جامعه

آموزش؛ حلقه مفقوده کنترل دیابت در ایران / نوار تست قند خون بیمه شود

آموزش؛ حلقه مفقوده کنترل دیابت در ایران / نوار تست قند خون بیمه شود

رئیس انجمن دیابت ایران مشکل اصلی بیماران دیابتی در ایران را بحث آموزش دانست.

دکتر. اسدالله رجب در گفت وگو با آپارات نیوزایران را کشور مستعد دیابت نامید و گفت: به طور کلی منطقه خاورمیانه و آفریقا نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی درصد بسیار بالاتری از دیابت و مستعد ابتلا به دیابت هستند.

وی با اشاره به علت اصلی ابتلا به دیابت در کشور و عدم توجه به موضوع «پیشگیری اولیه»، تصریح کرد: متاسفانه هیچ یک از مردم، بیماران، متخصصان و سیاست گذاران سلامت کشور به این موضوع اهمیت نمی دهند. پیشگیری اولیه و فقط به پزشک مراجعه کنید.” می گویند دیابت دارند.

این کارشناس با تاکید بر اهمیت بودجه و سرمایه گذاری در پیشگیری اولیه گفت: پیشگیری اولیه پرهزینه است و صرف ذکر روش های پیشگیری بی فایده است. در ایران نیز به دلیل عدم توجه به این موضوع، بیمه ها هزینه های پیشگیری را پرداخت نمی کنند.

رجب همچنین به وضعیت آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: به دانشجویان پزشکی فقط نوشتن دارو برای این بیماران آموزش داده می شود و چون پیشگیری نیاز به زمان و هزینه دارد در این باره صحبتی نمی کنند.

رئیس انجمن پیشگیری اولیه دیابت ایران ضمن توصیه به داشتن برنامه پیشگیری کلی برای مبتلایان به دیابت، تصریح کرد: باید سبک زندگی غلط را اصلاح کنیم و رژیم غذایی سالم داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید سازمان جهانی بهداشت بر تغذیه سالم گفت: رژیم غذایی افراد باید کم نمک، کم چرب و کم قند باشد و سیگار و الکل در زندگی حذف شود. علاوه بر عادات غذایی سالم، فعالیت بدنی و مدیریت استرس نیز مهم است.

رجب گام بعدی را شناسایی افراد در معرض خطر دیابت و ارائه آموزش های لازم به آنها دانست.

رئیس انجمن دیابت ایران موضوع پیشگیری ثانویه را با توجه به پیشرفت اروپا در این زمینه تشریح کرد: اقتصاد اروپا بر خلاف قانون بیمه ایران، روی آموزش در این زمینه سرمایه گذاری کرده و دیابت را کنترل می کند. در این مرحله پزشک باید به بیمار دیابتی بیاموزد که دچار عوارض نشود و بیمار محور عمل کند. در بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون و چربی بالا، بیمار باید بیمار محور باشد و درمانگر اصلی باید خود فرد باشد.

رجب وظیفه اصلی پزشکان را پیشگیری ثانویه دانست و گفت: در نهایت باید تعداد مبتلایان به دیابت کاهش و تعداد دیابتی های کنترل شده افزایش یابد و دچار عوارض دیابت نشوند. زیرا بزرگترین هزینه اقتصادی و اجتماعی دیابت هزینه عوارض آن است.

با توجه به اینکه اصل بر تربیت است; وی با اشاره به اهمیت فعالیت صداوسیما و رسانه های گروهی در این حوزه گفت: آموزش باید هر روز و ساعت به ساعت گفته شود تا به افراد علاقه مند به سلامتی خود یادآوری شود.

رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به درمان و داروی بیماران دیابتی که به دنبال درمان قطعی بیماری خود هستند، گفت: داروی جدیدی برای دیابت نداریم و همه 50 ساله ساخته شده اند. ” قبل از قند خون بالا، باید به فرد دیابتی آموزش داد که چگونه قند خون خود را کنترل کند.

تاکید بر اینکه آموزش بخشی از درمان است، این متخصص; وی افزود: در ایران در بحث پزشکی مشکلی نداریم و موضوع اصلی آموزش است. برای همکاری بیمه‌ها، سیاست‌گذاران، دیابتی‌ها، پزشکان و متخصصان مشکل داریم و باید طبق برنامه‌ای به موضوع کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی دیابت در ایران بپردازیم.

رجب شش رکن درمان یا کنترل دیابت را خلاصه و تشریح کرد: اولاً آموزش، دوم حمایت روانی و اجتماعی از فرد یا خانواده دیابتی، ثالثاً ابزار و وسایلی که فرد دیابتی برای کنترل سیر بیماری خود نیاز دارد می تواند کنترل کند. درمان در منزل چهارم تغذیه پنجمین فعالیت بدنی روزانه و ششمین فعالیت دارویی است. متأسفانه در کشور ما فقط کلاس ششم که پزشکی است مد نظر است و به همین دلیل مشکل داریم. با این حال، حتی افرادی که دارو مصرف می کنند نیاز به آموزش دارند.

وی افزود: آموزش به معنای داشتن منابع و اطلاعات خوب نیست، بلکه به معنای داشتن انگیزه برای کنترل بیماری است تا فرد بتواند وظیفه اجتماعی خود را برای خدمت به خود انجام دهد. کسی که به خود توجهی نداشته باشد و خود را دوست نداشته باشد، دیگران را دوست نخواهد داشت.

رئیس انجمن دیابت ایران به وضعیت دسترسی بیماران دیابتی به دارو اشاره کرد و گفت: به طور کلی در کشور مشکل دارویی در زمینه دیابت نداریم، اما در حال حاضر در کشور به دلیل عدم وجود دارو در کشور مشکلی نداریم. با این حال، گاهی اوقات ممکن است اختلالی وجود داشته باشد، برای مثال در انسولین. اما 90 درصد بیماران دیابتی نوع 2 هستند و قرص مصرف می کنند که مشکلی نداریم.

وی گفت: مشکل ما توجه نکردن به اصول اولیه کنترل و درمان دیابت است و همانطور که دنیا در مدیریت دیابت پیشرفت کرده است باید همین کار را انجام دهیم و بنابراین هزینه آن بسیار کم خواهد بود.

در پایان دکتر. اسدالله رجب به وضعیت پوشش بیمه ای داروهای دیابت اشاره کرد و گفت: نوار تست قند خون و دستگاه های مورد نیاز تحت پوشش بیمه قرار گیرد، پیشنهادات خود را داده ایم اما خبری نیست. همین که فرد دیابتی به این بیماری مبتلا شود کافی است و نباید از وسایل مورد نیاز برای تهیه دارو رنج ببرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا