آیا غذای خانگی برای سگ ضرر دارد؟

به نقل از رسانه آپارات نیوز، آشپزی برای اعضای خانواده کار آسانی است اما برای سگ ها چطور؟ آیا می توانیم غذای آنها را در خانه تهیه کنیم؟ بله، اما این کار پیچیدگی های خاص خود را دارد.

آیا غذای خانگی برای سگ ضرر دارد؟

در این مقاله از فروشگاه غذای حیوانات خانگی سیوان پت، به بررسی مزایا و معایب غذای خانگی سگ ها می پردازیم و به شما می گوییم که در چه شرایطی این کار مناسب است و چه زمانی باید از آن اجتناب کنید. همچنین دستورالعمل های ساده ای برای تهیه یک رژیم غذایی خانگی و ایمن برای سگتان ارائه خواهیم داد.

آیا غذای خانگی برای سگ تان بهتر است؟

اگر تعجب می‌کنید که آیا غذای خانگی بهترین انتخاب برای سگ شماست، تنها نیستید. شاید در مورد فواید آن در شبکه‌های اجتماعی چیزهایی شنیده‌اید. یا شاید سگی دارید که بد غذاست یا به برخی مواد غذایی حساسیت دارد و دیگر گزینه‌های تجاری برایش مناسب نیستند.

قبل از اینکه تصمیم به تغییر غذای سگ بگیرید، مطمئن شوید که موضوع را از تمام زوایای آن درک می‌کنید. رژیم غذایی خانگی به سادگی دور ریختن غذای تجاری سگ و جایگزین کردن آن با یک کاسه مرغ و سبزیجات نیست.

وقتی در مورد غذای خانگی سگ صحبت می‌کنیم، منظورمان خوراکی‌های باقی‌مانده از غذای انسان یا وعده‌های غذایی اضطراری برای زمانی که غذای سگ تمام شده است، نیست. این گزینه‌ها به طور کلی خوب هستند زیرا مکمل یا موقتی اند و شما روی آن‌ها به عنوان تنها منبع تغذیه سگ خود تکیه نمی‌کنید.

بحث ما در این‌جا در مورد یک رژیم غذایی کامل روزانه است که در خانه، معمولاً از مواد خام تهیه می‌شود. بیایید نگاهی به مزایا و معایب رژیم‌های غذایی خانگی بیندازیم.

مزایا غذای خانگی برای سگ ها

نظرسنجی‌های انجام‌شده از صاحبان حیوانات خانگی نشان می‌دهد که مردم، حالا بیشتر از هر زمان دیگری، به حیوانات خانگی خود به عنوان اعضای خانواده نگاه می‌کنند. صاحبان حیوانات خانگی سالانه میلیاردها پول خرج می‌کنند تا بهترین غذا، وسایل و مراقبت‌های دامپزشکی را برای حیوانات خانگی خود فراهم آورند.

افرادی که بر این باورند که غذای خانگی برای سگ‌ها از غذای تجاری سگ‌ها سالم‌تر است، اغلب ادعاهای زیر را مطرح می‌کنند:

  • رژیم‌های غذایی خانگی به شما کنترل کامل بر نوع و کیفیت مواد تشکیل دهنده‌ای که وارد بدن سگ‌تان می‌کنید، می‌دهد.
  • شما غذای سگ خود را در مقادیر محدود تهیه می‌کنید، بنابراین همیشه تازه است و نیازی به مواد نگهدارنده مصنوعی نیست.
  • رژیم‌های غذایی خانگی را می‌توان با توجه به ترجیحات سگ‌تان برای طعم و بافت تنظیم کرد.
  • می‌توانید انواع مواد تشکیل دهنده را در رژیم غذایی خانگی سگ خود بگنجانید تا از خسته شدن او از غذایش جلوگیری کنید.
  • رژیم‌های غذایی خانگی را می‌توان برای برآورده کردن نیازهای خاص سگ شما از نظر مواد مغذی و کالری تنظیم کرد.
  • لازم نیست نگران فراخوان‌های غذای سگ باشید، شما همیشه می‌دانید که مواد تشکیل دهنده غذای سگ شما از کجا آمده‌اند و چگونه تهیه شده‌اند.

طرفداران غذای خانگی برای سگ‌ها نیت خوبی دارند. به هر حال، یک رژیم غذایی متعادل از نظر تغذیه‌ای یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید برای سلامت بلندمدت سگ خود انجام دهید. با این وجود حقیقت این است که هیچ مدرک علمی محکمی وجود ندارد که نشان دهد رژیم‌های غذایی خانگی ذاتا سالم‌تر از غذای تجاری سگ باکیفیت هستند. حتی در برخی موارد، آنها می توانند خطرناک باشند.

آیا می شود از غذای خانگی برای سگ استفاده کنیم

معایب غذای خانگی برای سگ ها

غذای خانگی سگ ها می تواند یک جایگزین وسوسه انگیز برای غذای تجاری باشد. صاحبان سگ ها ممکن است به دنبال این باشند که با استفاده از مواد تازه و باکیفیت، کنترل بیشتری بر رژیم غذایی حیوان خود داشته باشند. با این حال، قبل از اینکه به طور کامل به غذای خانگی روی بیاورید، مهم است که از مزایا و معایب آن آگاه باشید.

عدم تعادل تغذیه ای: اگر به دقت برنامه ریزی و تهیه نشود، غذای خانگی سگ ممکن است فاقد مواد مغذی ضروری باشد. این می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند مشکلات استخوانی، مشکلات کلیوی و کم خونی شود.

خطر باکتری ها: دست زدن به گوشت خام و سایر مواد اولیه می تواند منجر به آلودگی غذا به باکتری های مضر شود که می تواند سگ شما و حتی شما را بیمار کند.

زمان بر و پرهزینه: تهیه غذای خانگی سگ می تواند زمان بر و پرهزینه باشد، به خصوص اگر از قبل به آشپزی عادت نداشته باشید.

چرا به سگ خود غذای خانگی ندهیم؟

در حالی که تمایل به تغذیه سگ با یک رژیم غذایی طبیعی و سالم کاملاً قابل درک است اما اینکه آیا غذای خانگی بهترین راه برای رسیدن به این هدف باشد به عوامل متعددی بستگی دارد.

در اینجا چند علامت وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی خانگی ممکن است انتخاب مناسبی برای سگ شما نباشد:

کمبود وقت و منابع

  • تهیه غذای باکیفیت سگ می‌تواند گران باشد اما همه غذاهای گران قیمت سگ خوب نیستند.
  • قیمت غذای تجاری سگ نوسان دارد اما با خرید یک کیسه غذای سگ، دیگر کار تمام می‌شود.
  • اما تهیه مواد اولیه، مکمل‌های غذایی و تجهیزات لازم برای تهیه غذای سگ در خانه به سرعت هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • به عبارت دیگر تهیه غذای خوب سگ در خانه نیازمند زمان و هزینه قابل‌توجهی است.

 مشکلات سلامتی سگ

  • اگر بتوانید زمان و منابع لازم را برای انجام صحیح آن اختصاص دهید، غذای خانگی می‌تواند برای یک سگ سالم گزینه مناسبی باشد.
  • با این حال، زمانی که مشکلات سلامتی را وارد معادله می‌کنید، کارها پیچیده می‌شود.
  • برخی از شرایط مانند پانکراتیت یا بیماری کلیوی به بهترین وجه با یک رژیم درمانی تحت نظر دامپزشک کنترل می‌شوند.

توله‌سگ یا سگ در حال رشد

  • توله‌سگ‌های جوان و سگ‌های جوانی که هنوز در حال رشد هستند برای اطمینان از رشد مناسب به تعادل ظریفی از مواد مغذی نیاز دارند.
  • مقدار زیاد یا کم حتی یک ماده مغذی کلیدی می‌تواند مضر باشد.

به عنوان مثال: مقادیر اضافی کلسیم در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلای توله‌سگ‌های نژاد بزرگ را به اختلالات اسکلتی عضلانی در بزرگسالی افزایش دهد.

سگ مسن

  • سگ‌های مسن نیازهای تغذیه‌ای مشابه سگ‌های بالغ دارند اما به احتمال زیاد با مشکلات سلامتی روبرو می‌شوند که ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی داشته باشد.
  • سگ‌های مسن‌تر همچنین ممکن است با کاهش سطح فعالیت‌شان از رژیم غذایی با کالری کمتر بهره‌مند شوند.
  • دستیابی به تغذیه متعادل در عین حال تنظیم مقادیر خاص مواد مغذی با رژیم غذایی خانگی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

سیستم ایمنی ضعیف سگ یا یکی از اعضای خانواده

  • کار با مواد اولیه خام با خطر ابتلا به عوامل بیماری‌زای ناشی از غذا همراه است.
  • اگر سگ شما یا یکی از اعضای خانواده سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ارزش دارد که خطرات تهیه غذای خانگی سگ را در نظر بگیرید.
  • حتی زمانی که غذا را به درستی نگهداری می‌کنید، ممکن است خطر بیشتری نسبت به رژیم غذایی تجاری وجود داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که تهیه غذای خانگی سگ می‌تواند یک کار طاقت‌فرسا و پرهزینه باشد. قبل از اینکه به این روش روی بیاورید، حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این بهترین گزینه برای سگ شما است.

مناسب ترین گزینه ها برای رژیم غذایی خانگی سگ

همه غذاهای خانگی برای تغذیه سگ ها مناسب نیستند اما در موارد خاصی ممکن است این نوع غذا برایشان مناسب باشد. هرگز بدون تأیید دامپزشک خود برای سگتان غذای خانگی تهیه نکنید. همچنین باید به طور مداوم سلامت و وضعیت بدنی سگ خود را زیر نظر داشته باشید.

ممکن است در موارد زیر، یک رژیم غذایی خانگی از نظر تغذیه ای کافی و مورد تایید دامپزشک، انتخاب درستی باشد:

سگ شما دارای آلرژی شدید یا چندگانه به غذا است

در بسیاری از موارد، حساسیت غذایی سگ ها را می توان با غذای تجاری بدون مواد اولیه ای که باعث ایجاد آلرژی در سگ شما می شود، کنترل کرد. اما اگر سگ تان به چند ماده حساسیت داشته باشد یا نسبت به مقادیر کمی از مواد حساسیت زا که به دلیل استفاده از تجهیزات مشترک در فرآیند تولید به وجود می آید حساس باشد، یک رژیم غذایی خانگی بهترین راه برای حذف کامل تماس با مواد حساسیت زا می باشد.

سگ تان با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کند

برخی از سگ ها حتی بدون داشتن آلرژی کامل، در هضم مواد تشکیل دهنده خاصی از غذا یا تحمل انواع خاصی از غذا مشکل دارند. اگر غذای تجاری تهیه شده برای سگ های با معده حساس کارساز نباشد، غذای خانگی ممکن است یک گزینه مناسب باشد. در این مورد، همکاری با دامپزشک برای شناسایی علت مشکلات گوارشی زمینه ای سگ تان بسیار مهم است.

سگ شما برای کنترل یک مشکل سلامتی به رژیم غذایی خاصی نیاز دارد

بسیاری از مشکلات سلامتی را می توان با یک رژیم غذایی تجویزی تایید شده توسط دامپزشک کنترل کرد. اگر وضعیت سگ شما با چنین رژیمی بهبود نیابد یا تنها گزینه های تجاری موجود به دلایلی کافی نباشند، دامپزشک شما ممکن است یک رژیم غذایی خانگی را پیشنهاد دهد.

سگ شما در حال بهبودی از جراحی یا بیماری است

اگر سگ تان در حال بهبودی از جراحی یا یک دوره کوتاه مدت بیماری است، دامپزشک شما ممکن است یک رژیم غذایی خانگی ملایم و به راحتی قابل هضم را توصیه کند. چنین رژیم هایی می توانند برای سگ هایی که استفراغ حاد یا اسهال متناوب دارند مفید باشند اما ممکن است بیش از چند روز مناسب نباشند. دستورالعمل های دامپزشک خود را در مورد مدت زمان تغذیه با غذای خانگی دنبال کنید.

سگ شما بد غذا است

با وجود گزینه های بی شمار موجود، برای تقریبا هر سلیقه وترجیحیי یک غذای تجاری سگ وجود دارد. با این حال، اگر با یک سگ بسیار بد غذا سر و کار دارید، یک رژیم غذایی خانگی ممکن است آخرین راه حل زمانی باشد که از گزینه های دیگر نتیجه ای نگرفته اید.

چگونه غذای خانگی سگ را سالم و ایمن درست کنیم؟

تهیه غذای خانگی برای سگ به آسانیِ آب خوردن نیست. همچنین بدون تأیید دامپزشک نباید این کار را انجام دهید. حتی بعد از اینکه دستور غذای خود را کامل کرده و به روال تهیه غذای خانگی برای سگتان عادت کردید، مهم است که برای نظارت بر سلامت سگ خود با دامپزشک خود همکاری نزدیکی داشته باشید. در مواقعی ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی سگ تان باشد.

اگر مصمم به تهیه غذای خانگی برای سگ خود هستید، در اینجا چند دستورالعمل برای انجام ایمن آن وجود دارد:

  • با یک معاینه کامل دامپزشکی شروع کنید تا مشخص شود که آیا رژیم غذایی خانگی برای سگ شما مناسب است یا خیر و اینکه آیا آنها نیازهای غذایی خاصی دارند یا خیر.
  • در مورد تغذیه سگ تحقیق کنید تا نیازهای سگ خود را به همراه عواقب احتمالی یک رژیم غذایی از نظر تغذیه ای نامناسب درک کنید.
  • دستورالعمل‌های دستور غذا را به دقت در مورد آماده‌سازی مواد اولیه، پخت، نگهداری و تقسیم بندی دنبال کنید.
  • با مخلوط کردن مقادیر کمی از غذای خانگی با غذای فعلی آنها در طی چند هفته به تدریج سگ خود را به رژیم غذایی خانگی عادت دهید.
  • حساب قسمت‌های غذای سگ خود را نگه دارید و وزن و وضعیت بدنی آنها را کنترل کنید تا در صورت نیاز تنظیمات دقیقی انجام دهید.
  • در صورتی که سگ شما غذای خانگی را تحمل نکند یا علائم اثرات منفی بر سلامتی را نشان دهد، یک برنامه پشتیبان داشته باشید.

نظر شما چیه؟

همانطور که در این مقاله گفته شد، تغذیه سگ با غذای خانگی معایب متعددی دارد و می‌تواند به سلامت او آسیب برساند. عدم آگاهی از نیازهای تغذیه‌ای دقیق سگ، می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی ضروری، مسمومیت و یا بروز بیماری‌های مختلف در او شود.

با توجه به تجربیات و شواهد علمی، به شدت توصیه می‌کنم که برای تغذیه سگ خود از غذای مخصوص استفاده کنید. پت شاپ سیوان پت با ارائه بهترین برندهای تولیدکننده غذای خشک سگ، به شما کمک می‌کند تا بهترین و مغذی‌ترین غذا را برای سلامتی و شادابی سگ خود انتخاب کنید.

در پایان، از شما تقاضا دارم که اگر در زمینه تغذیه سگ خود تجربه یا نظری دارید، با ما در میان بگذارید. با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، می‌توانیم به یکدیگر در زمینه‌ی مراقبت بهتر از سگ‌هایمان کمک کنیم.

دکمه بازگشت به بالا