نحوه نگهداری انواع داروها در خانه

نحوه نگهداری انواع داروها در خانه

اگر به سلامت خود و خانواده تان اهمیت می دهید، باید یاد بگیرید که چگونه داروهای مختلف را به درستی نگهداری کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و از سلامت خود و اطرافیانتان اطمینان حاصل کنید.

به گزارش آپارات نیوز، برای نگهداری دارو در منزل، شرایط نگهداری دارو را روی جعبه یا برچسب دارو یا بروشور داخل جعبه دارو یادداشت کنید و سوالات خود را در مورد نحوه نگهداری دارو نزد داروساز بپرسید. لازم به ذکر است که تعداد داروهایی که باید در یخچال نگهداری شوند کم است. از داروساز خود بپرسید که چگونه این دارو را هنگام دریافت آن دور بیندازید. داروی یخچالی فقط برای داروی یخچالی لازم و مناسب است. یخچال مانند وان دارای رطوبت بوده و باعث می شود دارو زودتر از تاریخ انقضا روی بسته بندی خراب شود.

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، در عین حال از نگهداری داروهای بدون علامت و استفاده نشده در منزل خودداری کنید. داروها را در بسته بندی اصلی و دور از نور، گرما، یخ زدگی و رطوبت نگهداری کنید. سرنگ ها و دستکش های استریل نیز تاریخ انقضا دارند. سرنگ ها یا دستکش های استریلی که تاریخ مصرف آنها تمام شده یا کاغذ بسته بندی آنها پاره شده است، غیراستریل و غیرقابل استفاده هستند. همچنین از مصرف پمادها و کرم هایی که قوام خود را از دست داده، سفت یا آبکی شده، از بسته بندی نشت کرده و دور بیندازید. هرگز دارو را در جعبه دارویی دیگری نگهداری نکنید. این به این دلیل است که می تواند منجر به مسمومیت دارویی برای شما یا عزیزانتان شود.

توجه داشته باشید که داروها باید در بسته بندی و ظرف اصلی نگهداری شوند. با برداشتن آنها از ظروف و تقسیم آنها به کیسه های کاغذی یا پلاستیکی، فساد را تسریع می کنند.

نحوه نگهداری قرص و کپسول

– انواع قرص و کپسول خوراکی: به دلیل دمای پایین یخچال، این محیط رطوبت بیشتری نسبت به محیط بیرون دارد و اگر این نوع دارو در یخچال قرار گیرد، زودتر خراب می شود.

– انواع قرص و کپسول واژینال: در صورت رعایت شرایط نگهداری و اپلیکاتور یکبار مصرف تا پایان تاریخ انقضا قابل استفاده است.

در مورد قرص‌ها و کپسول‌هایی که شمارش، بسته‌بندی و تحویل مصرف‌کننده می‌شود، در صورت وجود رطوبت‌گیر و بسته بودن درب ظرف، ملاک نگهداری تا تاریخ انقضای دارو است.

نحوه نگهداری پماد، کرم و ژل

– پماد، کرم و ژل موضعی: در صورت گیرکردن قسمت استفاده شده لوله و سفت بودن درب آن تا تاریخ انقضا قابل نگهداری است.

– پمادها، کرم ها و ژل های دور چشم: تا یک ماه پس از باز شدن قابل استفاده است.

– پماد، کرم و ژل واژینال: تا یک ماه پس از باز شدن قابل استفاده است.

چگونه قطره ها را ذخیره کنیم

– انواع قطره چشمی: در صورت عدم تماس چشم با قطره می توان تا یک ماه پس از بازکردن قطره از آن استفاده کرد.

انواع قطره گوش و بینی: در صورت سفت بودن درب ظرف بعد از مصرف، در صورت عدم یخ زدگی و تغییر رنگ آن تا پایان تاریخ مصرف قابل استفاده است. البته باید در نظر داشت که با مصرف تدریجی احتمال غلظت دارو وجود دارد.

– انواع دهان: اگر قطره دهانی را باز کنید تا یک ماه قابل نگهداری است. فقط قطره نیستاتین را می توان تا یک هفته پس از شروع در یخچال نگهداری کرد.

نحوه نگهداری شربت و سوسپانسیون

نحوه نگهداری انواع سوسپانسیون: برخی از سوسپانسیون ها آماده و برخی با افزودن آب جوشیده سرد آماده هضم هستند. سوسپانسیون ها را می توان تا هفت روز در دمای اتاق و تا 14 روز در یخچال نگهداری کرد. به استثنای سوسپانسیون کوآموکسی کلاو که حساسیت بالایی به حرارت دارد و پس از آماده سازی باید سریعا در یخچال نگهداری شود که در این صورت تا هفت روز در یخچال قابل نگهداری است. توجه داشته باشید که در صورت تغییر رنگ سوسپانسیون کوآموکسی کلاو از کرم روشن به تیره نمی توان از آن استفاده کرد.

توجه داشته باشید که سوسپانسیون ها دارای دو فاز هستند که با تکان دادن ویال، فاز جامد و در فاز مایع به طور یکنواخت توزیع می شود. اگر لایه زیرین سوسپانسیون با تکان دادن معمولی یکنواخت نشود، کیک ایجاد می شود و قابل هضم نیست.

– نحوه نگهداری انواع شربت مایع: هنگام باز کردن بند محکم درب بطری، اگر درب آن سفت باشد و خواصی مانند بو، طعم و رنگ تغییر نکند، در شربت تا یک ماه و در مورد الگزیر، تا پایان تاریخ انقضا. . اما به دلیل نگهداری طولانی مدت دارو، مصرف آن در کودکان و افراد مسن توصیه نمی شود.

نحوه نگهداری اسپری تنفسی و اسپری بینی

در صورتی که سیلندر به درستی شسته شده باشد تا پایان تاریخ انقضا قابل استفاده هستند. به دلیل اشتعال پذیری درپوش اسپری تنفسی باید از نزدیک شدن اسپری تنفسی به آتش جلوگیری کرد.

نحوه نگهداری آمپول

آمپول به عنوان داروی یکبار مصرف استفاده می شود و باید بلافاصله پس از باز شدن استفاده شود و بقیه آن دور ریخته شود.

نحوه نگهداری ویال

این شکل از دارو در چندین دوز و چند بار است و ویال های مایع را می توان تا چهار هفته پس از شروع مصرف نگهداری کرد. (مانند ویال های انسولین و لیدوکائین) و در انواع دیگر مقدار باقی مانده پس از مصرف دور ریخته می شود. در مورد ویال های پودری، پس از حل شدن با حلال، طبق بروشور سازنده قابل نگهداری است.

نحوه نگهداری محلول های تزریقی حجیم

– انواع محلول های تزریقی فله: باید بلافاصله پس از ست شدن سرم تزریق شود.

– انواع محلول های شستشوی تزریقی حجیم: بلافاصله پس از باز شدن برای شستشوی زخم ها استفاده شود در غیر این صورت ممکن است باعث عفونت در زخم های باز شود.

از انجماد محلول های تزریقی حجیم باید اجتناب شود. آنها را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا