اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

آیا درمان‌های هورمونی می‌توانند به رفع ریزش مو کمک کنند؟

هورمون‌ها می‌توانند باعث کاهش انرژی و کم شدن میل جنسی شوند. همچنین بر حالت و کیفیت مو نیز اثر می‌گذارند. هورمون‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

استروژن 

تونیک ضد ریزش مو دکتر بیز: هورمون استروژن چنانچه در حالت تعادل باشد بسیار مفید می‌باشد. این هورمون در مقادیر کم در بدن مردان نیز وجود دارد. استروژن باعث افزایش انرژی، تعادل روحی و بهبود میل جنسی می‌شود. این هورمون باعث افزایش مدت زمان چرخه رشد مو و بهبود کیفیت مو می‌شود. ظرافت و زیبایی چهره بانوان نیز ناشی از تأثیر این هورمون می‌باشد.

با این حال مقادیر بیش از حد این هورمون که در اثر افزایش وزن و مرحله پیش از یائسگی ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای مثال قبل و بعد از بارداری سطح استروژن بالا رفته و سپس کاهش پیدا می‌کند و باعث ریزش ناگهانی مو در بسیاری از زنان می‌شود.

قرصهای ضد بارداری

خرید تونیک تقویت مو دکتر بیز: قرص‌های ضد بارداری (OCP) منبع اضافی استروژن برای بدن محسوب می‌شوند. زمانی که تأمین استروژن بوسیله این قرص متوقف شود، بدن به این توقف ناگهانی  واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه هورمون تستوسترون به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده و باعث ریزش مو می‌شود. قرص‌های ضد بارداری برای زنان بسیار مفید می‌باشند و باعث کنترل بارداری و تنظیم قاعدگی می‌شوند.

تستوسترون 

قیمت محصولات شرکت دکتر بیز: تستوسترون هورمونی مردانه محسوب می‌شود؛ ولی در زنان نیز به مقدار کم تولید می‌شود. این هورمون باعث رشد موهای ضخیم در بدن مردان خصوصاً در قسمت سینه، شکم، دست‌ها، پاها و صورت می‌شود.

در بعضی از مواقع تستوسترون به دی اچ تی تبدیل می‌شود. این ماده بر رشد موی سر مردان تأثیر منفی می‌گذارد و باعث ایجاد طاسی با الگوی مردانه (MPB) می‌شود. طاسی به این حالت متداول‌ترین نوع ریزش مو در مردان می‌باشد که برای درمان آن بایستی به متخصص پوست و موی سر مراجعه شود.

تاثیرات تستوسترون در زنان به علت مقادیر زیاد استروژن مهار می‌شود. چنانچه سطح استروژن کاهش پیدا کند (در موارد بارداری، کیست تخمدان یا یائسگی)، تاثیرات منفی تستوسترون منجر به ریزش مو با الگوی زنانه می‌شوند.

انسولین 

انسولین باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود و همچنین بر فرآیندهایی مانند ذخیره چربی، سلامت قلب و رشد مو نیز تأثیر دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مقاومت به انسولین در زنان، احتمال ریزش موی آندروژنیک (AGA) یا ریزش مو با الگوی زنانه را افزایش می‌دهد.

تیروئید

بدن انسان دارای یک ساختار هوشمند می‌باشد. بنابراین زمانی که بدن در اثر عدم تعادل هورمون (ماند نوسان سطح تیروئید) دچار مشکل می‌شود، انرژی مورد نیاز جهت فرآیندهای غیر ضروری (مانند رشد مو)، صرف موارد مهم‌تر (مانند تنظیم سطح هورمون‌ها) می‌شود. میزان کم تیروئید در برخی از زنان معمولاً باعث نازک شدن موها در اثر افزایش سن می‌شود.

عدم تعادل هورمونها به پنج طریق میتواند باعث ریزش مو شود 

هورمون نوعی پیام‌رسان پروتئین است که در یک قسمت از بدن ساخته شده و در قسمت دیگری از بدن اثر می‌کند. بدن بیش از 200 نوع مختلف هورمون تولید می‌کند. این هورمون‌ها مواردی مانند اشتها، تعادل مایعات بدن، حالات روحی، رشد مو، میل جنسی و باروری را تنظیم می‌کنند.

یکی از اولین نشانه‌های عدم تعادل هورمون در اثر یائسگی یا کم‌کاری تیروئید نازک شدن موها می‌باشد. عدم تعادل هورمون به پنج طریق می‌تواند باعث ریزش مو شود.

یائسگی

بدن زنان مقدار کمی هورمون تستوسترون تولید می‌کند که پیش از یائسگی، بوسیله مقادیر زیاد استروژن متعادل می‌شود. با کاهش میزان استروژن در هنگام یائسگی و همچنین قبل و بعد از یائسگی، تاثیرات تستوسترون افزایش پیدا می‌کند.

در فولیکول‌های مو، تستوسترون به هورمون قوی‌تری به نام دی‌هیدرو تستوسترون (DHT) تبدیل می‌شود. این هورمون می‌تواند فولیکول‌های مو را غیر فعال کند و منجر به نازک شدن و ریزش مو شود.

سندروم تخمدان پلیکیستیک

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) عارضه‌ای شایع در زنان است که باعث ایجاد کیست‌های کوچک در تخمدان می‌شود. علت دقیق ایجاد این عارضه کاملاً مشخص نمی‌باشد. این عارضه منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود و باعث می‌شود که تخمدان بیش از حد طبیعی تستوسترون تولید کند.

مقادیر بیش از حد تستوسترون می‌تواند باعث چرب شدن پوست، ایجاد آکنه، رشد موی زائد در صورت و نازک شدن پوست سر شود. همچنین امکان دارد قاعدگی سبک و یا نامنظم ایجاد شده و سپس متوقف شود.

آیا درمان‌های هورمونی می‌توانند به رفع ریزش مو کمک کنند؟

کمکاری تیروئید

هورمون تیروئید میزان و سرعت سوخت و ساز سلول‌ها را در فولیکول‌های مو تنظیم می‌کند. تولید مقدار بسیار کم تیروئید می‌تواند باعث خشک و شکننده شدن و نازک شدن موها بشود.

همچنین کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث افزایش وزن، کاهش سرعت عملکردهای بدن، احساس سرما و کاهش انرژی نیز بشود.

بارداری 

بارداری معمولاً  به علت میزان زیاد فاکتورهای رشد، هورمون‌ها و افزایش جریان خون با ریزش شدید مو در ارتباط می‌باشد. ریزش شدید مو پس از زایمان به علت کاهش ناگهانی فاکتورهای رشد و هورمون‌ها، امری طبیعی می‌باشد. در این حالت امکان دارد ریزش موی قابل توجه ایجاد شود.

استرس 

فولیکول‌های مو حاوی برخی از فعال‌ترین سلول‌های بدن می‌باشند که به تأمین مداوم اکسیژن، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. هورمون‌های استرس باعث می‌شوند که رگ‌های کوچکی که مواد مذکور را برای فولیکول‌ها تأمین می‌کنند تنگ بشوند؛ چرا که به عنوان راهی برای مقابله با استرس، خون از پوست به سمت عضلات و مغز می‌رود. کاهش جریان مواد مغذی می‌تواند بر موها تأثیر منفی بگذارد. استرس همچنین می‌تواند باعث شود تا فولیکول‌های مو وارد مرحله استراحت می‌شوند. در این حالت موها بیشتر از حالت طبیعی دچار ریزش می‌شوند. موهای قدیمی‌تر و دارای رنگدانه زودتر می‌ریزند و چنانچه موهای جوان‌تر دارای رنگدانه کمتری باشند، باعث می‌شود موهای شخص خاکستری‌تر به نظر بیایند

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا