جامعه

از نخ تسبیح بازسازی «بم» تا انتظارات کاذب

از نخ تسبیح بازسازی «بم» تا انتظارات کاذب

مدیرکل در زمان بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زلزله بم با اشاره به مشارکت مردمی در بازسازی گفت: هویت بم چیزی است که مردم می سازند. زمانی که از بم خارج شدیم، شهر به حالت قبلی خود بازگشته بود، اما یک نقص بزرگ در بازسازی وجود داشت و آن این بود که بم در نهایت نیاز به مبلمان شهری داشت تا مانند نخی باشد که دانه های تسبیح را می بافد. که متاسفانه تغییر حکومت مغفول مانده است.

به گزارش آپارات نیوز، مجید جودی معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیرکل وقت بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جلسه بررسی مدیریت بحران زلزله بم گفت: مشارکت، ثبات و هویت شعار روزهای اول بود و اساس برنامه بازسازی بود.

وی در سخنرانی خود سه سوال مطرح کرد: شهر بم کجا باید ساخته شود؟ چه کسی آن را خواهد ساخت؟ و چگونه آن را درست کنیم؟ پاسخ داد و گفت: در پاسخ به سوال اول باید بگویم که به دلیل هموار بودن زمین اطراف بم امکان جابجایی وجود داشت، اما تأسیس شهر فلسفه داشت و آب و باغ شهر وجود داشت. در آن قلمرو بنابراین جابجایی فاجعه بیشتر از زلزله بود، در نتیجه شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم به ساخت در محل گرفت. در مورد محل اسکان موقت نیز باید بگویم که اسکان موقت باید در داخل باغات خود مردم ساخته شود، اگر مردم به اردوگاه می رفتند سرعت بازسازی کاهش می یافت و شهر بم شکل نمی گرفت. .

جودی در مورد اینکه در بازسازی چند گزینه برای مردم یا دولت یا خارجی ها یا پیمانکار وجود داشت؟ وی همچنین گفت: چون باید زندگی، اقتصاد و اخلاق مردم بازسازی می شد. رئیس وقت بنیاد مسکن برای بازسازی روحیه مردم در نظر گرفت که 50 هزار تومان برای مصالح بازیافتی خانه قبلی اختصاص داده شود تا مردم از چادر بیرون بیایند و به بازسازی بپیوندند. روح سازندگی در شهر جریان دارد. اگر مردم بخواهند خانه های خود را به تنهایی بسازند، می توان استحکام ساختمان را زیر سوال برد.

وی با بیان اینکه هویت یک ظرف ظرف آن است، گفت: هویت انسان چیزی است که انسان ها را می سازد. البته شوراي معماري و اساتيد معماري بايد احكام معماري را صادر كرده و نظارت و هماهنگي با مشاوران داشته باشند تا هدف نهايي تقويت مؤسسات بام محقق شود و بازسازي نه تنها كالبدي بلكه چندبعدي باشد و هم اقتصاد شهر به چرخش درآيد. . گرد

جودی گفت: زمانی که از شهر بم خارج شدیم خانه نیمه کاره ای وجود نداشت و شهر بم به حالت قبلی خود بازگشت و تنها یک اشتباه بزرگ در نوسازی رخ داد و آن این بود که مبلمان شهری بم در نهایت نیاز به شکل گیری داشت. مثل نخی که دانه های تسبیح را می بافد که متاسفانه با تغییر حکومت مغفول مانده است.

نصراله دهقانی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات بم نیز در این نشست به تشریح نقاط قوت و ضعف بازسازی بم پرداخت و شعار بازسازی بم را هویت، مشارکت و پایداری خواند و گفت: یکی از مشکلات اساسی در استفاده از توان و توان است. مردم و سازمان های مردم نهاد شکل گیری توقعات کاذبی بود که از مصاحبه برخی مسئولان نشأت می گرفت. در نتیجه اولین کاری که در این منطقه در بم انجام شد، ساماندهی به سرپرستی مرحوم مهندس تابش بود تا اذهان مردم را آماده کند که در صورت عدم مشارکت و همراهی، درگیر مشکلات بازسازی مناطق جنگ‌زده شوند. مانند به عنوان شهرستان خرمشهر.

وی با بیان اینکه در نهایت مردم دور هم جمع شدند اما هماهنگی برای مسئولان سخت تر شد، تصریح کرد: در نهایت نه 100 درصد بلکه به گونه ای که اکثریت این سه شعار محقق شده است.

دهقانی نقاط ضعف بازسازی بام را فشار روزمره و سرعت بازسازی برشمرد که باعث شد برخی از ایده های مورد نظر اجرایی نشود.

وی از نقاط قوت بازسازی شهر بم دقت در حفظ املاک بویژه املاک تجاری خیابان یک طرفه، رعایت تدوین طرح جامع شهر بم، نظارت لایه به لایه در ستاد معین و ستاد کل و نظام مهندسی و مشارکت 100 درصدی مردم در طراحی و ….

در این نشست از کتاب «تاریخ شفاهی مدیریت بحران پس از زلزله 1381 بم» نیز رونمایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا