دانش و سلامت

اثر عجیب آسم بر اضافه وزن

اثر عجیب آسم بر اضافه وزن

آفتاب‌‌نیوز :

یافته‌های جدید پژوهشگران نشان داد که در میان بیش از ۸۷۰۰ شرکت کننده از ۱۱ کشور اروپایی و استرالیا، ۱۷ درصد از مبتلایان به آسم دچار چاقی یا اضافه وزن شدید هستند. به گفته محققان، از بین افرادی که آسم نداشتند، کمتر از ۱۵ درصد چاق هستند. بر اساس این ارقام، افراد مبتلا به آسم در این مطالعه در مقایسه با افرادی که اختلال تنفسی نداشتند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر چاقی بودند.

جودیت گارسیا-آیمریچ، یکی از نویسندگان این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: یک توضیح بالقوه برای افزایش وزن مرتبط با آسم می‌تواند کاهش فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به آسم باشد، اما نتایج ما این فرضیه را تایید نمی‌کند.

وی در ادامه توضیحاتش گفت که سطوح فعالیت بدنی در میان شرکت کنندگان در مطالعه، بر خطر چاقی آن‌ها تأثیری ندارد، چه آسم داشته باشند یا نه. صرف نظر از مکانیسم‌هایی که هنوز ناشناخته هستند، نتایج ما پیامد‌هایی برای مراقبت بالینی بزرگسالان مبتلا به آسم دارد.

 تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بیماری‌های ریوی مانند آسم و اختلال انسداد مزمن ریه یا COPD به دلیل افزایش آلودگی هوا و سایر عوامل در سطح جهانی شایع‌تر شده اند.

مطالعات قبلی COPD را با افزایش خطر چاقی در بزرگسالان و آسم با خطر بیشتر چاقی در کودکان مرتبط دانسته اند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان و ۱۹ درصد از کودکان در ایالات متحده معیار‌های چاقی را دارند، در حالی که حدود ۸ درصد از بزرگسالان و کودکان در سطح این کشور آسم دارند. برای انجام این مطالعه، محققان از داده‌های تحقیقات همگروهی بررسی سلامت تنفسی جامعه اروپا، یک ارزیابی مداوم از سلامت جمعیت که توسط کمیسیون اروپا تامین می‌شود، استفاده کردند.

این مطالعه در استرالیا، بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، ایسلند، ایتالیا، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس و بریتانیا انجام شد. به گفته محققان، شرکت‌کنندگان به پرسش‌نامه‌های سبک زندگی پاسخ داده، تحت آزمایش‌های عملکرد ریه قرار گرفته و از نظر وزن بدن و وضعیت آسم مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 داده‌های این مطالعه نشان داد شرکت کنندگان مبتلا به آسم که مدت طولانی تری از این بیماری رنج می‌بردند، در مقایسه با افرادی که مدت زمان کوتاه تری به اختلال تنفسی مبتلا بودند، ۳۲ درصد بیشتر در معرض خطر چاقی بودند.

علاوه بر این، به گفته محققان، افرادی که دارای آسم غیر آلرژیک یا علائم آسم غیر مرتبط با آلرژی هستند، ۴۷ درصد بیشتر از افراد مبتلا به آسم آلرژیک در معرض خطر چاقی قرار دارند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Thorax منتشر شده است.

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا