ورزشیکسب و کار برتر

بررسی تایپ بدنی مزومروفو – اکتومورف – اندومورف

تیپ بدنی مردان و زنان به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود:

اکتومورف

مزومورفو

اندومورف

از طریق اطلاعات به دست آمده از تیپ بدنی خود می توانید برنامه ریزی بسیار دقیق و موثرتری برای رسیدن به اهداف ورزشی خود داشته باشید. بررسی تیپ بدنی شما توسط مربی (فیزیولوژیست ورزشی) به شما این امکان را می دهد که با برنامه ای هوشمندانه و شخصی تمرین کنید.

اکتومورف:

اکتومورف ها دارای چارچوب بدنی کوچک و نازک، مفاصل کوچک و ماهیچه های سفت و چربی بسیار کمی هستند، این افراد دارای بدنی بلند و شانه های باریک و متابولیسم بسیار بالایی هستند که باعث افزایش وزن آنها می شود. . انجام مردم سخت است.

برای عضله سازی، اکتومورف ها باید مقادیر زیادی کالری مصرف کنند و تمرینات آنها باید کوتاه و شدید باشد. این افراد باید روی تمرینات عضلات بزرگ تمرکز کنند.

غذای خوب برای اکتومورف ها:

به دلیل متابولیسم بالا و هضم سریع کربوهیدرات ها، اکتومورف ها می توانند به خوبی کالری بسوزانند. اجتناب از این فرآیند برای افزایش وزن بسیار مهم است. این افراد می توانند در طول روز از کربوهیدرات بیشتری استفاده کنند. مصرف کربوهیدرات باید شامل مواد نشاسته ای، غلات کامل و کربوهیدرات های فرآوری نشده در قالب یک وعده غذایی باشد. همچنین مصرف سبزیجات، میوه ها، منابع پروتئین و چربی با کیفیت و سالم، نباید از وعده های غذایی خود غافل شوید.

درواقع اصلی‌ترین تفاوت پروتئین وی و گینر در این است که گینرها درصد بالایی از چربی و کربوهیدرات دارند که در پروتئین‌های وی دیده نمی‌شود. این چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کالری زیادی در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند و زمینه را برای افزایش وزن فراهم می‌کنند.

در گینرها، کربوهیدرات و پروتئین با نسبت یک به دو وجود دارند. از این رو بیشترین میزان کالری دریافتی از طریق گینرها مربوط به کربوهیدرات‌ها و مخلوط مالتوز و گلوکز است.

علاوه بر این به افراد اکتومورف توصیه می شود برای مکمل گینر استفاده کنند.

 

در مورد اثرات مصرف همزمان پروتئین وی  و گینر بیشتر بخوانید.

تمرینات مناسب برای نوع اکتومورفیک:

برای این افراد، تمرینات قدرتی با تمرینات هوازی محدود که استفاده از حرکات هسته ای و چند مفصلی توصیه می شود، بهترین است. برای این افراد زمان استراحت بین ست ها 2-3 دقیقه است. بین هر تمرین حداقل یک روز استراحت کنید.

مزومورف:

مزومورف ها استخوان های متوسط، بدنی ورزشی دارند و معمولا ماهیچه های قابل توجهی دارند. بدن مزومورف ها معمولاً هورمون رشد و تستوسترون کافی ترشح می کند. و این باعث می شود که افراد ماهیچه های خوبی بسازند.

عیب تیپ‌های بدنی مزومورف این است که این افراد معمولاً سریع‌تر از اکتومورف‌ها وزن اضافه می‌کنند، بنابراین باید مراقب کالری دریافتی خود باشند و ترکیب تمرینات با وزنه و ایروبیک می‌تواند برای این افراد بسیار مناسب باشد.

تغذیه مناسب برای نوع مزومورف:

برای مزومورف ها، مصرف متعادل درشت مغذی ها با 40 درصد کربوهیدرات، 30 درصد پروتئین و 30 درصد چربی، بهترین است.

منابع پروتئینی کم‌چرب مانند ماست یونانی کم‌چرب، تخم‌مرغ، مرغ و غذاهای دریایی و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند اسفناج، غلات و میوه‌های شیرین می‌توانند انرژی مورد نیاز مزومورف‌ها را تامین کنند.

تمرینات توصیه شده برای نوع مزومورف:

مزومورف ها عموماً قوی هستند و به سرعت به تمرین پاسخ می دهند. چند تمرین متوسط ​​تا سنگین در هفته با استراحت محدود بین ست ها می تواند در افزایش حجم مزومورف بسیار موثر باشد. استفاده از حرکات چند مفصلی برای عضلات بالا و پایین بدن با 2-3 ست و 12-8 تکرار ممکن است برای این افراد مناسب باشد. زمان استراحت توصیه شده بین ست ها برای مزومورف ها 30-90 ثانیه است.

انواع اندومورف:

اندومورف ها بدن بزرگ و ماهیچه و چربی زیادی دارند و این چربی اضافی معمولا به این راحتی از بین نمی رود. اندومورف ها معمولا چاق هستند، بدنی نرم دارند و به راحتی وزن اضافه می کنند. ماهیچه های آنها به خصوص در ناحیه ران بسیار قوی است و به طور طبیعی در حرکات پا مانند اسکات بسیار قوی هستند.

تغذیه اندومورف ها:

بهتر است اندومورف ها بیشتر کالری روزانه خود را از منابع پروتئین و چربی دریافت کنند و از کربوهیدرات ها به صورت کاملاً کنترل شده و در زمان های معین استفاده کنند، زیرا این افراد قابلیت هضم بالایی دارند، کربوهیدرات ندارند، کربوهیدرات 25 درصد، پروتئین 35. درصد و چربی ها 40 درصد از درشت مغذی ها برای تغذیه اندومورف ها با بهترین نسبت هستند. بهتر است از خوردن وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد خودداری کنند (به جز صبحانه و بعد از تمرین)، یعنی این افراد باید فقط از پروتئین ها، چربی ها استفاده کنند. ، میوه ها و سبزیجات خارج از تمرین.

تمرینات پیشنهادی برای نوع اندومورف:

تمرین با وزنه می تواند به راحتی اندازه اندومورف ها را افزایش دهد. البته متأسفانه مقدار زیادی از این افزایش توده چربی است نه عضله. برای بدست آوردن حداقل مقدار چربی، اندومورف ها باید از تمرینات هوازی همراه با وزنه استفاده کنند. چهار روز تمرین در هفته می تواند متابولیسم را به خوبی تسریع کند و چربی سوزی حتی در روزهای غیر تمرینی نیز به درستی ادامه خواهد داشت.

تنها با برنامه ای متمرکز بر اهداف ورزشی یک فرد می توان تیپ بدنی را تغییر داد و اندامی را که می خواهید شکل داد.

دکمه بازگشت به بالا