اقتصادی

وزارت انرژی را تشکیل دهید

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آب از پیشنهاد تشکیل وزارت نیرو خبر داد و گفت: بهتر است وزارت نیرو با ادغام بخش های انرژی وزارت نیرو و ادغام آن با زیرمجموعه های وزارت نیرو تشکیل شود. انرژی. روغن. منابع نفت و گاز که از منابع اصلی انرژی هستند در اختیار وزارت نفت است و سایر اقلام تولید انرژی در اختیار وزارت نیرو است و هر گونه منابع انرژی باید در اختیار وزارت نفت قرار گیرد. واگذاری وزارت نیرو

داریوش مختاری در گفت وگو با آپارات نیوز، گفت: در چنین شرایطی بهتر است وزارت نیرو انرژی آبی را که تنها 6 درصد برق کل کشور را تامین می کند، از وزارت آب، کشاورزی و منابع طبیعی خریداری کند. . انرژی و آب مناطق شهری توسط دو وزارتخانه مذکور تامین می شود و در اختیار متولیان واحد مدیریت شهری یعنی شهرداری ها خواهد بود. به این ترتیب با رعایت اصل یکپارچگی در امور شهری، کارایی و پاسخگویی در مدیریت شهری نیز افزایش می یابد.

وی افزود: در بدنه های شهری باید به صورت مستمر امور را مدیریت کرد. از این طریق می توانیم وزارت نیرو و وزارت آب، کشاورزی و منابع طبیعی داشته باشیم. ضمن اینکه با واگذاری کلیه امور مدیریت شهری به شهرداری ها امکان کوچک سازی و چابک سازی دولت را فراهم کرد. این ترتیب مستلزم تغییرات اساسی در قانون تشکیل شهرداری ها است. بدون انجام اصلاحات اساسی در این قانون، هیچ گاه نباید وظایف مذکور به شهرداری ها منتقل شود.

این کارشناس مدیریت منابع آب با تاکید بر اینکه اصل همگنی در واقع مبنای اصلی چیدمان اجزای دستگاه های اجرایی است، گفت: از منظر اقتصاد نهادی، رعایت اصل همگنی در چیدمان اجزای تشکیل دهنده دستگاه های اجرایی بر اساس آن است که کمک زیادی به کاهش هزینه های مبادلات بین دستگاه های اجرایی می کند. به طوری که سطح بهره وری در امور اجرایی به شدت افزایش می یابد و می توان انتظار داشت که انجام کارها نه تنها به نحو احسن انجام شود، بلکه اثربخشی بالایی نیز داشته باشد. در نتیجه بهره وری سازمانی افزایش می یابد.

مختاری با بیان اینکه چیدمان صحیح یک وزارتخانه می تواند رعایت اصل پاسخگویی یک دستگاه اجرایی را ممکن کند، تاکید کرد: وجود دو یا چند ماده در یک دستگاه مانند آب، کشاورزی و منابع طبیعی زمینه را فراهم می کند. پاسخگویی دستگاه های اجرایی جايگزيني اداره آب با افزودن ادارات همگن وزارت جهاد كشاورزي و سازمانهاي مرتبط با يك وزارتخانه واحد و پاسخگو به نام وزارت آب، كشاورزي و منابع طبيعي ضروري است. به طوری که سازمان محیط زیست در جایگاه یک سازمان مستقل می تواند طراوت و پایداری ارگان های اکولوژیکی را از وزارت آب، کشاورزی و منابع طبیعی مطالبه کند.

وی ادامه داد: در عین حال با تامین نیازهای اولیه زیست محیطی بدنه اکولوژیکی تالاب ها و دریاچه ها، منابع آبی مورد نیاز مناطق شهری و روستایی را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو منابع انرژی مورد نیاز مناطق شهری و روستایی را در چارچوب ملاحظات زیست محیطی تامین خواهد کرد، گفت: در این میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می تواند با شایستگی بیشتری طرح توسعه اراضی و نظام فنی و اجرایی را اجرا کند. اقتدار کشور را می توان به شکل مناسب تری اجرا کرد. سازمان حفاظت از محیط زیست نیز نظارت دقیق تری خواهد داشت.

به گفته این کارشناس، جدایی بخش آب از بخش کشاورزی در گذشته منجر به گسترش بیش از حد سدسازی شد. توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی در قالب تأسیس شرکت توسعه آبیاری یکی از وظایف وزارت کشاورزی آن زمان از سال 1332 هجری شمسی بود. سپس جزو وظایف وزارت آب و برق شد. به عبارت دیگر اولین جرقه های تسلط بر ادبیات ساختاری در مدیریت امور اجرایی بخش کشاورزی از زمانی آغاز شد که وظیفه توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی به وزارت کشاورزی وقت محول شد.

مختاری، سکانداران اصلی این تحول در مدیریت آب را متخصصان هیدرولوژی و عمران عنوان کرد که با تلفیق عنصر درآمد نفت و بوروکراسی دولتی با دانش تک بعدی هیدرولوژی و مهندسی عمران، نوشیدنی همزیستی قدرت خلق شده است. . بتنی که با ساخت 600 سد اضافی، منابع آبی را کنترل کرد و باعث اخلال جدی در حقوق سنتی کشاورزی و حقوق رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها شد، گفت: برخی از این سدها استانداردهای زیست‌محیطی مناسبی نداشتند و با انتقال آب. بین حوضه ها زمینه را برای گسترش شهرهای بزرگ کشور فراهم کردند

وی گفت: نمونه بارز آن توسعه بی رویه کلانشهر تهران است. تمرکز هیدرولوژیست ها و مهندسان عمران بر ساخت سدهای بی رویه و اضافی زمینه را برای بحران فزاینده منابع آب زیرزمینی فراهم کرد. وضعیت به گونه ای شده است که در بیشتر حوزه های آبخیز از منابع آب سطحی و زیرزمینی در بالادست بهره برداری شده و آب در مناطق پایین دست به تدریج کاهش یافته است. این شیوه بهره برداری از منابع آبی ادامه دارد. منشأ اصلی تعارضات فزاینده بر سر منابع آبی در کشور محصول سدسازی های غیرضروری و غیرضروری است.

این کارشناس با بیان اینکه یکنواختی وزارت آب، کشاورزی و منابع طبیعی به جلوگیری از احداث سدهای اضافی کمک می کند و در مورد سدهای ساخته شده نیز تصمیمات کارشناسی و برنامه ریزی مناسب پیش بینی و اجرا خواهد شد، تاکید کرد: آنچه گفته شد. ، مربوط به ایجاد حکمرانی خوب از سوی دولت است در حالی که حکمرانی خوب در بخش های آب و انرژی ناشی از مشارکت دوجانبه دولت و جامعه محلی است. در این میان، رعایت عنصر مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آب و ایجاد همکاری بین دولت و جامعه محلی یعنی سازمان های کشاورزی و حاملان آب، مانند قرون گذشته یک اصل است.

به گفته مختاری، باید به خاطر داشت که وفور منابع در گستره جغرافیایی ایران نه تنها زمینه را برای تخصیص بهینه منابع فراهم نکرد، بلکه پس از بی توجهی به هزینه فرصت منابع محدودی مانند منابع آب، اساس برای تخصیص نابهینه ارائه شد. دقت در اجرای امور اجرایی و چیدمان صحیح امور اجرایی امکان صرفه جویی در منابع و رعایت اصل پایداری محیط زیست را فراهم می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا