جامعه

اتحاد کشور‌های بریکس دلار آمریکا را شکست می دهد

در گفتگو با آنا تشریح شد؛

اتحاد کشور‌های بریکس دلار آمریکا را شکست می دهد

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای حذف دلار از عرصه تجارت لازم است ایران، سوریه و ترکیه به عضویت بریکس درآمده و با همراهی سایر اعضاء واحد پول بریکس را ایجاد کنند.

مسعود دانشمند فعال و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگارگروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد از مبادلات جهانی با دلار انجام می‌شود بنابراین برای حذف دلار از مبادلات تجاری لازم است واحد پول جدیدی ایجاد شده و مبادلات تجاری میان کشور‌ها و ارزش گذاری کالا‌ها برآن مبنا انجام شود.

وی افزود: در دهه‌های قبل ایران، هند و سریلانکا واحد پول آسیایی را ایجاد کردند و قرار بود سایر کشور‌های آسیایی نیز استفاده از آن را رواج دهند، اما این امر دوام نیاورد.

دانشمند ادامه داد: برای حذف دلار از مبادلات نمی‌توان به شیوه تهاتر دلخوش بود، زیرا در اصل ارزشگذاری کالا در این شیوه نیز با دلار انجام می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت که دلار را از مبادلات حذف کرده ایم.

** بدون واحد پولی قوی نمی‌توان از دلار عبور کرد

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت گذاری کالا در بازار‌های جهانی با دلار انجام می‌شود بنابراین بدون تعریف واحد پولی قوی و فراگیر نمی‌توان از دلار عبور کرد.

وی تاکید کرد: در شیوه مبادله کالا به کالا باید سیستمی برای ارزشگذاری داشته باشیم تا مشخص شود کالایی که به عنوان مثال به ترکیه می‌فروشیم چند لیر است و یا بالعکس. بدون داشتن شیوه‌ای شفاف برای سنجش ارزش کالا‌ها نمی‌توان از دلار در عرصه تجارت جهانی عبور کرد. حتی تبادل کالا با طلا نیز در اصل تجارت برمبنای دلار است، زیرا قیمت طلا بر مبنای دلار تعیین می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بهترین شیوه برای ایران و کشور‌های آسیایی پیوستن به بریکس و ایجاد واحد پولی بریکس هستیم.

** کشورهای عضو بریکس 

دانشمند ادامه داد: پیش از این چین و روسیه عضو بریکس بودند، اما تقابل قدرت آن‌ها مانع شد تا چنین واحد پولی ایجاد شود، زیرا هر یک از این کشور‌ها می‌خواستند تا واحد پولی آن‌ها جایگزین دلار در مبادلات شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل عضو بریکس هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به خروج چین از بریکس لازم است تا ایران، سوریه و ترکیه به این گروه بپیوندند و زمینه ایجاد واحد پولی بریکس برای تجارت میان کشور‌ها با این واحد پولی را مهیا کنند.

** راهکار‌هایی برای حذف دلار از مبادلات تجاری میان کشور‌ها 

این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه پیش از این نیز راهکار‌هایی برای حذف دلار از مبادلات تجاری میان کشور‌ها اتخاذ شده است، گفت: ایران و اروپای شرقی در دهه‌های قبل از دلار نقدی برای مبادلات استفاده نمی‌کردند.

دانشمند تصریح کرد: ایران و اروپای شرقی با هدف حذف دلار از مبادلات تجاری اقدام به استفاده از تجارت با دلار محاسباتی کردند. بدین معنا که کالا میان کشور‌ها بدون تبادل نقدی دلار انجام شده و در پایان سال مالی ارزش تجارت میان کشور‌ها لحاظ شده و مابه التفاوت آن با دلار نقدی تسویه می‌شد.

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا