دانش و سلامت

توصیه‌های تغذیه‌ای ضدکرونایی برای وعده‌های “سحر” و افطار”

توصیه‌های تغذیه‌ای ضدکرونایی برای وعده‌های "سحر" و افطار"

امسال دومین سالی است که ماه مبارک رمضان با بیماری همه گیر کرونا ارتباط دارد و بنابراین باید در این زمان روزه داری و غذا دادن طبق اصول علمی انجام شود تا از تاج آن در امان باشد.

به گزارش آپارات نیوز ، در وعده های صبح و افطار باید موارد زیر را در نظر بگیریم تا سیستم ایمنی بدن ضعیف نشود:

سحر غذا

صبحانه و دو وعده در روز مهمترین وعده های غذایی ماه رمضان است ، به ویژه برای افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند. نوع غذایی که هنگام صبحانه خورده می شود با تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن ، در حفظ کارایی و جلوگیری از کمبود آب ، ضعف و خستگی نقش مهمی دارد. در قول طلوع فجر باید به نکات زیر توجه کرد:

غذاهای مقوی با روده کم حجم ، کم نمک ، کم چربی و شیرین بخورید. مصرف زیاد قند ، نمک و چربی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

– مقدار زیادی سبزیجات مختلف (سبزیجات و سالادها) بخورید. سبزیجات با مواد مغذی و آب متفاوت علاوه بر مصرف ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ، از تشنگی و خشکی گلو نیز جلوگیری می کنند که می تواند فرد را در معرض بیماری کووید 19 قرار دهد.

– استفاده از غذای شیرین در هنگام صبحانه توصیه نمی شود. غذاهای شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به سلول ها باعث گرسنگی زودرس می شوند و در نتیجه باعث افت قند خون می شوند.

با توجه به اینکه کمبود آب بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای Covid 19 فراهم کند ، همراه با طلوع صبح ، سبزیجاتی که آب بیشتری دارند و از تشنگی و کمبود آب در طول روز جلوگیری می کنند ، مانند کاهو ، خیار و گوجه فرنگی که باید مصرف شوند.

– بسیاری از نوشیدنی های شیرین مانند نوشیدنی های گازدار ، شربت و چای بسیار شیرین و چای غلیظ نیز در طول روز باعث تشنگی ، دهان و گلو می شوند و توصیه می شود هنگام سحر ننوشید. چای چرب به دلیل ادرار آور بودن می تواند باعث کمبود آب و کمبود آب در هنگام ناشتایی شود.

غذاهای حاوی پروتئین بالا مانند کباب ، مرغ کبابی ، ماهی و غذاهای خشک و پرچرب مانند ریز خرد شده و کاکائو ، سوسیس ، پیتزا ، کله پاچه و همچنین غذاهای چرب و سرخ شده و ادویه دار باعث ایجاد احساس تشنگی و خشکی دهان در طی روز. به خصوص در شرایط فعلی که شیوع بیماری کووید 19 داریم ، بهتر است در هنگام صبحانه از آن استفاده نکنیم.

به طور کلی ، غذاهای ساده و سبک مانند پلو و خورشت می توانند به مقدار کم (برای افرادی که در طول روز فعالیت بدنی بیشتری دارند) یا غذاهای سبک تری مانند صبحانه (برای افرادی که در طول روز فعالیت کمتری دارند) به عنوان صبحانه باشند. مناسب.

افطار

در وعده افطار ضمن جلوگیری از پرخوری باید از غذاهای سبک و پرانرژی استفاده کرد. سعی کنید به آرامی غذا را بجوید. در هنگام افطار ، بدن برای جبران كاهش قند خون در حین گاو نیاز به یك منبع انرژی به صورت گلوكز دارد. موارد زیر برای افطار توصیه می شود:

– در ابتدای افطار یک لیوان آب گرم ، چای سبک یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل بخورید.

استفاده از غذاهای سبک مانند فرنی ، شیر برنج ، نان و پنیر و سبزیجات که این روزها یکی از عادت های خوب غذایی ایران است.

سوپ کم چرب ، سوپ کم چرب و سبک ، حلیم بدون روغن (حلیم منبع خوبی از نشاسته ، فیبر ، پتاسیم و منیزیم است) غذای مناسبی برای افطار است. به دلیل مشکلات گوارشی در وعده افطار ، خوردن سوپ غلیظ و روغنی با پیاز خیلی داغ و نعناع داغ و همچنین لوبیای زیاد توصیه نمی شود.

سیب زمینی آب پز ، سبزیجات آب پز مانند کدو تنبل ، کلم ، گل کلم ، هویج و نخود فرنگی ، تخم مرغ آب پز ، کره و عسل غذاهای خوبی برای افطار هستند.

– طبق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، مصرف بامیه و زولبیا که حاوی مقادیر زیادی قند و چربی ، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است ، باید بسیار محدود باشد. به طور کلی ، مصرف بیش از حد مواد شیرین و شور مانند حلوا ، پوسته های زرد بسیار شیرین و … و. سیستم ایمنی علاوه بر اینکه منجر به مصرف بیش از حد انرژی و چاقی می شود ، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا