ورزشی

رفتار رسانه ها با تیم ملی قبل و بعد از جام جهانی

مهدی آذرمکان که به مدیر رادیو ورزش شهرت دارد، یک ماه است که رادیو جام جهانی را اداره می کند. وی در خصوص روند و تجربه راه اندازی رادیو فصلی جام جهانی تاکید کرد: تصمیم برای راه اندازی چنین شبکه ای از مدت ها قبل گرفته شده و این شبکه یکباره متولد نشده است.

وی در عین حال درباره رویکرد رادیو و رادیو ورزش جام جهانی به تیم ملی و حواشی آن گفت: تا زمانی که تیم ملی بازی می کرد وظیفه همه رسانه ها بود که از تیم ملی حمایت کنند اما بعد از آن وظیفه رسانه‌ها انتقاد سازنده است.» شستشو.”

مهدی آذرمکان – مدیر رادیو جام جهانی – در گفت وگو با آپارات نیوز، درباره علت راه اندازی این شبکه و تفاوت آن با سایر شبکه های رادیویی به ویژه رادیو ورزش؟ وی تصریح کرد: رادیو جام جهانی که از آغاز جام جهانی 2022 قطر راه اندازی شده است، جزو رادیوهای فصلی محسوب می شود و شبکه دائمی نیست. برای این منظور از قابلیت هایی که در خود شبکه های دستیار صوتی وجود دارد استفاده کردیم و هیچ قدرت جدیدی معرفی نشد. نکته خاص در مورد راه اندازی شبکه جام جهانی این است که از ابتدا فقط در مورد جام جهانی صحبت می کند و آخرین اخبار و اطلاعات و همچنین گفتگوهای لحظه ای در مورد این رویداد مهم ورزشی را پخش می کند.

آذرمکان در ادامه گفت: بر اساس برآوردها بیش از 50 درصد مردم جهان بازی های جام جهانی را دنبال می کنند به طوری که می توان گفت حدود چهار میلیارد نفر این بازی ها را دنبال می کنند. در ایران مخاطبان زیادی بازی ها را دنبال می کنند بنابراین با توجه به نیاز مخاطب تصمیم گرفتیم رادیو جام جهانی را راه اندازی کنیم.

موضع رسانه ها درباره تیم ملی قبل و بعد از جام جهانی

مخاطب تمایلی به شنیدن صدای تکراری از رادیو ندارد

وی در پاسخ به این مدیر رادیو با توجه به تخصصی بودن رادیو جام جهانی تا چه حد از گویندگان و کارشناسان ورزشی در این شبکه استفاده می شد؟ وی تصریح کرد: در بحث کارشناسی سعی کردیم از افراد جدید استفاده کنیم. سعی کردیم از کارشناسان جدید چه در زمینه مسابقات برگزار شده و چه در امر داوری استفاده کنیم. اگرچه ظرفیت محدود است، اما از سایر همکاران فعال در شبکه های دیگر از جمله رادیو ورزش و سایر شبکه ها نیز استفاده می کنیم. به هر حال ما 64 مسابقه داشتیم و پوشش زنده آنها در کنار کارشناسی و آنالیز، زحمت و همکاری افراد مختلف را می طلبید تا دیگر تکرار نشود. از سوی دیگر، مخاطب تمایلی به شنیدن صدای تکراری از رادیو ندارد. مخاطب به دنبال تنوع و کارشناسان مختلف است و این اتفاق در رادیو جام جهانی افتاد.

جام جهانی رادیو مخاطبان خود را پیدا کرده است

آذرمکان که مدیریت فعلی رادیو ورزش را نیز برعهده دارد، درباره ساختار برنامه سازی رادیو جام جهانی نیز توضیح داد: در حوزه برنامه سازی سعی کردیم از قالب های مختلف رادیویی استفاده کنیم. یعنی علاوه بر پوشش مسابقات و تحلیل آنها، از ساختارهای ترکیبی، مستند، برنامه و حتی برنامه های کوتاه درباره جام جهانی استفاده کردیم. این برنامه ها از رادیو اسپورت و جام جهانی پخش می شد. برخی از این برنامه ها مختص شبکه جام جهانی بوده و در این شبکه ساخته شده است. ضمن اینکه از ظرفیت شبکه های دیگر استفاده کردیم. بر این اساس برخی از برنامه های مرتبط با جام جهانی را که در شبکه های دیگر از شبکه جام جهانی تولید می شود، پخش می کنیم. بازخوردهایی که دریافت کردیم، با وجود اینکه رادیو فصلی است و مخاطب به آن عادت نکرده است، مخاطب را نسبتاً راضی کرد، اما به دلیل تنوع و موضوع خاصش توانست مخاطب خود را پیدا کند.

جام جهانی رادیو در تحلیل و تخصص پیشرو بود

آذرمکان در پاسخ به سوالی مبنی بر بحث حواشی مسابقات و آنالیز بازی که می تواند در صداوسیما بیشتر به چشم بیاید و مخاطبان را دور هم جمع کند، گفت: قطعا این اتفاق خواهد افتاد. ما معمولا مسابقات را عصر پخش می کنیم اما بلافاصله صبح روز بعد با حضور کارشناسان شروع به آنالیز بازی شب قبل می کنیم. ویژه برنامه «جام 22» بعدازظهر هم داریم که پرشتاب است و آخرین اخبار و تحلیل ها را ارائه می دهد. به نظرم رادیو جام جهانی از نظر تحلیل و کارشناسی نسبت به رادیوهای دیگر پیشگام بود و به هر حال مخاطبان خاص خود را داشت.

رویکرد رادیو و رادیو ورزش جام جهانی به تیم ملی و محیط آن

وی درباره رویکرد جام جهانی و رادیوهای ورزش به تیم ملی و حواشی آن گفت: به هر حال تا زمانی که تیم ملی بازی می کرد وظیفه همه رسانه ها حمایت از تیم ملی بود. بتوانیم انگیزه و روحیه بدهیم و از طرفی برای تیم ملی حاشیه ای برای موفقیت در جام جهانی ایجاد نکنیم و این وظیفه را در رادیو جام جهانی و همچنین رادیو ورزش به خوبی انجام دادیم. اما پس از بازگشت تیم ملی وظیفه دیگری بر عهده ما بود و آن انتقاد سازنده نسبت به تیم ملی فوتبال کشورمان و آینده آن بود.

موضع رسانه ها درباره تیم ملی قبل و بعد از جام جهانی

یک لحظه در رادیو جام جهانی ادامه دادیم

مدیر رادیو جام جهانی در ادامه درباره تجربه راه اندازی چنین شبکه ای و اینکه چقدر وقت و منابع صرف آن شده است، با آپارات نیوز گفت وگو کرد؟ وی خاطرنشان کرد: راه اندازی چنین شبکه ای به نام Seisoenradio برای اولین بار در رادیو اتفاق افتاد. البته رادیوهای فصلی دیگری هم داریم مثل رادیو محرم، رادیو مقاومت و رادیو انقلاب که سال هاست راه اندازی شده اند و اولین تجربه شان نیست، اما این شبکه ها ماهیت دیگری دارند. آن رادیوها نیازی به اطلاع رسانی سریع و فوری ندارند، اما از قبل تولیداتی را تهیه کرده اند. اما تجربه راه اندازی رادیو جام جهانی متفاوت بود. زیرا به اطلاع رسانی فوری نیاز داشتیم. بنابراین یک شبکه کاملا پویا بود و از این نظر تجربه جدیدی برای ما محسوب می شد. سعی کردیم با توجه به اتفاقات و اتفاقات برنامه ریزی کنیم و یک لحظه جلو برویم. البته از قبل مستند، ویژه برنامه ها و برنامه هایی را آماده کرده ایم.

جام جهانی رادیو به یکباره متولد نشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا از قبل تصمیم به راه اندازی این شبکه گرفته بودند یا بلافاصله این تصمیم گرفته شد؟ وی گفت: تقریباً سه تا چهار ماه پیش به فکر راه اندازی رادیو جام جهانی بودیم و این شبکه به یکباره متولد نشد. در سفر به کیش جلسه ای با حضور مدیرعامل منطقه آزاد کیش تشکیل شد و پیشنهاد راه اندازی این شبکه را در آنجا دادیم. در آن زمان با توضیحات ایشان در این زمینه و پیشنهاد ما برای راه اندازی رادیو جام جهانی، قرار شد که یک همکاری مشترک داشته باشیم. بالاخره رادیو جام جهانی در یک بازه زمانی سه تا چهار ماهه راه اندازی شد و ما یک استودیو هم در کیش داشتیم که استودیو جام جهانی و استودیوی اصلی ما بود.

مدیر رادیو جام جهانی در پایان پاسخ داد که چقدر تلاش شده تا از حضور گویندگان مجرب و آگاه در رادیو جام جهانی استفاده شود؟ وی گفت: حافظ کاظم زاده و آقای. اجرای ویژه برنامه جام جهانی ما را رضاپور بر عهده دارد که هر دو از مجریان مجرب رادیو هستند. کارشناسان برنامه صبحگاهی ما هم آقای ولی زاده و آقای شهاب قاسمی که هم کارشناس رادیو و هم تیمی تیم ملی هستند. در ارتباط با برنامه نویسان سعی کردیم از افراد درجه یک رادیو استفاده کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا