عمومیکسب و کار برتر

ترمومتر عقربه ای یا گیج دما چیست؟

دماسنج عقربه ای یک ابزار اندازه گیری دما برای انواع کاربردها است. امروزه اندازه گیری دما یا گرما در مناطق مختلف زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است و در شرایط مختلف این مقدار توسط ابزارهای مختلفی مانند دماسنج اندازه گیری می شود.

در زندگی روزمره ما نمی توانیم گرمای زیاد یا کم را تحمل کنیم، بنابراین در محل کار یا خانه از وسایل سرد یا گرم استفاده می کنیم. به همین ترتیب گرما و مدیریت آن در صنایع مختلف حائز اهمیت است

گیج فشار یک ابزار دقیق است که با نام های دیگری مانند دماسنج آنالوگ، گیج دما شناخته می شود. گیج از مقیاس دایره ای برای نمایش اطلاعات استفاده می کند. به عبارت دیگر، دماسنج شماره‌گیر دستگاهی است که از یک ترازو صفحه و یک ترازو مانند صفحه ساعت برای نمایش اطلاعات استفاده می‌کند.

دماسنج دیجیتال یک ابزار اندازه گیری غیر تماسی است که برای اندازه گیری دما در یک نقطه خاص استفاده می شود. معمولاً از دماسنج ها برای اندازه گیری و نمایش دمای مایعات و اجسام استفاده می شود. دماسنج دستی از سنسور و درجه بندی ساخته شده است که دو قسمت مهم هستند و روند کلی آن استفاده از این دو قسمت اساسی است. علاوه بر این، دماسنج احضار شده دارای یک ژاکت یا دماسنج است که از ورود آن به سیال موجود در سیستم هدف جلوگیری می کند. دماسنج های دستی در 2 مدل کلی تولید می شوند که در ادامه این متن به ارائه آن ها می پردازیم.

کاربرد ترمومتر عقربه ای

دماسنج های پرس به عنوان ابزار دقیق در صنایع کوچک و بزرگ و همچنین در بسیاری از کاربردهای کوچک استفاده می شوند. دماسنج های پرس اولین بار در صنایع غذایی و آشامیدنی مورد استفاده قرار گرفتند که اندازه گیری دما برای کنترل کیفیت محصول بسیار مهم است و به همین دلیل از این دستگاه اندازه گیری استفاده می شود.

هنوز هم از دماسنج دستی در سیستم تصفیه فاضلاب استفاده می شود. در این سیستم کنترل دما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل یک ابزار دقیق می تواند دمای سیالات موجود در سیستم را به دقت اندازه گیری کند و ترمومترعقربه ای شرکت پمپ خوب بهترین گزینه در این سیستم ها می باشد.

دماسنج ها و مدل ها همچنین در سیستم های دیگ بخار استفاده می شود نکته کنترل دما در دیگ های بخار صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. و به یک ابزار دما با مقاومت و عملکرد بسیار دقیق نیاز دارد. تا فرآیند کلی این سیستم به نحو احسن انجام شود و احتمال خطر و خطا خواهد بود صفر است و بهترین ابزار دما در این سیستم ها دماسنج دیسکی است.

نشانگر دما به دلیل داشتن سنسورهای خاص و قابلیت خواندن آسان و همچنین مقاومت بالا در برابر دماهای مختلف در صنایع دیگر نیز کاربرد فراوانی دارد.

برخی از کاربردهای دیگر به شرح زیر است:

  • از نظر اندازه گیری دمای فرآیند
  • دمای مخازن قابل اشتعال را بررسی کنید
  • همچنین…

به طور کلی دماسنج پالسی در صنایع زیر استفاده می شود:

  • صنعت استخراج نفت و گاز
  • انواع فرآوری روغن
  • صنعت ساخت قطعات صنعتی
  • صنعت ماشین سازی
  • صنایع تبدیلی مواد غذایی

انواع دماسنج های عقربه ای

به طور کلی دماسنج های عقربه ای بر اساس طبقه بندی های رایج زیر به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

دماسنج های بی متال:

دماسنج دو فلزی نوعی ابزار اندازه گیری است که اساس کلی عملکرد آن بر پایه فلزی فنری شکل است که تغییرات دما را با کاهش یا افزایش آن ثبت می کند. یکی از مهم ترین قسمت های آن فنر حلزونی خواهد بود که از دو فلز خاص مانند فولاد و مس یا مس و برنج و … ساخته شده است.

دو فنر فلزی کشیده هستند و از آنجایی که دو فلز تحمل دمایی متفاوتی دارند، در نتیجه منحنی در فنر ایجاد می شود که باعث انقباض و باز شدن آن می شود که باعث افزایش دما همانطور که در مقیاس نشان داده شده است.

 دماسنج پر شده:

دماسنج تلفن فعال یکی از رایج ترین دماسنج های تلفن است. چندین جنبه مهم در این دماسنج وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

مواد یا مخلوط هایی که در داخل لوله مایع یا گاز هستند.

عامل دوم مواد لوله است که معمولاً از شیشه یا فلز ساخته می شود.

عامل سوم سطح مایع یا گاز داخل لوله است

این نوع دماسنج در مدل های مختلفی تولید می شود که عملکرد آنها تقریباً یکسان است و بنابراین در یک طبقه بندی قرار می گیرند. این دسته بندی ها عبارتند از:

جیوه با دماسنج هایی که فشار را نشان می دهد پر شده است

ترمومتر پر شده از جیوه با نشاندهی سیستم فشار

ترمومتر پر شده از مایع با نشاندهی سیستم فشار

ترمومتر با نشاندهی سیستم فشار-گاز

راهنمای خرید دماسنج عقربه ای

دماسنج محصولی است که برای انتخاب مدل صحیح این محصول نیازمند توجه به چند نکته خاص و کلی است. توجه به یک نکته خاص انتخاب محصول باید با مشورت یا توسط شخصی که دماسنج و عملکرد پروژه را می شناسد و می تواند انتخاب درستی داشته باشد انجام شود. قبل از انتخاب و خرید دماسنج شماره گیری مطمئن شوید که تمام نکات مهم را در نظر گرفته اید.

  • قطر صفحه نمایش: قطر صفحه نمایش یکی از مهم ترین پارامترهایی است که در انتخاب مدل مناسب دماسنج دستی باید در نظر گرفته شود. در برخی زمینه ها و سیستم ها به دلایلی امکان یا آسان بودن پرسنل در نزدیکی وجود ندارد، بنابراین خواندن دماسنج گوشی از راه دور ضروری است، بنابراین قطر صفحه نمایش بزرگتر می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، برخلاف این وضعیت، در برخی زمینه ها به دلیل تعداد زیاد ابزار، قطر این دماسنج باید کم باشد، بنابراین لازم است در هنگام خرید به قطر این ابزار توجه شود.
  • مواد بدنه و غلاف: جنس بدنه و غلاف این ابزار برای برخی سیستم ها مهم است. زیرا اگر این قطعات از مواد مناسب ساخته نشده باشند، نمی توان از آنها در محیط های خورنده یا سایر شرایط خاص به درستی استفاده کرد.
  • محدوده دما: مدل های مختلف دماسنج دارای محدوده اندازه گیری توان و دما هستند. به همین دلیل است که هنگام انتخاب دماسنج دستی مناسب باید حداقل و حداکثر اندازه را بدانید.
  • منظور اتصال: دماسنج ها اغلب دارای امکانات اتصال ویژه هستند و به همین دلیل بهتر است با توجه به سایر اتصالات سیستم، مدل مناسب را انتخاب کنید.

قیمت دماسنج عقربه ای به چه صورت است؟

شرکت پمپ خوب با سابقه فروش انواع تجهیزات اندازه گیری و دماسنج های آنالوگ برندهای مختلف در اختیار خریداران و مشتریان محترم می باشد و همچنین آماده همکاری با شرکت ها و موسسات خصوصی و سازمان های نیمه دولتی مرتبط با آزمایشگاه ها و موسسات می باشد. متفاوت مجموعه ما ارزان ترین قیمت دماسنج نمایشگر را در بین تمامی شرکت های ارائه دهنده فناوری اندازه گیری و متفاوت ترین برندهای موجود در بازار جهانی ارائه می دهد. برای دریافت لیست قیمت دماسنج شماره گیری با ما تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا