هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

آفتاب‌‌نیوز :

«انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) با بیان اینکه در حاشیه هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران و همچنین نماینده آمریکا در امور ایران و اروپایی‌ها دیدار کرده است، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، برجام را طرحی دانست که جایگزینی برای آن وجود نداشته و مورد تایید اتحادیه اروپاست.

او در این توییت نوشت که در برجام «محدودیت‌هایی ملموس و اثبات‌پذیر» بر برنامه هسته‌ای ایران وضع شده که با همکاری سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران این فرصت را می‌دهد تا یک صنعت هسته‌ای کاملا شفاف داشته باشد.

مورا در ۲ توئیت خود نوشت: طبق معمول، موضوع برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. من با علی باقری، نماینده آمریکا در امور ایران و اروپایی‌ها دیدار کردم و نتیجه‌گیری من این است که سیاست اتحادیه اروپا تنها با رسیدن به یک توافق جامع درباره محدودیت‌های سفت و سخت و کاملا قابل راستی‌آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران از طریق نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لغو جامع تحریم‌ها و همچنین شروطی درباره همکاری هسته‌ای به منظور اجازه‌دادن به ایران برای در اختیار داشتن یک صنعت هسته‌ای شفاف و قابل اطمینان از جمله تحقیق، به صورت کامل مورد تایید است».

این مقام اروپایی در پایان، برجام را «بهترین توافق ممکن» توصیف کرد و نوشت: «هیچ جایگزینی برای آن نیست».

باقری نیز شامگاه پنجشنبه در ارتباط با دیدار مورا که در نیویورک انجام شد در صفحه اجتماعی ایکس نوشت:در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با انریکه مورا ملاقات کردم. ما گفتگو‌های صریحی در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا، از جمله تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم داشتیم. رایزنی‌ها در آینده، ادامه خواهد داشت.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بامداد چهارشنبه و در دیدار با وزیر امورخارجه ایران در نیویورک بر لزوم یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران از طریق برجام ناکید کزد.

دکمه بازگشت به بالا