دانش و سلامت

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید ، افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی دارند که از سلولهای پوستی خود رشد کرده است. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی بزرگ در جهت تحقق این ایده برداشته اند. آنها توانستند کبد کوچکی که از سلولهای پوست انسان ایجاد شده است را به موش پیوند دهند.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی برای برطرف شدن وجود دارد. یکی از این موانع عدم اهدا کننده است و یکی دیگر از موانع این است که سیستم ایمنی گیرنده در صورت یافتن ارگان اهدافی ممکن است از پذیرش بافت جدید خودداری کند.

ممکن است یک اندام جایگزین که از سلولهای بیمار رشد کرده است رشد کند. این کار می تواند زمانی انجام شود که بیمار به پیوند عضو نیاز داشته باشد. سیستم ایمنی بدن این ارگان را رد نمی کند زیرا سلولهای خود را به رسمیت می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای بنیادی کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد ماوس رشد کردند که تمام سلولهای آن را از دست داد. بنابراین چارچوبی وجود دارد که سلولهای جدید بتوانند به آن متصل شده و ساختار اصلی اندام را حفظ کنند.

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

دانشمندان سپس کبد کوچک را به پنج موش پیوند دادند و شرایط آنها را به مدت چهار روز بررسی کردند. مطالعات نشان داده است كه كبد جدید در همه موش ها كار می كند.

دانشمندان دریافتند که این کبد اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می کند. آنها همچنین پروتئین های موجود در خون موش ها را شناسایی کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این آزمایش به طور روان اجرا نشده است زیرا در جریان خون در بافت همبندی هر 5 موش مشکل وجود دارد. موشها همچنین برای مقاومت در برابر رد پیوند عضو طراحی شده اند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است در حیوانات دیگر امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez ، نویسنده اصلی پروژه گفت:” هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین اندام های اهدا شده شوند.

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا