بین الملل

افزایش مقاومت رادیاتورها توسط محققان‌کشور

با فناوری نانو محقق شد؛

افزایش مقاومت رادیاتورها توسط محققان‌کشور

محققان کشور موفق به تولید رادیاتورها با استفاده از نانومواد برای افزایش خوردگی و افزایش ظرفیت حرارت‌دهی شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیستم‌های گرمایشی از جنس مواد مختلفی همچون آلومینیم، فولاد، مس و چدن ساخته می‌شود.

یکی از نکات مهم در نگهداری از آن‌ها افزایش مقاومت رادیاتور‌ها در برابر تخریب و فرسایش بدنه در اثر تماس با آب و رطوبت است.

در این راستا یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید رادیاتورهای شد که با فناوری نانو ویژگی های رادیاتورها را افزایش داده است.

این شرکت فعال در حوزه دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای رفع این چالش مهم اقدام به تولید پوشش‌های نانومواد کرده است تا با کمک آن‌ها مقاومت رادیاتور‌ها در برابر زنگ‌زدگی و فرسایش ارتقا یابد.

چند سالی است که استفاده از پوشش‌های فسفاته یا کروماته به دلیل ملاحظات زیست محیطی و سلامت بدن کاهش یافته و تولیدکنندگان این سیستم‌ها به استفاده از پوشش‌های حاوی اکسید زیرکنیم، اکسید تیتانیم و اکسید وانادیم ترغیب شده‌اند.

یکی از مزایای پوشش‌های زیرکنیمی این است که نیازی به افزایش دما نیست و از آب در فرآیند پوشش‌دهی استفاده می‌شود.

همچنین امکان اعمال پوشش‌هایی با ضخامت بسیار نازک (در ابعاد نانومتری) در سطح و حصول خواصی مانند چسبندگی مناسب و مقاومت به خوردگی بیشتر امکان‌پذیر است. بر همین اساس؛ میزان خوردگی و زنگ‌زدگی رادیاتور‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

استفاده از نانومواد در تولید این رادیاتور‌ها علاوه‌بر ایجاد مقاومت در برابر خوردگی، موجب افزایش ظرفیت حرارت‌دهی به بیش از ۱۸۰۰ کیلوکالری بر ساعت در واحد طول نیز شده است. همچنین به‌کارگیری فناوری نانو این رادیاتور‌های پنلی فولادی را به محصولاتی دوست‌دار محیط‌زیست تبدیل کرده است.

استفاده از فناوری نانو موجب حذف فلزات سنگین و اسیدیته مایعات پساب دورریز شده و این امر نیز باعث مصون ماندن منابع و سفره‌های آبی زیرزمینی از هرگونه تهدیدات و آلودگی‌های مضر خواهد شد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا