جامعه

اصرار بر نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی ادامه دارد

اصرار بر نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی ادامه دارد

رئیس شورای عالی جنگل ها می گوید که آژانس های مختلف ، از جمله کمیته راهبری ثبت هیرکانی ، در حال هماهنگی با مراکز بین المللی برای نصب تله کابین در برخی از جنگل های هیرکانی ثبت جهانی هستند.

به گزارش آپارات نیوز ، سال گذشته 310 هزار هکتار از جنگل های بکر هیرکانی در شمال کشور پس از 13 سال تلاش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و کشور ما موظف شد با همکاری سایر کشورها از این میراث جهانی حتی بیشتر محافظت کند

اما اکنون ، تنها یک سال پس از ثبت جهانی این جنگل های ارزشمند ، زمزمه های نصب تله کابین در بخشی از این میراث جهانی به گوش می رسد. بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که نصب تله کابین می تواند 310 هزار هکتار را از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج کند و ادارات مختلف از جمله شورای عالی جنگل باید با نصب تله کابین در جنگل های هیرکانی مخالفت کنند.

ستار بابایی – رئیس شورای عالی جنگلداری ، مراتع و آبخیزداری – در مصاحبه با آپارات نیوز وی گفت: قبل از ثبت برخی از جنگل های هیرکانی در استان گلستان در سراسر جهان ، مجوزهایی برای اجرای پروژه گردشگری در پارک جنگلی کبودوال صادر شده بود و موضوع نصب تله کابین قبل از ثبت جهانی جنگل های هیرکانی ، اما اکنون پس از ثبت جهانی 310،000 گفته می شود که یک هکتار از جنگل های هیرکانی محل 9 پایگاه تله کابود کبودوال در منطقه ثبت جهانی است که می تواند معیارهای ثبت جهانی را تهدید کند.

رئیس شورای عالی جنگل ها با بیان اینکه اشتباه ما از ابتدا این بود که ما برای بخشی از جنگل های هیرکانی در استان گلستان دو برنامه مختلف داشتیم – ثبت جهانی و اجرای طرح گردشگری: روشن است که این دو برنامه به طور همزمان قابل اجرا نیستند. و اکنون ما باید اشتباه خود را جبران کنیم ، زیرا نمی توانیم به مراکز بین المللی بگوییم که ما اشتباه کردیم و دو برنامه مدیریت متفاوت برای یک منطقه داشتیم.

بابایی گفت: “نصب تله کابین در کبودوال باعث قطع درختان نمی شود.” .

وی گفت: اگر سازمان های بین المللی از جمله یونسكو با نصب تله كابین در جنگل های هیركانی كه در سطح جهانی ثبت شده اند مخالفت كنند ، ما باید طرح گردشگری خود را اصلاح كنیم.

بابایی در پایان با تأکید بر لزوم ملاحظات جهانی در این زمینه گفت: این موضوع در دست بررسی است و قبل از صدور مجوزهای لازم هیچ اقدامی انجام نخواهد شد.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا