جامعه

افزایش ظرفیت پزشکی برای دستیابی به نسبت ۲۰ پزشک به ۱۰ هزار جمعیت

افزایش ظرفیت پزشکی برای دستیابی به نسبت ۲۰ پزشک به ۱۰ هزار جمعیت

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مخاطبان افزایش ظرفیت پزشکی گفت: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در 14 دی ماه 1400 بحث مفصلی را ارائه کردیم. افزایش ظرفیت پزشکی با حضور مدیران و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی. موضوع اصلی این بود که طبق آمار، با موضوع کمبود پزشک موافقت شد. همچنین عزیزان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد الزامات و زیرساخت های لازم برای اجرای مصوبه افزایش توان درمانی ستاد راهبری برای اجرای طرح جامع علمی کشور جلوگیری کردند.

به گزارش آپارات نیوز، دکتر. منصور کبگانیان معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه هیات مدیره طرح جامع علمی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: پزشکی در ظرفیت موجود کشور در مدت حداقل 5 سال تصویب شده است. در واقع تعداد 3000 نفر در دیوان عالی کشور مطرح شد. البته افزایش تعداد دانشجویان پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، اما پس از آن بحث های مفصل تری در مورد افزایش تعداد و درصد انجام شد. جمع بندی رئیس جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه ای بود که این موضوع برای بررسی دقیق تر به کمیته مدیریت اجرای طرح جامع علمی کشور بازگردانده شد.

دکتر. منصور کبگانیان با اشاره به حضور کارشناسان در حوزه های مختلف آموزش عالی و متخصصان پزشکی گفت: در این جلسه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس سازمان نظام پزشکی، وزیر بهداشت، درمان و پزشکی حضور داشتند. آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین به عنوان اعضای بالفعل و قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزایش ظرفیت پزشکی در ایران را مطرح کردند.

وی گفت: ستاد اجرای طرح جامع علمی کشور نیز تامین زیرساخت ها و بودجه برای افزایش توان پزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می پذیرد. رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که این قسمت از کار و حمایت از آن را به دولت واگذار می کنیم. دکتر میرکاظمی; رئیس برنامه و بودجه نیز برای این منظور اعلام آمادگی کرد. بنابراین کمیته مدیریت در این زمینه دغدغه اجرای طرح جامع علمی کشور را ندارد، بلکه یک سری بحث ها و اصلاحات زیربنایی لازم بود که در این جلسه به تصویب رسید.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به ارجاع الزامات نظام ارجاع، پزشک عمومی و مواردی مانند سلامت است. ستاد اجرای طرح جامع علمی». عرضه. اعضای مجمع استدلال کردند که بسیاری از پزشکان عمومی کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند. GP یکی از مواردی است که قطعاً کشور به پزشک عمومی نیاز دارد، اما در حوزه پزشکی تخصصی احتمالاً باید انرژی را به نسبت 2 به یک بگذاریم که در مصوبه کمیته مدیریت اجرای طرح جامع علمی کشور

دکتر. کبگانیان بیان کرد: محور دوم افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی با اولویت مناطق نیازمند در حال بررسی است زیرا در برخی استان های مستقل تراکم پزشک داریم اما اکثریت مناطق نیازمند در این زمینه مشکل دارند. امروز سومی خوشبختانه به دلیل اختلاف نظر بسیار نهایی شد. در محور سوم به این نتیجه رسیدیم که هدف ما در سال 1410 رسیدن به استانداردهای داخلی و جهانی، نسبت 20 پزشک به 10000 نفر جمعیت بود و امروز به این صورت تصویب شد.

وی افزود: در ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور، سال پایه محاسباتی 12 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر بود که با بحث و بررسی و کارشناسی بر تعداد 13 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر توافق شد. با وجود اینکه طی ارقام و اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدد 12 از ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور خارج شد، اما جمع بندی جلسه این بود که تعداد 13 مورد در سال 1400 افزایش یابد. 20 در سال 1410 به ازای هر 10000 نفر جمعیت. .

دکتر. کبگانیان به مهم ترین بخش تصمیم گیری برای افزایش ظرفیت پزشکی بر اساس درصد افزایش هر سال اشاره کرد و گفت: با ارائه مباحثی در این زمینه، درصدی به کمیته ای تعلق گرفت. بنابراین هر درصدی که در این کمیته تصویب شود هر سال این نسبت افزایش می یابد. اعضای کمیته تا دو سه روز آینده این تعداد را از کمیته تخصصی خارج خواهند کرد. بنابراین مصوبه جدیدی در مجمع شورای عالی انقلاب فرهنگی نخواهیم داشت و در مجمع شورا مطرح می شود.

به گفته وی، پیروان این مصوبه مانند داوطلبان پزشکی و وزیر آموزش و پرورش از این تاریخ می دانند که سازمان سنجش ظرفیت دانشجویان پزشکی را نسبت به سال قبل چند درصد افزایش می دهد اما بدون جانبداری. 5 تا 10 درصد که در سال های گذشته افزایش داشت، اما ستاد اجرای طرح جامع علمی کشور 30 ​​درصد افزایش ظرفیت پزشکی دارد که تصمیم کمیته تخصصی را به ما واگذار می کند.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار نگران کننده 70 هزار معدل بالای 19 داوطلب پزشکی، گفت: این نامزدها نخبگان کشور هستند و نباید به کشورهایی بروند که در رشته نداریم. از پزشکی.” به همین دلیل از همه روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌خواهم که با هم همکاری کنند تا نخبگان کشور در حوزه پزشکی بتوانند تا زمانی که به کشورهایی که استانداردهای آموزش پزشکی را ندارند، در کنار خانواده‌های خود تحصیل کنند. و بسیاری از جمعیت آنها برای درمان به ایران می آیند. آینده.

در پایان دکتر منصور کبگانیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه بابت مشکلات موجود از جمله تعداد تخت های بیمارستانی نگرانی وجود ندارد. تعداد اساتید دانشگاه علوم پزشکی نیز با تغییراتی در قوانین و همکاری شورای عالی جذب محقق خواهد شد. موضوع خوابگاه دانشجویان پزشکی نیز وجود دارد و از خانواده ها می خواهیم در این زمینه همکاری کنند و دولت سیزدهم نیز باید این موضوع را مد نظر قرار دهد چرا که یکی از دغدغه های عزیزان موضوع سکونت است. که اگر خدا بخواهد محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا