چقدر باید مصیبت ببینیم تا ایمنی سازه‌ها را جدی بگیریم؟!

چقدر باید مصیبت ببینیم تا ایمنی سازه‌ها را جدی بگیریم؟!

رئیس انجمن مهندسین جوش ایران با بیان اینکه ریزش زمین لرزه رودبار، کرمانشاه و کلانشهر آبادان ناشی از بی توجهی به صنعت جوش بوده است، تصریح کرد: تا کی می خواهیم شاهد از دست دادن عزیزانمان در حوادث ساختمانی باشیم؟

رضا کلانتریان در گفت وگو با آپارات نیوز، اظهار کرد: موضوع پایین بودن استانداردهای ایمنی ساختمان فقط مربوط به کلان شهر نیست و متاسفانه چنین اتفاقاتی عادی شده است. یک اتفاق می افتد، همه با آن سروکار دارند، اما بعد از مدتی فراموش می شود تا اتفاق بعدی بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: اولین حادثه ناشی از عدم بحث جوشکاری سازه های فلزی به زلزله رودبار برمی گردد. سپس شاهد تخریب خانه هایی در زلزله کرمانشاه با همین مشخصات بودیم. مورد بعدی متروپل بود، در همه این موارد موضوع ضعف سازه بسیار برجسته است.

نظارت در صنعت ساختمان ضعیف است

رئیس انجمن مهندسین جوش ایران با اعلام اینکه علت اصلی حوادث ساختمانی به ضعف سیستم های مدیریتی و نظارتی در کشور مربوط می شود، گفت: اکثر مسئولان و مدیران درگیر کارهای روزمره هستند که به آن تغییر با نام می گویند. بخش زمان.” بعضی ها وقتی حوادثی اتفاق می افتد با بحران ها کنار می آیند اما هیچ برنامه ای برای آینده ندارند.

کلانتریان تاکید کرد: سیستم کیفیت کارآمدی در زمینه سازه های فلزی و جوشکاری وجود ندارد. مسئولان نیز تمایلی به پذیرش کمک رایگان متخصص ندارند. البته جلسه می گذارند، به تخصص گوش می دهند و تایید می کنند، اما بعد از آن اتفاقی نمی افتد که منجر به بهبود شود. شاید به این دلیل است که فکر می کنند همه چیز عادی و خوب است.

مهندسان جوش اغلب مهاجرت می کنند

وی یادآور شد: انجمن مهندسین جوش حدود 12 اتحادیه در استان ها دارد اما اکثر مردم و مسئولان با این رشته فوق تخصصی که بیش از 20 سال است در دانشگاه های کشور تدریس می شود آشنایی ندارند. واضح است که این قشر نیز با مشکلات جدی اشتغال مواجه هستند. بسیاری از مهندسان جوش یا بعد از فارغ التحصیلی بیکار می شوند یا در کارهای غیر تخصصی مشغول به کار هستند یا از ایران می روند. از زندگی کشورهایی لذت ببرید که برای نیروی کار جوان، ماهر و آماده برای کار ارزش قائل هستند!

رئیس انجمن مهندسین جوش ایران با بیان اینکه جوشکاری نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد، گفت: یک جوشکار باید بداند سازه را چگونه جوش دهد تا استحکام لازم را داشته باشد. طراح و ناظر جوش باید آموزش تخصصی داشته باشند. زمینه جوشکاری در کشورهای صنعتی حدود 70 سال قدمت دارد.

کلانتریان با اشاره به جلسات متعددی که با مسئولان برای فرهنگ سازی صنعت جوش داشته اند، افزود: بارها و بارها با هم دیدار کردیم اما بی نتیجه بود. در مرحله آخر نامه و پیشنهاداتی را به یکی از معاونان رئیس جمهور ارائه کردیم اما پیگیری ها هنوز به جایی نرسیده است. البته در برخی موارد انتقال رانندگان به قدری سریع است که راننده ترجیح می دهد درازمدت فکر نکند.

برای جدی گرفتن ایمنی سازه ها چقدر باید تلاش کنیم؟

وی حادثه کلانشهر را اولین و آخرین حادثه ناشی از بی توجهی به موضوع ایمنی سازه ندانست و گفت: متاسفانه با این وضعیت باید منتظر اتفاقات ناگوار بعدی باشیم. خدا از لرزش تهران جلوگیری می کند! شرایط فعلی نشان می دهد که ما چندان به جان خود و داشته های کشور در کشور اهمیت نمی دهیم. این ضعف سیستمی هم گریبانگیر مسئولان و هم مردم می شود. اینکه یک زن چهار نفر از اعضای خانواده اش را از دست می دهد شوخی است؟ چند نفر باید رنج بکشند تا ایمنی ساختمان ها را جدی بگیرند؟

رئیس انجمن مهندسین جوش ایران گفت: حتی کارگران کلانشهر نیز متوجه ضعف های اساسی در این ساختمان شده اند اما این حجم به دلیل بی توجهی به هشدارها عجیب است.

کلانتریان با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: در زمان وقوع زلزله سرپلذهاب در کرمانشاه تیم تخصصی جوشکاری در محل اعزام و گزارش کامل همراه با عکس هایی از خسارت و دلایل و ایرادات کار به صورت شفاف تهیه کردیم. و آن را به کمیسیون عمران ارائه کرد.» راه حلی داده شد و درخواست ملاقات کردیم اما در پاسخگویی و پاسخگویی دریغ نکردیم. البته این گزارش بعدها برای چند سازمان دیگر ارسال شد اما باز هم بی فایده بود.

هیچ کس در دوره های کوتاه مدت تخصص ندارد

وی گفت: مهندسان مکانیک، عمران یا برق با گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت نمی توانند کار یکدیگر را انجام دهند. اکثر آموزش های کوتاه مدت توسط مهندسان و متخصصان جوش به مهندسان عمران یا برق ارائه می شود، اما آنها خود به این مربیان اجازه ورود به سیستم نظارت ساختمان را نمی دهند. بکارگیری این جوانان هم می تواند عمر مفید ساختمان ها را افزایش دهد و هم مشکل اشتغال اکثریت قشر تحصیلکرده را حل کند. مهندسی جوش یکی از حلقه های مفقوده صنعت ساختمان کشور است.

رئیس انجمن مهندسین جوش ایران گفت: برای اطمینان از صحت فرآیند جوشکاری نیازمند تدوین و بازنگری مستندات و دستورالعمل های جوشکاری و تست های مختلف کیفی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی هستیم. جوشکارها باید گواهینامه داشته باشند. جوشکاری باید نفوذ کامل داشته باشد، سطح و عمق آن معیوب نباشد و کل فرآیند به گونه ای انجام شود که خواص مکانیکی و استحکام جوش در محدوده قابل قبول استاندارد باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا