بین الملل

باقری کنی برنامه مذاکرات را اعلام کرد؛ منتظر گام‌های عملی غرب هستیم

باقری کنی برنامه مذاکرات را اعلام کرد؛ منتظر گام‌های عملی غرب هستیم

به گزارش آپارات نیوز، علی باقری کنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در مسکو گفت: ایران با پیشنهادات مفید و سازنده وارد دور جدیدی از مذاکرات وین شده است.

باقری با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه در چندین زمینه بسیار عالی و گسترده است، افزود: رایزنی ها و رایزنی هایی با روسیه در زمینه های مختلف داریم و پیش از این با مقامات روسی در مورد مذاکرات وین رایزنی کرده ایم.

وی افزود: در دور جدید مذاکرات وین نیز به طرق مختلف با روسیه رایزنی کرده ایم تا با ابتکارات جدید و موثر وارد مذاکرات شویم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این تعامل با طرف چینی نیز وجود داشت و ما در حاشیه مذاکرات وین با طرف های دیگر نیز گفت وگوهایی داشتیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات که مرحله مهمی از مذاکرات را آغاز کرده است، پیشنهادات بسیار مفید و سازنده ای را در خصوص دو موضوع لغو تحریم ها و اقدامات کلیدی که روند مذاکرات را تضعیف جدی می کند، ارائه کرده است. می تواند به جلو حرکت کند.”

باقری کنی ادامه داد: در این مرحله برای تسریع در مذاکرات، در سطح کارشناسی با طرف های مختلف در وین در حال مذاکره و تعامل هستیم و همچنین نیاز به رایزنی با مقامات روسیه تا روز پنجشنبه را دیده ام. قادر به ادامه گفتگو در یک فضای سازنده و آینده نگر است.

باقری با بیان اینکه دو پیش نویس ارائه شده از سوی ایران، طرح یا سند جدیدی نیست، گفت: در 6 دور قبلی مذاکرات در وین، دو طرف به چند متن رسیده اند و سال 94 را جبران کرده ایم و در متن الصاق شده اصلاحاتی را جبران کرده ایم.

وی افزود: در مذاکرات دو طرف برای رسیدن به یک نتیجه مشترک نظرات مشترکی دارند. مهم این است که این گفت و گو پایه ای باشد. اگر مبنایی داشته باشد تبدیل به مذاکره می شود و مذاکره راهی است که طرفین را به توافق می رساند.

مذاکره کننده ارشد ایرانی گفت: اصلاحات و پیشنهاداتی که در دو متن پایانی وین 6 ارائه کردیم بر اساس اصول مشترک دو طرف بود. یعنی بر اساس انتظارات و خواسته های بی اساس نبوده است; بلکه طبق اسناد توافق شده هم ما و هم کشورهای 1+5. لذا ما تاکید می کنیم و طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد.

باقری افزود: هر طرف حق دارد پیشنهادات یا ابتکارات خود را بر اساس منافع و سیاست ها و اهداف خود، اما بر اساس پذیرش متقابل دو طرف ارائه دهد که می تواند زمینه را برای گفت و گوهای بیشتر و حصول نتیجه فراهم کند. . “

311311

دکمه بازگشت به بالا