بین الملل

اپل به انحصارگری متهم شد

اپل به انحصارگری متهم شد

با شکایت وزارت دادگستری آمریکا، کمپانی اپل به انحصار بازار گوشی‌های هوشمند متهم شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، وزارت دادگستری آمریکا و ۱۵ ایالت دیگر از کمپانی اپل به دلیل انحصار بازار گوشی‌های هوشمند شکایت کردند.

این شکایت با هدف مبارزه با آنچه که بیگ تِک (Big Tech) می‌نامند انجام شده است. بیگ تِگ به پنج غول فناوری در صنعت فناوری اطلاعات آمریکا یعنی آمازون، اپل، آلفابت، فیسبوک و مایکروسافت اشاره دارد و اعتراضات حاکی از آن است که سازنده آیفون، بازار گوشی‌های هوشمند را به انحصار خود درآورده و ضمن بالا بردن قیمت‌ها به رقیبان کوچک‌تر آسیب رسانده است.

با طرح این شکایت، کمپانی اپل نیز به رقیبان دیگر خود، از جمله گوگل آلفابت، پلتفرم‌های متا و آمازون دات‌کام، پیوست که در دولت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و جو بایدن از آنها شکایت شده است.

مریک گارلند (Merrick Garland)، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «مصرف‌کنندگان نباید مجبور به پرداخت قیمت‌های گزاف باشند، زیرا در این صورت قوانین ضد انحصار نقض می‌شود. اگر کمپانی اپل به چالش کشیده نشود، به انحصار هرچه بیشتر بازار گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد.»

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که اپل هر گوشی آیفون جدید را ۱۵۹۹ دلار به فروش می‌رساند و سود بیشتری نسبت به هر شرکت دیگری در این صنعت دارد. دادگستری آمریکا همچنین ادعا می‌کند که اپل از شرکای تجاری خود، از جمله توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، شرکت‌های کارت اعتباری، و حتی رقبایی مانند گوگل، به روش‌هایی که در نهایت باعث افزایش قیمت مصرف‌کننده و افزایش سود اپل می‌شود، هزینه می‌گیرد.

کمپانی اپل به این شکایت واکنش نشان داد و در بیانه‌ای اعلام کرد: «این شکایت تهدیدآمیز است و اصولی را مورد تهدید قرار داده که محصولات اپل را در بازار‌های بسیار رقابتی، متمایز می‌کند. در صورتی که این شکایت موفقیت‌آمیز باشد، مانع از پیشرفت ما برای ایجاد فناوری مورد انتظار مردم از اپل می‌شود، محصولات ما نقطه تلاقی سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات هستند.»

این دادخواست ۸۸ صفحه‌ای که منطقه کلمبیا نیز به آن پیوسته است، در دادگاه فدرال آمریکا در نیوآرک، نیوجرسی تنظیم شده و تمرکز آن بر «آزادسازی بازار‌های گوشی‌های هوشمند و حذف رفتار ضد رقابتی و انحصاری اپل، حفظ نوآوری، کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند و نیز هزینه‌های توسعه‌دهندگان است.»

سهام کمپانی اپل با ارزش بازار ۲.۷ تریلیون دلاری، روز گذشته ۴.۱ درصد کاهش یافت و قیمت هر سهم آن به ۱۷۱.۳۷ دلار رسید.

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا