اقتصادیکسب و کار برتر

آیا در صورت نوسان غیر منتظره نرخ ارز میزان حواله من کاهش یا افزایش خواهد یافت؟

کارشناسان و رسانه ها عوامل و گمانه زنی های مختلفی را برای تشدید نوسانات بازار ارز به ویژه در ماه های اخیر مطرح می کنند. رشد نقدینگی و تورم، رشد پایه پولی و تلاش دولت برای جبران کسری بودجه از عوامل بحرانی این بحران ارزی است.

در این میان برخی تحلیل ها نیز حکایت از تشدید جنگ ارزی ایران و آمریکا دارد. به گفته این کارشناسان، این جنگ ادامه طرح براندازانه از طریق اغتشاشات خیابانی با هدف فروپاشی اقتصاد ایران است. جنگی که از طریق گروه های تلگرامی در فضای مجازی و رسانه های ماهواره ای و با تحریک انتظارات تورمی و ایجاد تقاضای کاذب و شکل گیری قیمت های غیرواقعی سعی در فلج کردن اقتصاد ایران دارد. نرخ هایی که با واقعیت اقتصاد ایران و ارزش واقعی دلار همخوانی ندارد.

نگاهی به شرایط اقتصاد ایران نشان می دهد که در حال حاضر حدود 65 میلیارد دلار واردات در مقابل بیش از 85 میلیارد دلار صادرات به ارزهای مختلف وجود دارد و این به معنای انجام 150 میلیارد دلار مبادلات پولی است که این واقعیت را نشان می دهد. شکست تحریم‌های چند لایه و پیچیده: تحریم‌هایی که شامل هرگونه کالای صادر شده از ایران و هر صاحب کالای مرتبط با ایران می‌شود.به این ترتیب، تحریم‌های فلج‌کننده نه تنها نتوانسته از صادرات بیش از یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت جلوگیری کند، بلکه بیش از 14 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی، هشت میلیارد دلار محصولات معدنی و حدود 35 میلیارد دلار از صادرات نفت ایران را به دنبال دارد. تولیدات صنعتی کشور با موفقیت به اقصی و سایر نقاط جهان صادر می شود که نشان دهنده شکست شبکه تحریم علیه اقتصاد ایران است.

تلاش برای ایجاد اختلال در شبکه تجارت خارجی

در چنین شرایطی بود که تلاش طراحان شبکه تحریم ایران برای اخلال در شبکه تجارت خارجی ایران از مسدود شدن دسترسی به منابع ارزی کشور در کره جنوبی تا ممانعت از وصول مطالبات ارزی ناشی از صادرات گاز آغاز شد. ویکردی که علاوه بر دامن زدن به انتظارات تورمی، رشد تقاضای کاذب ارز از یک سو و ایجاد تردید در عرضه کنندگان ارز و قیمت های کاذب، سعی در محدود کردن دسترسی به منابع ارزی و کند کردن روند تخصیص داشت. از سوی دیگر فضای مجازی، از سوی دیگر. از سوی دیگر، بستر را برای جنگ چندجانبه در حوزه پولی آماده کنید.

آیا در صورت نوسان غیر منتظره نرخ ارز میزان حواله من کاهش یا افزایش خواهد یافت؟

نقش سایت و کانال های مختلف

در حال حاضر چندین هزار سایت و کانال تلگرامی در بازار ارز ایران را رصد می کند که از این تعداد حدود 400 کانال با اندیشکده های پرمخاطب مشترک فعال هستند.این کانال ها در فضای مجازی با تکیه بر اپراتورهای خود در بازار ارز تهران، نرخ معاملات انجام شده در بازارهای هرات، سلیمانیه و امارات را تعیین و در کانال خود منعکس می کنند و از این طریق قیمت تعیین می شود.

این کانال‌ها با بیش از یک میلیون عضو، اگرچه بازار را رصد می‌کنند، هم مخالفان سیاسی و هم صاحبان سرمایه‌ای را که به دنبال سودهای بادآورده هستند جذب می‌کنند و عملاً آنها را درگیر جنگی می‌کنند که نه تنها برایشان هزینه‌ای ندارد، بلکه باعث کسب درآمد هم می‌شود. آنها همچنین به سیاست های اقتصادی کشور آسیب می رسانند.

به گفته کارشناسان، ارزش ذاتی ارز بر اساس محاسبات اقتصادسنجی، درآمدهای ارزی، تراز تجاری و وضعیت داخلی و پولی کشور در بالاترین نرخ ارز از 24 تا 32 هزار تومان فراتر نمی رود، بنابراین قیمت 28 هزار و 500 تومان است. قیمت کارشناسی برای نرخ ارز که برخی معتقدند هر دلار بین 14 تا 15 هزار تومان است.

بانک مرکزی چه کرد؟

این در حالی است که طی 46 روز گذشته و در دوره مدیریت جدید، بانک مرکزی اقدامات متعددی را برای کنترل نرخ ارز و تثبیت آن آغاز کرد که نتایج آن به تدریج نمایان می شود.برخلاف آنچه که گاها در رسانه ها ادعا می شود دولت برنامه منسجمی برای بازار ارز و طلا ندارد، باید گفت که بانک مرکزی از تمامی ابزارهای موجود در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت استفاده می کند.

برای متعادل کردن بازار ارز

اقداماتی همچون درخواست 14 اختیار ویژه برای بانک مرکزی، اختصاص 28 هزار و 500 توکن ارز برای تامین کالاهای اساسی و تجهیزات تولید و مواد اولیه، تامین ارز لازم برای 63 مورد نیاز خدماتی در شبکه پولی رسمی کشور، ایجاد ارز و طلا. بازار ارز، رایزنی با شرکا اقتصاد منطقه ای در قالب دیپلماسی اقتصادی با همسایگان، تلاش برای رفع انسداد منابع ارزی، اصلاح نرخ سود سپرده های بانکی، تعیین نرخ و مداخله ارزی در بازار، کنترل نقدینگی، الزام بانک ها به رعایت ترازنامه ها، اجرای سیاست های مبادله ای و تجاری و فعال سازی شبکه صرافی. کشور به سمت اجرای سیاست های بانک مرکزی می رود که نتیجه آن کاهش نرخ کاذب ارز مشهود بوده است. دلار و حرکت به سمت نرخ واقعی ارز.

بانک مرکزی در گام اول با هدف کاهش تورم پولی، اقدام به تامین ارز مورد نیاز متقاضیان از طریق شبکه بانکی و صرافی های مجاز کرد تا ارز مورد نیاز مردم بیش از هر چیز بر این اساس تا زمان استقرار مرکز مبادلات ارز و طلا در 600 صرافی و 150 شعبه بانک های ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت به متقاضیان واگذار شد.مدیریت تقاضای ارز

اولین اقدام بانک مرکزی که از هم اکنون آغاز شده و همچنان ادامه دارد، مدیریت بخش تقاضای ارز است که از این حیث بر اساس مصوبه اخیر سران کشور، کمیته تخصیص ارز ایجاد شده است. و در این کمیته برای اولین بار بودجه ارزی کشور تهیه شده است که با توجه به منابع و مصارف ارزی و بر اساس اولویت بندی به وزارتخانه های صلح، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. .

نحوه تخصیص ارز

در حال حاضر بانک مرکزی ارز مورد نیاز محصولات اساسی را با نرخ 28500 تومان تامین می کند و تامین مواد اولیه و تجهیزات صنعتی نیز با نوسان جزئی 36500 تومان است که به طور متوسط ​​روزانه بین 200 تا 300 میلیون دلار است. در بازار خرید نیما ارز مورد نیاز خدمات مسافرتی، پزشکی یا دانشجویی با نرخ 42 هزار تومان ارائه می شود. با این توصیف شاهد شکل گیری نرخ های غیرواقعی ارز در خارج از مبادلات و کانال های فضای مجازی هستیم.

در حال حاضر حجم عظیمی از کالاها با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری می شود که آمار آن از طریق بنادر و گمرک و سامانه جامع بازرگانی قابل کنترل است.بر اساس آمارهای موجود، از 19 دی ماه سال جاری بیش از 6.5 میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری، دارو و اقلام بهداشتی و مواد اولیه کارخانه ها در سامانه نیما عرضه و در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.

برای واردات اقلام مورد نیاز به کشور و جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، حدود 2 میلیارد دلار از مبلغ مذکور برای واردات کالاهای اساسی مانند گندم، برنج و نهاده های دامی مانند ذرت، آرد، جو و … پرداخت شده است. دانه ها و غیره همچنین مبلغ 500 میلیون دلار برای واردات اقلام زیر مجموعه وزارت بهداشت اعم از دارو، مواد اولیه تولید دارو، واکسن، شیرخشک و سایر اقلام ضروری مشابه تامین و پرداخت شده است.

همچنین بیش از 4 میلیارد دلار برای واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کارخانجات صنایع مختلف کشور از جمله الیاف، پشم، لاستیک و مواد اولیه تولید لاستیک، ماشین آلات و … اختصاص و واگذار شده است. تجهیزات تولید.

آیا در صورت نوسان غیر منتظره نرخ ارز میزان حواله من کاهش یا افزایش خواهد یافت؟

نقش دولت و بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز

در حال حاضر بانک مرکزی بیش از 40 میلیارد دلار ارز با نرخ 28 هزار و 500 تومان برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو تامین می کند و تامین ارز برای ایفای نقش مداخله ای و قیمت دلار کانادا در تورنتو گذاری در محدوده 200 تا 300 میلیون دلار در سال و منبع تامین آن نیز ارز حاصل از صادرات نفت نیست.بر اساس کدهای درج شده در سامانه جامع معاملات، بانک مرکزی فقط برای کالاهای سطح 21 یعنی کالاهای اساسی و همچنین سطوح کالایی 22-23-24 که شامل کالاهای واسطه ای و مواد اولیه می شود، ارز 28500 تومانی اختصاص می دهد. از کارخانه ها ارز به نرخ 28500 تومان. ادعا می شود که افزایش تولید واقعاً به نفع صادرات کشور است.

متأسفانه برخلاف تصور نادرستی که در رسانه ها ایجاد شده مبنی بر افزایش نرخ ارز برای جبران کسری بودجه، باید گفت که تمام ارزی که دولت یا بانک مرکزی از صادرات نفت دریافت می کند، گاز، میعانات و فرآورده های اصلی که بانک مرکزی 100 درصد آنها را در اختیار دارد با نرخ 28 هزار و 500 تومان می فروشد و ریال به دست آمده را به سازمان مدیریت تحویل می دهد تا حقوق کارکنان دولت از آنجا پرداخت شود و یارانه پرداخت شود.

ارزی که برای واردات کالاهای اساسی و دارو در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد، اطلاعات آنها در سامانه موجود است. در بانک مرکزی و در سامانه نیما و تجارت منتشر می شود. همچنین بر اساس مصوبه مجلس، بانک مرکزی می تواند ارز اختصاص یافته برای واردات محصولات کشاورزی را منهای دو درصد زیر ۲۸۵۰۰ برای حمایت از مصرف کنندگان بفروشد.سفارش اصلاح رکورد

به منظور اصلاح ثبت سفارش های واقعی و غیر واقعی، روند قبلی ثبت سفارش و تمدید مکرر آن تغییر کرده است، به طوری که در ابتدا ثبت سفارش بدون محدودیت انجام می شود، اما برای تخصیص ارز متقاضی، معادل پنج. درصد ارز درخواستی با نرخ ETS مبادله شده است در بازار ارز و طلا در بانک سپرده گذاری کرده و اظهارنامه ثبت سپرده را ارسال کنید این اقدام باعث کاهش دو میلیارد دلاری حجم ثبت سفارش شده است.

محدودیت در طول ثبت سفارش

همچنین در گذشته ثبت سفارش بدون هیچ گونه محدودیتی تمدید می شد، به گونه ای که گاهاً سوابقی از ثبت سفارشات مربوط به سه سال پیش وجود دارد که هنوز وارد نشده اند و بنابراین زمان انتظار برای واردات بوده است. مدت زمان ثبت سفارش حداکثر چهار ماه خواهد بود و برای تمدید آن باید مبلغ واریزی از 10 درصد مبلغ درخواستی به 15 درصد افزایش یابد و این مبلغ به نسبت افزایش انتظار افزایش می یابد. زمان و تکرار درخواست تمدید ثبت سفارش.

اصلاح نظام بانکی: یکی از برنامه های آتی بانک مرکزی اصلاح سیستم های بانک در زمان تخصیص ارز است. به این ترتیب مبادله یا بانک بر اساس ثبت سفارشی خاص اقدام به خرید می کند.با تغییر این فرآیند، چتر نظارتی بانک مرکزی بر زمان بندی و قیمت دلار کانادا در تورنتو ارز در حین تخصیص به حداکثر می رسد.

ایجاد بازار ارز و طلا: 11 اسفند ماه مرکز مبادلات ارز و طلا افتتاح شد. حذف بازار غیررسمی ارز و اسکناس هدف اصلی این مرکز است و پس از برنامه ریزی، تمامی تعاملات پولی در حوزه پولی باید به حساب بانکی متصل شود. همچنین با دستور رئیس جمهور همه نهادهای تاثیرگذار تیم اقتصادی برای تعمیق بازار ارز و طلا دست به کار شدند. بنا به دستور وزیر نفت مقرر شد تمامی ارز حاصل از صادرات شرکت های پتروشیمی و پالایشی و همچنین شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی برای فروش ارز صادراتی خود در مرکز طلا و ارز به فروش برسد.

در این راستا دولت با لغو پیشنهاد اخیر شرکت ملی مس با نرخ 45 هزار تومانی نشان داد که مصمم به حمایت از بسته جدید پولی است. یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در حوزه تثبیت سیاست‌های ارزی وجود داشت، رعایت نکردن این سیاست‌ها توسط شرکت‌های بزرگ صادراتی که عمدتاً دولتی هستند، بود.بر اساس تاکید وزارت حراست، تمامی شرکت‌های صنعتی و معدنی صادرات محور باید ارز خود را در مرکز مبادلات ارزی و طلا بر اساس مکانیزم قیمت‌گذاری بسته جدید پولی بانک مرکزی بفروشند.

برجسته کردن نقش مبادلات: در زمینه گسترش حوزه فعالیت صرافی‌ها نیز انتظار می‌رود که فعالیت صرافی‌ها به اصل خود نزدیک‌تر شود، زیرا فعالیت صرافی‌ها در همه کشورها شامل خرید ارز در کشور است. بازاریابی و فروش آنها. به بازار اما فعالیت صرافی در ایران محدود به خرید و فروش ارزهای ارزان قیمت دلار کانادا در تورنتو توسط بانک مرکزی است که با توجه به ادبیات بورس چنین چیزی صحت ندارد.

افزایش سقف عرضه ارز به صرافی های مجاز: بنابراین صرافی ها در ایفای وظیفه خود اقدام به خرید و فروش ارز به مردم می کنند و در مواقعی که کمبودی وجود دارد و درخواست دریافت ارز از سوی مردم وجود دارد، بانک مرکزی آن را تامین می کند. و این سقف به تدریج افزایش می یابد به طوری که در مرحله اول به 200 هزار دلار و در نهایت این سقف برای هر مبادله به 500 هزار دلار افزایش می یابد.

تعریف ویژگی های جدید برای صرافی ها: بانک مرکزی در تلاش است تا کارکردهای جدیدی را برای صرافی ها تعریف کند که از جمله آنها می توان به ایجاد امکان انجام حواله های خرد در صرافی ها، انتقال توزیع سکه تمام، ربع و ارز گرم و ایجاد قابلیت اشاره کرد. برای خرید و فروش. ابزارهای مالی و از طریق ایجاد صندوق های سرمایه گذاری. در این قسمت شبکه صرافی فعال خواهد شد.همچنین با برنامه ریزی های انجام شده برای فعالیت صرافی ها در حوزه ارز، پیش بینی می شود با هدف ایجاد انضباط مالی، صرافی ها به جای ورود مستقیم به بازار حواله عمده فروشی، پس از با انعقاد قرارداد با بانکی به عنوان کارگزار آن بانک، از طریق بانک به بانک مرکزی دستور می دهد.

خرید و فروش ارزهای پتروشیمی از طریق بورس تعاون: با تصمیم بانک مرکزی تعاونی های صرافی امکان تبادل حواله های ارزی پتروشیمی ها و صادرات در مرکز مبادلات را پیدا کردند و به این ترتیب ارزهای حاصل از صادرات شرکت های پتروشیمی در صورت وجود از اسکناس . ، برای تسویه تعهد ارزی باید به شعب بانک ملی ارائه شود. حواله های پتروشیمی که پیش از این در اتاق حواله مرکز مبادلات ارزی معامله می شد، از این پس علاوه بر صرافی های بانکی، بورس های سهامی نیز می توانند این حواله ها را از مرکز مبادلات ارزی خرید و فروش کنند.

به این ترتیب شرکت های صادرکننده موظف هستند این ارز را فقط به صورت اسکناس به بانک ملی و یا برای تسویه تعهدات مبادله ای خود به صرافی بانک ملی ارائه کنند.

شرکت های صادرکننده اعم از پتروشیمی، فولاد، پالایش و … حواله های ارزی خود را در اتاق حواله مرکز مبادلات ارزی ارائه کردند که از این پس صرافی های مشترک نیز می توانند این حواله های ارزی را خرید و فروش کنند.بنابراین با کنار هم قرار دادن معماهای سیاست ارزی بانک مرکزی، شاهد بازگشت تدریجی ثبات در بازار ارز هستیم تا اینکه روز گذشته نرخ ارز در بازار غیررسمی وارد کانال 48 هزار تومان شد و این روند نزولی تا اجرای نرخ ارز و حذف بازار غیررسمی ادامه دارد.

دکمه بازگشت به بالا