جامعه

این قصه پایان ندارد؟ – آپارات نیوز

این قصه پایان ندارد؟ - آپارات نیوز

آپارات نیوز/مرکزی روز جمعه هفته گذشته تصاویر و فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد و گفته شد نیروگاه حرارتی شازند از نفت کوره استفاده می کند.

تا به امروز هیچ مسئولی در استان مرکزی در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

در همین راستا طی تماس تلفنی با علیرضا محرابیان رئیس اداره آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان جویا شدیم که وی از تشکیل جلسه ای در این خصوص در صبح روز یکشنبه 31 آبان ماه خبر داد. اما جزییات این جلسه در اختیار فعالان محیط زیست حاضر در این جلسه قرار نگرفت.

طبق شواهد، نیروگاه در حال حاضر به طور کامل گازسوز نیست

علیرضا محرابیان در گفت وگو با آپارات نیوز، درباره عکس ها و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی و استفاده از گازوئیل در نیروگاه حرارتی شازند، با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور فعالان محیط زیست و مسئولان نیروگاهی، گفت: : در این جلسه راهکارهایی در خصوص نیروگاه شازند کاهش آلایندگی دستگاه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در مورد تایید یا تکذیب استفاده از نفت کوره در نیروگاه شازند گفت: نیروگاه به طور رسمی اعلام نکرده است که از مازوت شروع به کار کرده است اما آنچه شواهد نشان می دهد در حال حاضر گاز سوزی کامل ندارد.

محرابیان با اشاره به اینکه اداره کل محیط زیست استان تاکنون بازدیدی از روند مصرف سوخت نیروگاه انجام نداده است، گفت: این اداره کل به صورت دوره ای از نیروگاه بازدید و سوخت آن را ارزیابی و اندازه گیری می کند اما در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است. برای این بررسی وارد نشد.

نیروگاه برای توسعه عجله دارد اما برای رفع آلودگی نه!

یکی از فعالان محیط زیست استان مرکزی که روز یکشنبه در جلسه حضور داشت به آپارات نیوز گفت: با توجه به شواهد موجود تخمین زده می شود که نیروگاه در حال سوختن نفت کوره است و محیط زیست باید سریعا از این واحد صنعتی بازدید کند تا امروز او به این موضوع رسیدگی نکرده و از این نیروگاه بازدید نکرده است، باید پاسخگو باشد.

حمید اخوان گفت: در جلسه روز یکشنبه موضوع خاصی مطرح نشد، عنوان جلسه ارائه راهکارهایی برای کاهش آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند بود و کارشناسان فنی ادارات مختلف حضور داشتند و مسائل و ابعاد فنی مطرح شد. موضوع مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه استان هیچ تعهدی برای ارائه راهکار برای کاهش آلایندگی نیروگاه ندارد، تصریح کرد: طبق قانون هر صنعتی باید خروجی و سوخت استاندارد داشته باشد و اگر نتواند این خروجی استاندارد را تولید نکند. . و سوخت، باید برای رفع آلودگی خود اقدام کند، زیرا مسئولیت ایجاد و رفع آلودگی متوجه صنعت آلاینده است.

اخوان با تاکید بر اینکه استان در بحث آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند و حل آن حسن نیت خود را نشان داده است، گفت: مهمترین موضوع در جلسه عدم حضور مسئولان و کارشناسان نیروگاه حرارتی شازند بود. و این رفتار نشان داد که نیروگاه هیچ تمایل و اراده ای برای حل معضل آلایندگی خود ندارد و وقتی خود نیروگاه علاقه ای به رفع آلایندگی خود ندارد چرا استان باید چنین لطفی به این مجموعه صنعتی داشته باشد و وقتی دستگاه های اجرایی، اوم کارشناسان فنی و فعالان محیط زیست را به کاری اختصاص می دهند که وظیفه نیروگاه است؟

وی بیان کرد: نیروگاه در سال های اخیر به تعهدات قانونی خود در خصوص استانداردسازی خروجی های خود عمل نکرده است. برای پروژه طرح توسعه، تمامی ارکان این مجموعه برای اخذ مجوزهای لازم تلاش می کنند زیرا مزایای قابل توجهی در این طرح وجود دارد، اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آلودگی و مسئولیت قانونی خود در حفظ سلامتی افراد انجام نمی دهد. شهروندان و حتی خود را به خود زحمت می دهند و حتی در جلسه شرکت نمی کنند.

این فعال محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: بی میلی نیروگاه برای رفع آلودگی به حدی است که هر ساله زودتر از سال قبل شروع به سوختن مازوت می کند.

وی معتقد است: این مجموعه در زمینه احتراق نفت کوره با سایر استان ها و نیروگاه های کشور رقابت می کند و هر ساله به سمت استفاده زودتر از نفت کوره پیش می رود تا در پایان سال در نتیجه از ارائه برق بیشتر، آن را برای ارتقاء واجد شرایط.

اخوان مشکل کنونی آلودگی هوای اراک را ناشی از بی توجهی نیروگاه برای رفع آلودگی دانست و گفت: متأسفانه شاهد بوده ایم که مسئولان نیروگاه هیچ راه حلی ارائه نمی دهند و هیچ اقدامی نمی کنند و نیروگاه شازند یکی از اولین نیروگاه های دیزلی کشور است. بروید و به سلامت اجتماعی اهمیت ندهید و اینجاست که تفاوت مسئولان در استان های مختلف مشخص می شود.

سوختن را نمی شناسیم

اخوان تاکید کرد: در جلسه روز یکشنبه فعالان محیط زیست به صراحت اعلام کردند که اجازه سوزاندن یک لیتر گازوئیل در اراک و شازند را نمی دهند و قطعا با چنین موضعی نیازی به ارائه راه حلی نیست، به ویژه بند 12 و 13، و آنها به هیچ وجه سوختن نفت کوره را تشخیص نمی دهند.

وی با بیان اینکه هیچ راه حل فنی برای سوزاندن مازوت با آلایندگی کمتر وجود ندارد و فقط باید استفاده از این سوخت را متوقف کرد، افزود: برخی کارشناسان بیان می کنند که می توان مازوت را با ماده دیگری مانند مازوت بدون گوگرد ترکیب کرد تا آلودگی کاهش یابد. کمتر باشد، در حالی که این راه حل ها اجرا نمی شوند.

پافشاری و اصرار مسئولان در نهایت تاثیرگذار خواهد بود

اخوان بیان کرد: انتظار می رود استانداران استان برای اجرای قانون به پا خیزند، شاید به قیمت استعفا یا تغییر آنها تمام شود، اما سلامت مردم شوخی نیست و نباید با بی اصولی سربار باشد. نه کلمات اگر هر مدیری در سمت خود اصرار به اجرای قانون داشته باشد، قطعا این رفتار در جایی تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: فعالان محیط زیست استان برای جلوگیری از سوختن مازوت در نیروگاه حاضرند هر هزینه ای را بپردازند و از سوی دیگر مسئولان نیز باید برای اجرای قانون تلاش و هزینه کنند. مدیرکل جدید محیط زیست استان نیز باید روی این موضوع قاطعانه بایستد، اینکه اخیرا سکان مدیریت محیط زیست استان را در دست گرفته اند نباید بهانه ای برای کوتاهی در بحث احتراق سوخت باشد.

اخوان تاکید کرد: سلامت مردم بازی تغییرات مدیریتی نیست، سال گذشته به همین بهانه های مدیریتی جلوی کار گرفته نشد. فرماندار اراک اعلام کرد که من به تازگی مدیریت را به عهده گرفته ام، اجازه دهید بررسی کنیم و این بهانه باعث شد سال گذشته 470 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده شود، ما اجازه این کار را نمی دهیم.

مدیرکل جدید محیط زیست باید به موضوع احتراق سوخت در نیروگاه ورود کند

این فعال محیط زیست گفت: مدیرکل جدید محیط زیست استان باید با جدیت به موضوع سوخت سوزی نیروگاه بپردازد، میز مدیریت ارزش نجات جان شهروندان را ندارد. باید به هر قیمتی شده از سوختن سوخت در نیروگاه شازند جلوگیری شود.

سال گذشته نیروگاه حرارتی شازند از ششم آذرماه شروع به سوختن مازوت کرد اما امسال فراتر رفت و یک ماه زودتر روی چرخه مازوت سوزانده شد در حالی که هنوز سرما در کشور حاکم نشده است تا با گاز سوزی مواجه شود. خیره نشو کمبود.

به گزارش آپارات نیوز، نکته شگفت آور در روزهای اخیر این است که محیط زیست استان مرکزی هنوز بازدید میدانی و ارزیابی شرایط انجام نداده تا صحت و جدیت موضوع سوختن مازوت در نیروگاه شازند مشخص شود.

وی گفت: مهمترین نکته این است که عدم برخورد مسئولان با این گونه اقدامات سلامت جامعه و واکنش فعالان محیط زیست و مردم را به خطر می اندازد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا