده است.

به گزارش آپارات نیوز، مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف سال‌هاست که در جریان حضور در رویدادهای مختلف جهانی به دلیل کوچک بودن، ریسک‌های مختلفی را متحمل می‌شوند.

در واقع، هر زمان که ایران قصد شرکت در یک رویداد جهانی را داشته باشد، آنقدر دیر است که آنچه در نهایت ارائه می شود، با انبوهی از انتقادات و حاشیه ها مواجه شده است.

انتظار می رفت ایران نیز قطعه یا قطعاتی را به صورت اختصاصی برای حضور در این رویداد آماده کند، اما پس از معرفی محمد معتمدی به عنوان گزینه منتخب این رویداد، موضوعات دیگری را در فضای مجازی خود اعلام کرد. ماجرایی که شاید اگر مسئولان مربوطه کمی زودتر حرکت می کردند به اینجا ختم نمی شد و حتی با انتخاب خواننده مناسب می توانستند قطعه ای ماندگارتر از دوره های قبل تولید کنند.

اما طراحی لباس این مناسبت موضوع دیگری است که در دوره های مختلف به دلیل نوع برنامه ریزی با حاشیه هایی همراه بود. این در حالی است که لباس تیم ملی هر کشور در مسابقات جام جهانی فوتبال یکی از ویترین های جدی برای جنبه های هنری هر کشور است. در واقع یکی از هنرهای تجسمی هر کشوری در عرصه بین المللی طراحی لباس تیم ملی فوتبال آن کشور است.

یکی از بحث های مربوط به این لباس به حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی برمی گردد، در حالی که طراحان این ایده معتقد بودند که ورود یوزپلنگ های آسیایی به لباس تیم ملی در سال های اخیر می تواند خیلی ها را به خود جذب کند. توجه به این گونه و اهمیت حفاظت از آن. .

تصویر یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در جام جهانی 2014 برزیل بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای فرهنگ سازی درباره این گونه گرانبها و بیان خطراتی که یوزپلنگ ها با آن روبرو هستند استفاده شد. این حرکت زیست محیطی به قدری مورد توجه قرار گرفت که در سال 2017 زمانی که خبر رسید بازیکنان تیم ملی بدون یوزپلنگ وارد زمین سبز جام جهانی روسیه می شوند، دوباره طراحی لباس تیم ملی مورد انتقاد قرار گرفت و در پاسخ به پاسخ هایی که گفتند با این کار انجام شده تصمیم فدراسیون نبوده است.

حالا بعد از چهار سال ساعدی فر مالک برند پوشاک تیم ملی پیش از این گفته بود که طبق توافق وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و طراحان، سیاه گوش از پیراهن تیم ملی برای جام جهانی حذف شد. . ، اما نمادی از پوست سیاه گوش روی لباس طراحی شده است.

اما استفاده از پوست یوزپلنگ روی لباس انتقاد برخی از فعالان محیط زیست را در پی داشته است. بر این اساس، آنها می گویند “طراحی پوست یادآور شکار و تاکسیدرمی است، نه حیات و حفاظت از گونه های در معرض انقراض.”

علاوه بر این، نکته مهم دیگر این است که فیفا برای جام جهانی 2022 تاکید زیادی بر حفظ محیط زیست داشته است و برنامه پایداری فیفا برای جام جهانی قطر، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از ارزش های پنج گانه خود معرفی کرده است.

از حاشیه حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی که بگذریم، به روایت های متعدد از رونمایی از پیراهن تیم ملی می رسیم که هر بار به دلیل تناقضات حاشیه جدیدی ایجاد می کند.

در ابتدا قرار بود مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی یکشنبه 24 آبان برگزار شود که به 26 آبان ماه موکول شد.

اما یک روز قبل از مراسم رونمایی تصویری در فضای مجازی منتشر شد که گفته می شود پیراهن هواداران تیم ملی است اما فدراسیون فوتبال با انتشار تصویر پیراهن تیم ملی در جام جهانی واکنش نشان داد. .

در اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: در پی انتشار عکسی از پیراهن هواداران طراحی شده توسط کارگروه مد و لباس تحت عنوان «پیروز»، فدراسیون فوتبال اعلام می کند که این پیراهن هیچ ارتباطی با فدراسیون فوتبال و فدراسیون فوتبال ندارد. تیم ملی و همانطور که قبلا اعلام شده بود “رونمایی از پیراهن رسمی تیم ملی در جام جهانی فردا (سه شنبه 26 آبان ماه) با حضور مسئولان و مسئولان ورزشی کشور انجام می شود.

پس از دقایقی طبیعتا عکس پیراهن تیم ملی از متن اطلاعیه فدراسیون حذف شد.

همچنین گفته می شود انتشار تصویر پیراهن تیم ملی قبل از مراسم رونمایی از سوی فدراسیون فوتبال در شرایطی است که یکی از سایت های معتبر خارجی چند هفته پیش تصویر پیراهن تیم ملی را در دنیای قطر منتشر کرد. جام و پیش از این در مراسمی از لباس هواداران تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 قطر با نام «پیروز» در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.

همه این اتفاقات و اتفاقات در حالی رخ داد که طی یک برنامه ریزی دو سه سال قبل از برگزاری، طراحی پیراهن این گونه رویدادها را به برندهای بزرگ ورزشی خارج از ایران واگذار کردند. طراحان این گونه محصولات در زمینه طراحی لباس ورزشی نیز مطالعه کرده اند تا بتوانند محصولی مناسب برای این منظور تهیه کنند. این محصولات باید نماینده کشور تیم مورد نظر و بازیکنان مطرح و جذاب برای هواداران باشد. در نهایت جنبه تجاری لباس های فوتبال وجود دارد که بدیهی است به دلیل نداشتن کپی رایت در بین اعراب کشور ما چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

به هر حال به نظر می رسد این همه سردرگمی در خصوص لباس های تیم ملی ایران در ادوار مختلف جام جهانی همیشه به دو دلیل برمی گردد: عدم برنامه ریزی یا تضاد منافع فردی یک پروژه با توان مالی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا