اقتصادی

راه حل مدیریت مصرف سوخت خودروها چیست؟

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری آپارات نیوز، حمل و نقل 25 درصد از کل انرژی مصرفی کشور را پوشش می دهد. با توجه به مقیاس و نیاز ذاتی به فعالیت های اقتصادی و توجه به حمل و نقل بار و مسافر، این بخش از نظر بزرگ ترین بخش مصرف کننده در جهان است. بنابراین، اعمال سیاست های مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل و نقل از اهمیت ویژه ای در افزایش بهره وری انرژی و کارایی جابجایی بار و مسافر برخوردار است.

1

از سوی دیگر افزایش تولید خودرو منجر به افزایش سطح آلودگی در محیط زیست شده است. این چالش نیز فراگیر شده و از دهه 90 صنعت خودروسازی جهان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که خودروسازان ایرانی نیز از آن مستثنی نیستند. این گازهای گلخانه ای در اثر احتراق ناقص در موتور خودروها ایجاد می شوند و به گازهای سمی مانند مونوکسید کربن، هیدروکربن های نسوخته، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات هوا تقسیم می شوند که اثرات آنها موضعی است. دسته دوم از اقدامات مخرب زیست محیطی شامل دی اکسید کربن و متان است که اثرات جهانی دارند و باعث افزایش دمای کره زمین می شوند.

فرماندار شرکت های چینی

دولت چین تمام خودروهای سواری جدید را ملزم به رعایت استانداردهای بهره وری سوخت می کند و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین این استانداردها را صادر می کند. هدف از استانداردهای بهره وری سوخت چین نیز کاهش عدم تعادل عرضه و تقاضای سوخت، کاهش گازهای گلخانه ای، بهبود جو و ارتقای صنعت خودرو و پیشرفت و فناوری است.

علاوه بر این، بر اساس گزارش اندیشکده سیاست امیرکبیر با عنوان رویکردهای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا: استانداردهای بهینه سازی مصرف سوخت دولت چین دارای دو بخش اصلی است. ابتدا، هر وسیله نقلیه باید استانداردهای مصرف سوخت قابل اجرا را بر اساس وزن خود رعایت کند. برای این منظور ناوگان خودروها از نظر وزن به 16 دسته تقسیم می شوند. این استانداردها برای اولین بار در سال 2005 اعلام شد و از آن زمان هر چند سال یک بار تشدید شده است.

هر خودروساز باید حد متوسط ​​مصرف سوخت شرکت را نیز دریافت کند. این محدودیت ها معمولاً سالانه برای ناوگان خودروهای جدید هر سازنده اعمال می شود. استاندارد 2016 6.7 لیتر در 100 کیلومتر بود. استاندارد سال 2020، 5 لیتر در 100 کیلومتر است.

استانداردهای شرکت های آمریکایی

از سال 2011، استانداردهای CEFA بسته به مدل ردپای خودرو به صورت توابع ریاضی بیان می شوند. الزامات ردپای CIF به گونه ای تنظیم شده است که خودرویی با ردپای بزرگتر نسبت به خودرویی با ردپای کمتر اجازه مصرف سوخت بالاتری داشته باشد. به عنوان مثال، هدف صرفه جویی در مصرف سوخت برای هوندا فیت با 40 فوت مربع (3.7 متر مربع) 36 مایل بر گالن (6.5 لیتر در 100 کیلومتر) و فورد F-150 با 65 تا 75 فوت مربع (6.0) است. ) -7.0 متر مربع) مصرف سوخت مورد نظر 22 mpg (11 L/100 km) دارد.

2

استانداردهای یورو

استانداردهای یورو، برای خودروهای جدید و تازه فروخته شده، حداکثر میزان مجاز انتشار گازهای آلاینده را برای شرکت های خودروسازی تعریف می کند. از سوی دیگر بر اساس گزارش اتاق فکر سیاستگذاری امیرکبیر در تولید فعلی شرکت های خودروسازی همواره باید قوانین جدید اعمال شود. لازم به ذکر است که ضمانت عملکرد استاندارد آلایندگی یورو در حال حاضر به حدی است که شرکت های خودروسازی در صورت عدم رعایت هیچ گاه نمی توانند خودروهای خود را در بازارهای جهانی به ویژه بازار اروپا بفروشند. در مورد خودروهای سبک به طور کلی 6 مرحله یورو 1، یورو 2، یورو 3، یورو 4، یورو 5 و یورو 6 برای استاندارد سوخت آنها در نظر گرفته می شود.

تغییر ساختار بهینه سازی خودرو در کشور

می توان گفت با سطح تکنولوژی فعلی در صنعت خودروسازی ایران، رسیدن به سطوح پایین تر از مصرف فعلی کار پیچیده ای نیست. بنابراین می توان از مدل استاندارد کشورهای مختلف (اتحادیه اروپا، چین و آمریکا) برای اجرای سیاست های بهبود و تکمیل رویکردهای استانداردهای خودرویی استفاده کرد.

این سیاست ها بر اساس گزارش اتاق فکر سیاستگذاری امیرکبیر به شرح زیر است:

اعطای مشوق برای خودروهای قیمت گذاری شده توسط مرجع قیمت گذاری به گونه ای که خودروهای دارای رده مصرف سوخت الف (الف)، ب (ب)، ج (ج) و د (د) 5، 4، 3 و 2 درصد باشند. واحد باید به سود مصوب او اضافه شود.

میانگین مصرف سوخت هر خودروساز باید تا سال 1404 به 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر و تا سال 1408 به 6 لیتر در هر 100 کیلومتر برسد. تخلف از این میانگین به ازای هر دهم لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیموده شده بالاتر از این مقادیر به میزان مالیات بر سود سالانه خودروساز اضافه می شود.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 0 رای موافق و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا