فرهنگ و هنر

شمر در کربلا دچار انکار آگاهانه شد

آپارات نیوز/قم سخنگوی هیأت مذهبی خادم الرضا علیه السلام با اشاره به نوع مواجهه مردم با حقیقت گفت: شمر دچار انکار آگاهانه شد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی الیاسی از اساتید حوزه علمیه قم در جمع عزاداران حسینی در هیئت خادم الرضا(ع) قم در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر برگزار شد. برگزار شد، به بررسی انواع مواجهه مردم با حق و حقیقت پرداخت و گفت: مردم با پذیرش حق چهار نفر مخالفند. گروه بندی شود برخی از روی نادانی حقیقت را انکار می کنند.

وی با بیان اینکه نور علم ظلمات جهل را از بین می برد، تصریح کرد: بسیاری از منکران نمی دانند چه اتفاقی افتاده است، پس از عاشورا پیرمردی شامی به محضر امام سجاد (علیه السلام) آمد خدا را شکر که مردان شما کشته شدند. ; امام سجاد علیه السلام پاسخ های معتبری مانند آیه تطهیر به او داد و با شنیدن آن عمامه خود را بر زمین انداخت و یزید را لعن کرد.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی انکار حق از سوی گروه دوم را آگاهانه دانست و گفت: زمانی که حضرت ابراهیم (ع) بت ها را نابود کرد و تبر را به دست بت داد، مردمی که منکر شدند. . حقيقت، با اينكه مي دانستند سنگي كه از خود دفاع نمي كند، چگونه مي تواند از مردم دفاع كند، اما باز هم حقيقت را نپذيرفتند.

این کارشناس مذهبی، منکر حق را مقدمه ای برای ظلم دانست و تصریح کرد: در روایت شمر بن ذی الجوشن آمده است که حضرت در هنگام کشتن امام حسین (ع) فرمود: آیا مرا می شناسی؟ شمر پاسخ داد: آری، سپس شجره نامه خود را خلاصه کرد، امام حسین (ع) فرمود: اکنون که مرا خوب می شناسید، چرا قصد کشتن من را داشتید؟ ملعون پاسخ داد: اگر تو را نکشم، جایزه یزید به چه کسی می رسد؟ شمر در انکار آگاهانه بود.

وی با اشاره به دسته سوم افراد در پذیرش قانون، افزود: عده ای قانون را قبول دارند اما این پذیرش متعهد نیست; در جوامع سکولار امروز، مردم می گویند خدا را قبول دارند، پیامبران را قبول دارند، اما از تعالیم آنها پیروی نمی کنند. هم گناه می کنند و هم به عبادتگاه می روند و از خدا راز و نیاز می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی بیان کرد: پذیرش اعمال گروه چهارم مردم در برابر حق، تعهد است; باید قانون را پذیرفت و به آن متعهد بود و این بهترین راه مقابله با قانون است.

گفت: وقتی مسلم بن عقیل صبح برخاست، چهار هزار نفر گرد او جمع شدند و با او بیعت کردند. اما همین که هوا تاریک شد، اطرافش خالی شد. مردم کوفه حق را پذیرفتند اما قاطعانه به آن پایبند نبودند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: ابن زیاد این بی تعهدی را با ترفندهایی مانند بد جلوه دادن چهره حضرت مسلم، ترساندن مردم از جنگ، نشان دادن قیام بی ارزش امام حسین(ع) ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه واقعه عاشورا مجموعه ای از علم و عبادت است، گفت: ما به امام حسین (ع) ایمان داریم که به اینجا و در این اجتماع آمده ایم. ما به امام حسین (ع) تعهد داریم که این مراسم را برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی گفت: باید بدانیم که نسبت به امام زمان(عج) وظیفه داریم. پذیرش عبادی امام حسین (علیه السلام) وظایفی دارد که در شب های آینده به آن خواهیم پرداخت.

وی در پایان تصریح کرد: بخشی از وظایف ما در ماه محرم همین عزاداری است. در این دهه اول محرم از شادی ها، شوخی هایمان کم می کنیم، لباس سیاه می پوشیم و پرچم امام حسین (ع) را بر درب خانه هایمان می آویزیم، نصب می کنیم در این ماه می خواهیم همان گونه که جد بزرگوارش را عزاداری کنیم. امام زمان ما (ع)

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا