بین الملل

افشای اسنادی از نگرانی نخست‌وزیر پیشین انگلیس درباره سوق یافتن به جنگی جدید با صدام

افشای اسنادی از نگرانی نخست‌وزیر پیشین انگلیس درباره سوق یافتن به جنگی جدید با صدام

اسناد طبقه بندی شده دولت انگلیس امروز (چهارشنبه) نشان داد که انگلیس از احتمال جنگ دیگر آمریکا علیه عراق و عزیمت متحدان کرد خود در دوران ریاست جمهوری جان میجر نگران است.

به گزارش آپارات نیوز ، به نقل از شفق نیوز ، بایگانی ملی برای اولین بار این پیام محرمانه را منتشر کرد که یکی از چندین اسنادی است که مربوط به سالهای آخر دوره جان میجر بین سالهای 1995 و 1997 است.

دبیر بزرگ شخص شخصی جان هولمز هشدار داد که اگر نیروهای صدام کنترل منطقه کرد را به دست بگیرند ، آمریکایی ها به دنبال یک پاسخ نظامی گسترده خواهند بود.

وی در نوامبر 1996 قبل از دیدار دو جانبه با وزیر خارجه وقت وارن کریستوفر نوشت: “ما به سادگی قادر به حمایت از چنین اقدام نظامی نخواهیم بود.”

هولمز نوشت: “این می تواند معضل سیاسی بزرگی برای ما باشد.” ممکن است مشکل واقعی ما و آمریکایی ها این باشد که مجبور شویم شمال عراق را ترک کنیم.

این سند نشان می دهد که در آن زمان لندن تمایلی به اقدامات نظامی گسترده دیگر نداشته است.

هولمز خاطرنشان كرد كه آمريكا قادر نخواهد بود وارد چنين جنگي شود.

وی نوشت: “ترك شمال عراق” توهین آمیز خواهد بود “. ، ما می توانیم ائتلاف را از بین ببریم.

در همان زمان ، هولمز توصیه کرد که رویکرد انگلیس نباید به دولت کلینتون گزارش شود. وی نوشت: “بسیار دشوار خواهد بود كه در حال حاضر تصدیق كنیم كه ما قادر به حمایت از ایالات متحده در شرایط آینده نیستیم.”

نخست وزیر وقت انگلیس ، تونی بلر از رئیس جمهور آمریكا جورج دبلیو بوش برای حمله به عراق در سال 2003 حمایت كرد. بلر و بوش ادعا می کنند که عراق سلاح های کشتار جمعی دارد اما هیچ یک از آنها یافت نشده است.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا