جامعه

اتمام پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تا بهمن‌ ماه

اتمام پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تا بهمن‌ ماه

رئیس هیئت تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: فاز اول پروژه انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه تا بهمن ماه به پایان می رسد.

به گزارش آپارات نیوز، دریاچه ارومیه از اواسط دهه 80 شروع به خشک شدن کرد. با اینکه در مقطعی احیا شد، اما این روزها حالش خوب نیست. ترکیبی از خشکسالی و افزایش انحراف آب برای آبیاری کشاورزی در حوزه آبخیز این دریاچه در سال‌های اخیر باعث کاهش وسعت این دریاچه شده است.

این علیرغم اینکه علی سلاجقه – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – وی با تاکید بر اهمیت رعایت حقوق تالاب ها می گوید: به هیچ وجه حقوق تالاب رعایت نشده است. از ابتدا گفتیم که حق تالاب را واگذار کنند و حق تالاب نه حق کشاورزی است و نه حق شهری. شما از همان ابتدا آب را رها می کنید و در طول مسیر مصرف کنندگان زیادی از آب استفاده می کنند. در ارومیه مشکلات جدی داریم و به مرز بحران رسیده ایم. ارومیه حق دارد و باید سریع مشخص شود. آنچه امروز به عنوان خسارت می بینیم، نتیجه خشک شدن تالاب های ما است که به طور طبیعی آب داشتند.

دکتر. روح الله – رئیس هیئت تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه – وی درباره وضعیت انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: تیم تحقیق و تفحص مجلس هفته گذشته از منطقه بازدید کردند و پروژه های احیای دریاچه را به دقت بررسی کردند.

وی با اشاره به آخرین تحولات دریاچه ارومیه گفت: فاز اول پروژه انتقال آب از سد “کانی سیب” به دریاچه ارومیه با ظرفیت حدود 300 میلیون متر مکعب در سال تا بهمن ماه انجام می شود. و پروژه 200 متری تونل انتقال آب نیز در بهمن ماه به پایان می رسد.

رئیس شورای تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: پروژه انتقال آب از سد «سیلوه» به دریاچه ارومیه می تواند حتی در فصول غیرکشاورزی تا 16 متر مکعب در ثانیه آب را انتقال دهد.

متافکر آزاد در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی با اشاره به اجرای طرح تثبیت خاک و لایروبی رودخانه ها و تصفیه خانه های آذربایجان شرقی گفت: با اجرای این طرح ها و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین لایروبی رودخانه ها و تصفیه خانه ها تا با اقدامات فرهنگی و تکمیل کارهای سازه ای احیای دریاچه ارومیه می توان به بهبود وضعیت آبی این دریاچه امیدوار بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای تکمیل پروژه های احیای دریاچه ارومیه به دولت فشار می آوریم، گفت: راه استفاده از آب، به روز رسانی آب در بخش کشاورزی، حفر نکردن چاه های غیرمجاز و عدم بهره برداری غیرمتعارف نیازمند اقدامات فرهنگی و اجتماعی است. . با محوریت محیط زیست در سطح ملی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا