جامعه

“تونل متوسلیان” چشم انتظار بخش خصوصی

مدیریت شهری سال هاست در تلاش است تا بزرگراه صیاد شیرازی را از خیابان بن بست خارج کند و به کارکرد اصلی خود یعنی تسهیل در عبور و مرور بازگردد. اما هنوز موفق نشده است.

به گزارش آپارات نیوز، بزرگراه شهید صیاد شیرازی یکی از معدود بزرگراه هایی است که به میدان اصلی شهر ختم می شود. این بزرگراه از بزرگراه ارتش شروع می شود و به میدان سپه ختم می شود و باعث شد تا در بیشتر ساعات روز شاهد ترافیک سنگین اطراف میدان سپه و چراغ قرمز معروف آن باشیم.

تعداد زیادی از خودروها در بزرگراه صیاد در یک زمان وارد میدان کوچک سپاه می شوند و با چند لاین تردد و با توجه به تردد سایر خودروها در نقاط مختلف میدان شاهد ترافیک سنگین به خصوص در شب در این میدان هستیم. بزرگراه تا صف خودروهای متوقف شده وارد میدان شوند تا سپاه شوند. این ترافیک سنگین صیاد شیرازی در شب، مسئولان شهری را به فکر ساخت ادامه بزرگراه صیاد شیرازی و اتصال این بزرگراه طبق برنامه ریزی های انجام شده با آزادگان و در نظر گرفتن موقعیت بازار، مجلس و بافت باستانی و میراثی انداخت. تهران مقرر شد این ادامه مسیر از فضاهای زیرزمینی به صورت تونل سه طبقه باشد.

اقبال شاکری، رئیس سابق کمیته عمران شورای شهر وی اعلام کرد که این تونل احتمالاً تونلی بیش از هشت کیلومتر خواهد بود که دارای سه طبقه است که دو طبقه آن مربوط به ترافیک است و طبقه پایین برای بحث تهویه و تأسیسات تونل در نظر گرفته شده است. هنگام تلاش برای اتصال این تونل در منطقه شلوغ شهر و بازار.

مطالعات نشان داده است که اگرچه تونل متوسلیان باید زیرزمینی ساخته شود، مخالفت‌های زیادی وجود ندارد. اما بسیار گران قیمت و ساخت و ساز است و هزینه ای برای شهرداری ندارد، به همین دلیل پیشنهاد شد که تونل به روش BOT ساخته شود، اصطلاح BOT به قراردادهای ساخت، بهره برداری و واگذاری اطلاق می شود که در سال های اخیر انجام داده است. تمرکز بر آزادسازی اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی و دسترسی به فناوری پیشرفته، به دولت‌ها و مؤسسات بزرگ برای هدایت منابع مالی داخلی و خارجی، حاکمیت و قابلیت‌های بخش خصوصی به پروژه‌های بزرگ مقیاس.

مدتی بحث ساخت تونل متوسلیان مسکوت ماند و اتفاقی در این زمینه نیفتاد تا اینکه علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکی از برنامه های خبری اعلام شده خود پروژه شهید متوسلیان را به عنوان تونل شهری اجرا کرد و گفت: به دنبال آن هستیم. برای پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان را که ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی به بزرگراه آزادگان و حدود 9 کیلومتر زیر زمین است که قرار است به صورت تونل شهری و تا دهانه شمال به جنوب در وسط تهران ساخته شود. .

در ادامه این سخنان بیان شد که در جلسه ای راهکارهای تامین منابع مالی لازم برای اجرای پروژه احداث تونل شهید متوسلیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بار دیگر تاکید شد که این تونل به شکل مطلوب ساخته شود. از یک پروژه مشترک اما معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می گوید بر اساس مصوبه شورای شهر، شهرداری نمی تواند حتی یک ریال برای ساخت تونل متوسلیان هزینه کند و بخش خصوصی باید وارد عمل شود.

عباس شعبانی در گفت وگو با آپارات نیوز، وی درباره آخرین تصمیمات شهرداری برای ساخت تونل شهید متوسلیان می گوید: ساخت تونل شهید متوسلیان امری ضروری است چرا که خاکستری را از بن بست خارج می کند و مراقب باشید ساکنان آن باشند. مجاورت بزرگراه صیاد شیرازی به سمت جنوب برای حرکت به سمت تهران باید یا از مسیر پرتردد داخل شهر یعنی میدان بهارستان، میدان شوش و … عبور کنند و یا برای استفاده طولانی از بزرگراه موازی امام علی (ع) عبور کنند.

وی با بیان اینکه بزرگراه صیاد شیرازی با شرایط فعلی کارآمد نیست، ادامه می دهد: پس از اتمام مسیر از بزرگراه صیاد شیرازی وارد میدان سپه می شوید که میدان کوچکی است و حجم زیادی از وسایل نقلیه که این میدان کوچک داخلی خواهد داشت. ترافیک را مختل کند شستشو.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر، ساخت تونل متوسلیان باید با اعتبارات بخش خصوصی انجام شود، می گوید: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری می تواند حتی یک ریال از اعتبارات خود را از اعتبارات بخش خصوصی خرج نکند.

شعبانی با بیان اینکه احداث این تونل می تواند به رفع گره های ترافیکی در این منطقه کمک کند، می افزاید: در حال حاضر محور بزرگراه (صیاد شیرازی) بلافاصله قطع شده و خودروها در یک تقاطع دو درجه ای از بزرگراه تردد می کنند. این مربع کوچک نمی تواند جاری شود.” از تردد وسایل نقلیه ورودی جلوگیری می کند و در نتیجه ترافیک ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه چاره ای جز ادامه در اتوبان صیاد شیرازی نداریم، افزود: در ادامه تونل متوسلیان از محورهای بازار، مولوی، بهارستان و شوش عبور می کنیم که پر ترافیک است و باید از میدان سپاه به بزرگراه. ” آزادگان، بزرگراه صیاد شیرازی به نام شهید متوسلیان باید ادامه یابد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری نقش تسهیل گری دارد و می تواند به سرمایه گذاران کمک کند و مجوزها و مدارک قانونی را ارائه کند، می گوید: البته در فاز یک تونل متوسلیان بازطراحی شده و تغییراتی در آن صورت گرفته است. برای سرمایه گذاران ساخته شده است. جذاب باشید.

وی ادامه می دهد: در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری شهرداری که در تیرماه برگزار می شود، تونل متوسلیان را راه اندازی می کنیم و در صورت استقبال از سرمایه گذاری، همکاری لازم را با آنها برای به ثمر نشستن این موضوع خواهیم داشت.

به گزارش آپارات نیوز، مجوز ساخت تونل شهید متوسلیان در آخرین جلسه شورای ترافیک تهران با تامین منابع خارج از شهرداری تهران به تصویب رسید و باید دید سرمایه گذاری برای ساخت این تونل انجام می شود یا خیر. تونل

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا