بین الملل

انیس نقاش، مبارز خستگی‌ناپذیر جهان مقاومت

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین آپارات نیوز ، انیس نقاش ، مبارز سرشناس لبنانی امروز (25 مارس 2015) به دلیل بیماری قلبی در بیمارستانی در دمشق درگذشت. شخصی که تمام عمر خود را در زمینه های مختلف علیه رژیم صهیونیستی جنگید.

انیس نقاش در سال 1951 در بیروت متولد شد و در مدرسه المقاصد الاسلامیه بیروت تحصیل کرد. وی از کودکی در تظاهرات حمایت از انقلابی برجسته الجزایر ، جمیله بوهرد ، علیه استعمار فرانسه شرکت کرد.

وی در سال 1964 مخفیانه به جنبش فتح پیوست و گروه خلیا المقاصد را بنیان نهاد. چند سال بعد ، در سال 1969 ، وی در اعتراض به سکوت دولت لبنان و کشورهای عربی در مورد حمله کماندویی اسرائیلی ها به فرودگاه بیروت تا زمان انتقال به بیمارستان ، اعتصاب غذا آغاز کرد. در همان سال وی فعالیت نظامی خود را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

وب سایت المیادین درباره وی می نویسد: ‘او روزها در تظاهرات دانشجویی شرکت می کرد و شب ها در ارتش کار می کرد ، علی رغم کمبود سلاح. وی در جنگ 1973 (جنگ رمضان) به اولین گروه هایی پیوست که با موشک به سمت شهرک های صهیونیست ها شلیک کردند. “

با این حال ، وی در آوریل 1975 در جنگ داخلی لبنان مداخله ای نکرد و در نامه ای به رهبران جنبش فتح درباره فاجعه های این جنگ هشدار داد. وی در مصاحبه ای با وب سایت ساجید در سال 2008 گفت: “آن زمان در اواسط جنگ داخلی لبنان بود ، اما من درگیر آن نبودم.” در آن زمان ، جنوب لبنان آرام بود. این به دلیل جنگ داخلی بود که لبنانی ها را مشغول کرد. من خودم را برنامه ریزی کردم تا مبارزه و جنگ خود را به سمت جنوب متمرکز کنم. “من در آنجا سازمانی از کودکان ایجاد کردم و به محض فروپاشی جنگ داخلی لبنان ، سازمان ما به جنوب رفت و علیه اسرائیل اقدام کرد …”

همزمان با حمله اسرائیل به لبنان در سال 1978 ، وی به جنوب رفت و تصمیم گرفت از جنبش فتح بازنشسته شود و گروه خود را تشکیل دهد. (گرچه این جنبش همیشه او را از خود به خود می دید ، اما جنبش فتح اولین درگذشت وی را تسلیت گفت.) شهید “عماد مغنیه” بود. دو گردان که هر کدام بعداً فرمانده جبهه مقاومت لبنان شدند.

انیس نقاش، مبارز خستگی‌ناپذیر جهان مقاومت

رابطه با انقلاب اسلامی ایران

وی با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، آرزوها و خواسته های خود را در این انقلاب و در شخصیت حضرت امام (ره) می بیند و نقش هماهنگ کننده بین رهبران فلسطین و مقامات ایرانی را بر عهده می گیرد. وی همچنین با شخصیت های انقلابی ارتباط گسترده ای داشت و هماهنگی ، آموزش ، امنیت و همکاری نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و شبه نظامیان فلسطینی را ارتقا می داد. شبکه المیادین گفت: “آنیس نقاش گمشده خود را در انقلاب اسلامی ایران پیدا کرد.”

اما ارتباط با انیس نقاش با انقلابیون ایران تنها به پیروزی انقلاب محدود نبود و قبل از پیروزی انقلاب برخی از شخصیتهای ایرانی تحت فرماندهی وی در لبنان آموزش دیدند. وی در مصاحبه ای گفت: “من مسئول ارتباط فلسطینیان با ایرانی ها بودم.” تمام رزمندگانی که از ایران آمده بودند به یک اردوگاه آموزشی در جنوب بیروت به نام “اردوگاه دامور” آمدند ، جایی که حاج عماد نیز در آنجا حضور داشت. در جاده خلده – بیروت. اردوگاه دیگری در شهر تایر وجود داشت که ایرانیان زیادی در آنجا حضور داشتند. به خصوص از سازمان های جلال الدین فارسی و محمد منتظری که برای یادگیری سلاح ، جنگ و مواد منفجره آمده بودند. الفتح بسیار باز بود. یعنی او به هرکسی که آمد کمک کرد … “

اولین هسته های مقاومت اسلامی لبنان

‘آنیس نقاش’ یکی از کسانی بود که در جذب و آموزش جوانان لبنانی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی نقش مهمی داشت. حلقه استخدام وی بسیار گسترده بود و فقط آموزش نیروهای اسلامی و شیعه نبود. به گفته وی ، بسیاری از گروه ها مانند مارکسیست ها ، مائوئیست ها ، ملی گراها و گروهی از مسلمانان اخوان المسلمین در اردوگاه های آموزشی در جنوب لبنان آموزش دیدند. برخی از جوانان آموزش دیده در این اردوگاه ها شیعه لبنان بودند از جمله شهید عماد مغنیه که بعداً به سازمان حزب الله لبنان پیوست.

وی از آشنایی خود با شهید مغنیه چنین می گوید: “حدود سال 1976 ، زمانی که من عضوی از سازمان فتح به رهبری یاسر عرفات بودم و آموزش نیروها را در اردوگاهی در جنوب لبنان بر عهده داشتم ، به نزد من آمد. او حدود پانزده و نیم ساله بود. در آن زمان ، بیشتر گروه های مبارز چپ و کمونیست بودند و تعداد بسیار کمی از کودکان مسلمان در بیروت بودند. عماد می آید و می گوید: ‘ما گروهی از کودکان مومن هستیم. به من آموزش نظامی بده. من می خواهم با صهیونیست ها بجنگم. ‘ قبول کردم. “

با این حال ، مبارزات انیس نقاش محدود به ارتش نبود و او مقالات زیادی در دفاع از جبهه مقاومت نوشت و به عنوان یک تحلیلگر سیاسی در بسیاری از برنامه های تلویزیونی محلی و بین المللی ظاهر شد. پادمان راهبردی “راه اندازی شد.

انتهای پیام / متر


تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا