جامعه

افزایش نرخ اعتیاد در زنان

افزایش نرخ اعتیاد در زنان

آپارات نیوز/ خراسان رضوی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان اعتیاد زنان در کشور ما حدود 0.6 درصد است که پایین است اما نسبت به گذشته افزایش یافته است.

سردار اسکندر مومنی امروز در نشست خبری که در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد، درباره اهداف سفر خود به استان گفت: اهداف این سفر بود.

وی افزود: نسبت به دو سال گذشته ظرفیت خوبی در خراسان رضوی برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد شده است. در سال 97 این ظرفیت حدود 400 نفر بود اما در حال حاضر حدود 3900 نفر نگهداری می شود. همچنین پیش بینی می شود این ظرفیت به 6000 نفر برسد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید از توانمندی های مردم در این زمینه استفاده شود و خوشبختانه مشارکت مردمی تاکنون خوب بوده است. تمام کارهای این مرکز جدید که امروز بازسازی شده باید توسط یکی از خیرین انجام شود که شاید سرآغاز یک کار بزرگ و یک بنای فرهنگی گسترده باشد.

مومنی ادامه داد: ما در کشور برای موضوع معتادان متجاهر به حدود 60 تا 70 هزار توانمندی نیاز داریم. با دستور رئیس جمهور در جلسه ستاد این موضوع اعلام شد و تقسیم کار بین دستگاه ها انجام شد که چه تعداد از این دستگاه ها این ظرفیت را ایجاد می کنند. طی سه سال گذشته با ورود سپاه، بسیج، زندان ها و نیروی انتظامی، توانمندی های جدیدی ایجاد شده است و می توان گفت حدود 70 درصد موضوع ساماندهی معتادان متجاهر حل شده و حدود 30 درصد از معتادان متجاهر حل و فصل شده است. ظرفیت جدید باید اضافه شود. به عنوان مثال در تهران حدود 16 هزار توانمندی وجود دارد که باید به 25 هزار برسد و مقرر شده است 5 هزار توان توسط شهرداری و 5 هزار توان دیگر توسط سایر نهادها ایجاد شود. امیدواریم این کار تا پایان سال یا اوایل سال آینده انجام شود.

مومنی افزود: البته در حوزه معتادان نیز مشکلات جدی و قانونی داریم. قوانین دست و پا گیر هستند. در قانون به عنوان مثال مقرر شده است که درمان معتادان باید یک تا سه ماه باشد که این اتلاف منابع، غیرعلمی و غیرمنطقی است. امکان ندارد معتادی که تمام مراحل اعتیاد را پشت سر گذاشته است در یک تا سه ماه درمان شود. لایحه اصلاح این قانون تهیه شده و امیدواریم به زودی به مجلس ارسال و تصویب شود.

وی در خصوص برنامه های ستاد برای آموزش معتادان گفت: یکی از الزامات همه مراکزی که در دو سه سال گذشته راه اندازی شده و یا در آینده راه اندازی می شود، مراکز آموزشی است. بدون ایجاد مراکز آموزشی، چرخه درمان و بازگشت به جامعه این افراد ناقص است. این چرخه شامل ترک معتادان، درمان اولیه و سم زدایی، مهارت آموزی، اشتغال و بازگشت آنها به خانواده و جامعه است. این چرخه اگر کامل نباشد و فقط با درمان و سم زدایی سر و کار داشته باشیم، چرخه معیوب است.

مومنی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از محصولات مراکز آموزشی معتادان نیز صادر می شود. به عنوان مثال تولید ماسک، پرورش گل، نجاری و جوشکاری نمونه هایی از این مراکز هستند.

وی گفت: در 9 ماهه سال جاری تاکنون حدود 800 تن کشفیات مواد مخدر داشته ایم. شیوع مصرف مواد مخدر در کشور 4.5 درصد و در خراسان رضوی این میزان 2.7 درصد است که کمتر از میانگین کشوری است و خراسان رضوی رتبه هجدهم کشور را دارد که از نظر جمعیت عمومی خوب و مناسب است. استان اما در برخی از جمعیت ها میزان شیوع در استان بالاتر از میانگین کشوری است. یکی از موضوعات جلسه امروز هماهنگی برای این امر بود.

مومنی درباره تغییر سیاسی در افغانستان و تاثیر آن بر آمار کشف مواد مخدر گفت: اعلام رسمی طالبان این است که مواد مخدر را متوقف می کنند اما در عمل باید ببینیم چه می شود. ما در حال حاضر در دوره گذار هستیم و سیاست های آنها باید در عمل ثابت شود، اما برای همه فرضیه ها پیش بینی های لازم را داشته ایم. وضعیت فعلی چگونه است، چه در حال افزایش یا کاهش باشد. چون اگر کاهش پیدا کند باید به بحث مواد مخدر صنعتی که برای آن هم برنامه ریزی شده است توجه کنیم.

وی افزود: میانگین سنی اعتیاد در کشور 24 سال و چند ماه است. میزان اعتیاد زنان در کشور ما حدود 0.6 درصد است که 4.5 درصد از کل کشور است. میزان اعتیاد زنان کم است، اما نسبت به گذشته متأسفانه افزایش یافته است، اما نسبت به کل جامعه و در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا