ورزشی

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

موضوعی که این مقاله به آن پرداخته، تقسیم «صفر» ریالی حق پخش تلویزیونی از این بودجه سرشار پنج هزار و 289 میلیارد تومانی است!

به گزارش آپارات نیوز، این روزنامه دنیای اقتصاد وی نوشت: یکی از نکاتی که پس از تقدیم لایحه بودجه 1401 به مجلس شورای اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفت، افزایش چشمگیر بودجه صدا و سیما بود. در نتیجه در صورت تصویب این لایحه، صدا و سیما برای سال جدید ۵ میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان بودجه خواهد داشت. این رقم که حدود 56 درصد بیشتر از سال گذشته است، بحث های زیادی را برانگیخته است.

بسیاری معتقدند تولید کنونی صدا و سیما برای توجیه این رقم عظیم کافی نیست. رضایت مخاطبان از برنامه های این سازمان زیاد نیست و اغلب تکرار سریال های قدیمی در راس پربیننده ترین برنامه های تلویزیون قرار دارد. آش آنقدر شور شده که گفته می شود پیمان جبلی در زمان مدیریت جدید سازمان روند تولید برخی سریال های تلویزیونی را متوقف کرد تا اول از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار گیرد. جایی برای بحث در این موضوعات نیست، اما اینجا. موضوعی که این مقاله به آن پرداخته، تقسیم «صفر» ریالی حق پخش تلویزیونی از این بودجه سرشار پنج هزار و 289 میلیارد تومانی است!

اگر بودجه صداوسیما را 30 هزار دلار مقایسه کنیم، این سازمان برای سال آینده حدود 176 میلیون دلار بودجه خواهد داشت. این علاوه بر ورودی های پنهان و درآمد اضافی، به ویژه از محل تبلیغات است. اما فوتبال به عنوان اسپانسر پرمخاطب ترین برنامه های صدا و سیما، لیاقت یک ریال از این بودجه کلان را ندارد. به جرات می توان گفت که هیچ برنامه ای مانند پخش زنده مسابقات فوتبال بیننده مشخصی ندارد. پرطرفدارترین تی وی باکس ها برای برنامه سازی معمولا در ساعات اولیه صبح هستند، اما یک بازی ساده پرسپولیس و استقلال مقابل رقبا می تواند به راحتی در ساعت چهار بعد از ظهر جعبه را پر کند تا میلیون ها نفر تلویزیون را روشن کنند. . این هزینه باعث می شود که تعرفه تبلیغات بازرگانی در زمان پخش مسابقات فوتبال به اوج خود برسد و تیتراژ و ارائه برنامه و … مدام برای صداوسیما سود ایجاد کند.

تلاش های زیادی در طول سال ها برای بازگرداندن حقوق تلویزیون انجام شده است، اما تلاش ها تا حد زیادی با شکست مواجه شده است. سال گذشته مجلس صداوسیما را موظف کرد که هزینه ورزش را از تبلیغات پرداخت کند. این عدد که با فرمولی عجیب کشف شد، تنها سهمی معادل 15 میلیارد تومان برای کل ورزش کشور داد که بیشتر جنبه شوخی دارد، اما صداوسیما همان را نداد! جالب است که در این شرایط مثلا محمدرضا احمدی گزارشگر دربی تهران از انبوه تبلیغات در دنیا گلایه می کند و می گوید چشم مخاطب را آزار می دهد. حالا فراموش نکنیم که درست زمانی که این سخنرانی آتشین ایراد شد، تیتراژ تبلیغات تلویزیونی در راه بود. به نظر ایرادی ندارد، 20 دقیقه تبلیغات قبل و بعد از مسابقات فوتبال مانعی ندارد، اما تبلیغات دور زمین که یکی از معدود راه های کسب درآمد باشگاه هاست، ورزشگاه را زشت می کند!

به نظر می رسد صداوسیما سال هاست که به استفاده از فوتبال به عنوان یک «کالای مجانی» عادت کرده است و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست این عادت پول ساز و الهام بخش را کنار بگذارد. اما چیزی که آنها نمی دانند این است که فوتبال هزینه دارد و پوست باشگاه ها کنده می شود تا فصلی از مسابقات را آبرومندانه پشت سر بگذارند. از قرارداد بازیکنان و مربیان گرفته تا سفرهای متعدد برای مسابقات خارج از خانه، برپایی اردو برای هر بازی خانگی، اجاره زمین تمرین و مسابقه، خوراک و پوشاک و …. هزینه های تیم زیادی است. همه این کارها برای پخش رایگان تلویزیون فوتبال و رسیدگی به آن انجام می شود!

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا