دانش و سلامتکسب و کار برتر

علل مختلف درد پشت ساق پا و درمان آن

علت درد ساق پا (تنوپریوستیت استخوان درشت‌نی) آسیب و التهاب بافت همبندی است که عضلات را به استخوان داخلی ساق پا (درشت‌نی) متصل می‌سازد.ولی شایع ترین علت درد ساق پا به دلیل تحریک عصب کمر ناشی از دیسک کمر و یا درد سیاتیک مانند می باشد که موجب التهاب در پریوست ساق پا می شود . چندین عضله در پشت ساق پای شما قرار دارد که در مجموع به عنوان عضلات ساق پا شناخته می‌شود. کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می شود ؟ کمبود ویتامین B1 یا تیامین باعث درد ساق پا و عدم رفع انرژی کافی در سلول‌ها می‌شود.

علل مختلف درد پشت ساق پا و درمان آن

چند عدد از این عضلات در اعماق ساق پا قرار دارند (تیبیالیس خلفی، فلکسور بلند انگشتان، فلکسور لونگوس هالوسیس و سولئوس) و به مرز داخلی استخوان ساق پا (درشت‌نی) متصل هستند. بافت همبندی که مسئول اتصال این عضلات به استخوان درشت‌نی است، تنوپریوستوم نامیده می‌شود. هر بار که ساق پا منقبض می‌شود، تنوپریوستوم را می‌کشد. هنگامی که این تنش بیش از حد قوی و یا مکرر باشد، بافت همبند دچار آسیب می‌شود. این آسیب منجر به التهاب و درد موسوم به تنوپریوستیت استخوان درشت‌نی می‌شود که معمولاً درد ساق پا نامیده می‌شود.

درد ساق پا و کف پا اگر همزمان باشند احتمال درگیری کمر بالاتر می باشد و انجام نوار عصب و عضله در تشخیص درد ساق پا کمک می کند . شایع‌ترین علت درد استخوان ساق پا ، فعالیت‌های مکرر و یا طولانی مدت است که بر روی تنوپریوستوم فشار و تنش وارد می‌سازد. این فشار به طور معمول با راه رفتن بیش از حد، دویدن و یا فعالیت‌های پرشی (مانند افزایش شدت تمرینات و یا دویدن) رخ می‌دهد و اغلب در دونده‌ها و فوتبالیست‌ها دیده می‌شود. اصولا درد ساق پا به هر دلیلی ایجاد شده باشد در دو حالت اشکار تر می شود :

در حالت دویدن درد ساق پا بیشتر می شود چون هم پریوست استخوان و هم ریشه عصب دهنده به آنها در کمر تحریک می شود . درد ساق پا در پریود بیشتر می شود به دلیل اینکه پروسه های التهابی در بدن فعال می شود ، تغییرات هورمونی مستعد کاهش استانه درد و از همه مهمتر تحریک کمر و ریشه های کمر که به ساق پا عصب می دهند. این وضعیت غالباً به دلیل خشکی عضلات ساق پا و یا اختلالات بیومکانیکی مانند پروناسیون (شکل 2، پا کف پای صاف) و یا قوس زیاد کف پا رخ می‌دهد و یا برای کسانی که از کفش نامناسب استفاده می‌کنند.

شایع ترین علت درد ساق پا و به اصطلاح بیماران گرفتگی رگ  پشت ساق پا سیاتیک ، دیسک کمر و تحریک پذیری ناشی از بیماری های کمر می باشد ، هر چند ممکن است بیمار کمردرد نداشته باشد . بیماران مبتلا به درد ساق پا معمولاً در امتداد مرز داخلی پا درد را احساس می‌کنند. در مواردی که شدت این عارضه کمتر است، بیمار ممکن است درد یا سفتی را تنها در امتداد سطح داخلی ساق پا احساس کند. این درد با استراحت (معمولاً در شب و یا هنگام بیداری در صبح) و نیز با فعالیت‌هایی که بر تنوپریوستوم فشار و استرس وارد می‌کنند، افزایش می‌یابد.

این فعالیت‌ها معمولاً شامل پیاده‌روی بیش از حد، دویدن (به خصوص در سربالایی، در سطوح ناهموار و یا پوشیدن کفش نامناسب مانند صندل)، پرش و فعالیت‌های وزنه‌برداری می‌باشد. درد همراه با این بیماری ممکن است با فعالیت در مراحل اولیه آسیب، بیشتر شود. در مراحل پیشرفته این بیماری، ممکن است علائمی بروز کند که در طول ورزش یا فعالیت، تشدید شده و عملکرد بیمار را تحت تاثیر قرار ‌دهد. در موارد شدید، بیمار ممکن است موقع راه رفتن لنگ بزند، اگر چه این حالت ممکن است با تمرینات گرم کردن بدن، تا حدودی کاهش یابد.

به‌طور‌معمول، بیماران مبتلا به این عارضه، هنگام لمس و یا فشار دادن مرز داخلی استخوان ساق پا به ویژه در امتداد یک سوم انتهایی استخوان، درد را احساس می‌کنند. همچنین در این منطقه درد، ممکن است سفتی عضله، برآمدگی و یا توده نیز احساس شود. در موارد شدید، تورم، قرمزی و گرمی نیز ممکن است وجود داشته باشد. احتمالا از انجام ورزش‌های سنگین یا دویدن طی مسافت‌های طولانی، دردی را در ساق پا خود احساس کرده‌اید. هر فعالیت شدید بدنی ممکن است با درد ساق پا همراه باشد. علت دردی که در این ناحیه از پا احساس می‌شود، ممکن است به آسیب حین ورزش و فعالیت بدنی یا مشکل در رگ‌های خونی، اعصاب، ماهیچه‌ها، مفاصل، بافت‌های نرم و استخوان مربوط باشد.

علت درد در ساق پا چیست؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که هر فردی در طول زندگی خود ممکن است آن را تجربه کند، احساس درد در ساق پا است. این درد گاهی به علت مشکلات جزئی به وجود آمده و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما گاهی علت درد ساق پا بسیار جدی بوده و تا چند روز ادامه پیدا می‌کند. در این مواقع لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. اما علت درد ساق پا، عموما موارد زیر است: احساس هر نوع دردی در پاها عادی نیست و اگر پس از گذشت چند روز بهبود پیدا نکرد، لازم است به یک دکتر ارتوپد در تهران یا شهر خودتان مراجعه کنید. در این مطلب از مجله دکتردکتر قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با علت درد ساق پا و درمان آن، توضیحاتی را ارائه دهیم؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

گاهی اوقات درد ساق پا هنگام راه رفتن به علت مشکلات عروقی و باریک شدن شریان‌ها است که باعث بی‌حسی یا احساس گرفتگی در پاها می‌شود. با وجود بیماری، شریان محیطی شخص در پاها نیز احساس سرما می‌کند و گاهی رنگ پا نیز کمی عوض می‌شود. معمولا ترک سیگار و تغییر برخی عادات بد رفتاری، در بهبود این وضعیت بسیار موثر است. در بسیاری از موارد علت درد ساق پا، گرفتگی عضلات است.  خستگی یا کم آبی عضلات باعث بروز این عارضه می‌شوند. گرفتگی عضلات دردی ناگهانی ایجاد می‌کند و گاهی اسپاسم آنقدر شدید است که توده‌ای سفت در زیر پوست احساس می‌شود که گاهی با قرمزی و تورم در اطراف آن همراه است. برخی از داروها نیز مانند دیورتیک‌ها و استاتین‌ها باعث ایجاد این مشکل می‌شوند.

احساس درد در قسمت بالای ساق و ساق پا از جمله مشکلات شایع است. درد ساق پا مانند یک حس تیز و کوبنده در این قسمت خود را نشان داده که که گاها شبیه به دردهای استخوانیست. اغلب افراد با انجام عادات ناسالم موجب بروز این درد می‌شوند. اما روش‌هایی برای درمان درد ساق پا وجود دارد. گرفتگی (تریگر پوینت) شدن و کشیدگی، از جمله دلایل شایع پا درد هستند. این مشکل اغلب ناشی از استفاده بیش از حد از عضلات پا حین ورزش رخ ‌داده و مخصوص دونده‌ها است. درد در عضلات چهار سر ران، کشاله و همسترینگ به خصوص در دوندگان سرعت، بازیکنان فوتبال، بازیکنان راگبی، چوگان و بسکتبالیست‌ها مشاهده می‌شود.

اما جای نگرانی نبوده و اغلب دردهای ساق پا قابل درمان هستند. درد ران و ساق پا به دلایل خاصی مانند انجام تمرین‌های سنگین و غیره رخ می‌دهد. همزمانی درد های ساق و ران احتمال درگیری های ناحیه ی کمری را افزایش میدهد. اما این مشکل می‌تواند با دارو، ماساژ، درمان دستی و سایر روش‌های درمانی فیزیوتراپی رفع شود. این درد اغلب هنگام دویدن یا ورزش‌هایی با فشار زیاد بر ساق پا ایجاد می‌شود. بازیکنان تنیس و بستکتبال در اغلب مواقع دچار این درد می‌شوند. این درد پس از ورزش به زودی آغاز شده و پس از استراحت کاهش می‌یابد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا