جامعه

از «آذر» و « توران» چه خبر؟/ بازنگری پروژه تکثیر یوز در اسارت

از «آذر» و « توران» چه خبر؟/ بازنگری پروژه تکثیر یوز در اسارت

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت «آذر» و «توران» – دو توله‌یوز آسیایی – درباره پروژه تکثیر در اسارت اظهار کرد: سعی می‌کنیم نقاط قوت این پروژه را تقویت و نقاط آسیب و ضعف را برطرف کنیم.

به گزارش آپارات نیوز، تکثیر یوزپلنگ در اسارت پروژه‌ای بود که با انتقال «دلبر»، «کوشکی» و «ایران» به توران وارد مرحله جدیدی شد.  ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ «فیروز» – یوز نر ۱۱ ساله منطقه توران – نیز زنده‌گیری و برای جفتگیری با «ایران» – یوزپلنگ ماده – به محیط اسارت واقع در سایت توران منتقل شد. جفتگیری با موفقیت انجام شد و بهار سال 1400 سه توله یوز متولد شدند اما مرگ سرنوشت هر سه بود. سال جاری نیز در حالی که امید می‌رفت که «ایران» دوباره باردار شود بنا به اعلام نهایی سازمان محیط زیست این اتفاق نیفتاد.

سال گذشته دو توله یوز هم به جمع یوزپلنگ‌های در اسارت پیوستند.  ۱۲ آذر ۱۴۰۱ این دو فرد که بعدها «آذر» و «توران» نام گرفتند توسط چوپانی در زادگاهشان یعنی پارک ملی توران پیدا شدند سپس به سمنان منتقل شدند و بعد از فرایند وزن‌گیری به توران بازگشتند.

بیشتر بخوانید:

غلامرضا ابدالی درگفت و گو با آپارات نیوز  درباره آخرین وضعیت «آذر» و «توران» اظهار کرد: آذر و توران هم‌اکنون در پارک ملی توران و در سایت توران نگهداری می‌شوند و وضعیت جسمانی مناسبی دارند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت جسمانی «ایران» نیز گفت: ایران نیز در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و مسئله غیر طبیعی در آن مشاهده نمی‌شود.

وی درباره بازنگری در طرح تکثیر یوز در اسارت تصریح کرد: تمام تصمیم‌گیری‌هایی که در مورد سایت تکثیر و آینده توران انجام می‌شود با مشورت کمیته‌های تخصصی اتخاذ می‌شود. این کمیته ترکیبی از دامپزشکان سازمانی و دامپزشکان غیرسازمانی، متخصصان و صاحبنظران دانشگاهی است.

ابدالی در پایان تاکید کرد: ما به‌طور قطع دستورالعمل‌ها را بازنگری خواهیم کرد و نقاط قوت آن را تقویت و نقاط آسیب و ضعف را برطرف می‌کنیم.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا