بین الملل

العربی الجدید: آمریکا به میانجی‌گری قطر در غزه پایبند است/ تمایل به مشارکت ترکیه در میانجی‌گری

العربی الجدید: آمریکا به میانجی‌گری قطر در غزه پایبند است/ تمایل به مشارکت ترکیه در میانجی‌گری

یک منبع آگاه از مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرای غزه با بیان اینکه واشنگتن همچنان خواهان حضور دوحه به عنوان میانجی در پرونده غزه است، اعلام کرد در دوره آتی احتمالا مشارکت ترکیه در این پرونده گسترده می‌شود.

به گزارش آپارات نیوز، یک دیپلمات آمریکایی در قاهره که در جریان رایزنی‌های مربوط به میانجیگری غزه قرار دارد، درباره اعلام قطر مبنی بر ارزیابی میانجیگری خود به سایت خبری «العربی الجدید» گفت: واشنگتن بسیار مشتاق میانجیگری قطر است‌. اعتماد زیادی به قطر به عنوان یک میانجی موثر وجود دارد. قطر از اعتماد طرفین جنگ برخوردار است.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هفته گذشته اعلام کرده بود «دوحه در حال ارزیابی میانجیگری خود بین رژیم صهیونیستی و حماس است».

این دیپلمات آمریکایی درباره دلایل اعلام قطر درخصوص ارزیابی میانجیگری خود گفت ممکن است دلیل اصلی این خبر علاوه بر عملیات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه قطر با کمک برخی از نمایندگان آمریکایی نزدیک به لابی صهیونیستی در واشنگتن، نوع برخورد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مذاکرات آتش‌بس غزه باشد که تعامل موثری ندارد. وی دلیل دیگر از اعلام مذکور قطر را هدف دوحه در اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی دانست تا با مساله انتقال کمک‌های انسانی به سراسر نوار غزه جدی برخورد کند و این کمک‌ها را در گذرگاه «کرم ابوسالم» بلوکه نکند.

این دیپلمات آمریکایی همچنین گفت: دولت آمریکا قبلا به طرف اسرائیلی نسبت به تداوم حمله به قطر در این زمینه هشدار داده و اعلام کرده بود که اگر دوحه تصمیمی برای کاهش نقش خود در میانجیگری بگیرد، تلاش‌ها برای برقراری صلح ضرر بزرگی خواهد دید.

از سوی دیگر، یکی از رهبران حماس در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد مسؤولان قطر درباره تحولات مربوط به نقش دوحه در میانجیگری، هیچ اطلاعی به حماس نداده‌اند. همه کارها اعم از رایزنی‌های دوره‌ای مربوط به هماهنگی یا پیگیری وضعیت روزانه عملیات کمک‌رسانی یا سایر موارد مربوط به وضعیت غزه به صورت عادی پیش می‌رود.

میانجیگری قطر و نقش ترکیه

دیپلمات آمریکایی که با العربی الجدید صحبت می‌کرد، فاش کرد در دوره آتی ممکن است ترکیه در میانجیگری غزه مشارکت گسترده‌تری داشته باشد. این اقدام پس از ارزیابی‌های نهادهای تصمیم گیرنده ذیربط در آمریکا صورت گرفته است. وی افزود ممکن است در دوره آتی، رهبران امنیتی و سیاسی ترکیه در نشست‌های مربوط به میانجی‌گری مشارکت کنند و آنکارا نیز میزبان جلساتی در این زمینه باشد.

این منبع، راجع به امکان عدم استقبال رژیم صهیونیستی از نقش ترکیه با توجه به اظهارات رسمی این کشور علیه تل‌آویو پس از حمله آن به غزه در هفتم اکتبر، گفت در چنین مواردی واشنگتن نفوذ گسترده‌تر بر مقامات تل‌آویو دارد. مخصوصا که اخیرا مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرای غزه متوقف شده است و آنکارا به دلیل روابط گسترده با حماس، می‌تواند روی این جنبش تاثیرگذار باشد.

دیدگاه اعراب درباره مرحله پساجنگ غزه

این دیپلمات آمریکایی از تحولات رایزنی‌ها درمورد مرحله پساجنگ غزه پرده برداشت که به گفته او دولت آمریکا توجه زیادی به آن دارد. وی گفت: واشنگتن اخیرا درباره امکان حضور اعراب در غزه، موضع مثبتی از قاهره دریافت کرده است. مصر، اردن و امارات موافقت اولیه خود را درباره امکان حضور اعراب در غزه اعلام کردند اما قاهره برای انجام این کار شروطی تعیین کرده است؛ نخست، این حضور برای مدت کوتاه و با بازه زمانی مشخص باشد. دوم، به درخواست یک مقام فلسطینی از نهادهای مشروع انجام شود. سوم اینکه این حضور در حمایت از مقامات رسمی باشد که با موافقت فلسطینی‌ها سر کار آمده‌اند.

وی ادامه داد قاهره یک شرط اصلی برای موافقت با این اقدام تعیین کرده است و آن خروج کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازگشت به مرزهای پیش از هفتم اکتبر است.

در همین رابطه، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگوی مطبوعاتی در حاشیه سفر خود به ترکیه روز یکشنبه گفت از هر نیروی عربی یا اسلامی که ماموریتش پشتیبانی از ملت فلسطین و کمک به آن در آزادی از چنگال اشغالگر باشد، استقبال می‌کند اما اگر نیروی عربی یا بین‌المللی برای حمایت از اشغالگر بیاید، قطعا رد می‌شود. وی با بیان اینکه جایگزین‌هایی مطرح شده‌اند اما عملی نیستند و امکان موفقیت ندارند، تاکید کرد مدیریت غزه باید با اراده فلسطینی‌ها انجام شود.

از سوی دیگر، یک منبع مصری آگاه از اقدامات قاهره در پرونده غزه به العربی الجدید گفت قاهره اخیراً درخواست آمریکا برای نظارت کامل مصر بر نوار غزه برای مدت ۶ ماه پس از پایان دوره غزه را رد کرد. از نظر قاهره چنین کاری غیرممکن است. مصر به وحدت سرزمین‌های فلسطینی و عدم جدایی بین اداره کرانه باختری و غزه پایبند است.

وی تاکید کرد قاهره اعلام کرده هر نقشی که ایفا کند در راستای حمایت از یک دولت فلسطینی مورد توافق برای اداره سراسر فلسطین خواهد بود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا