بین الملل

برنامه آموزشی محرمانه سیا به کی‌یف برای آماده شدن مقابل حمله روسیه کمک کرد

برنامه آموزشی محرمانه سیا به کی‌یف برای آماده شدن مقابل حمله روسیه کمک کرد

به گفته مقامات سابق ایالات متحده، یک گروه کوچک و منتخب از کهنه سربازان سیا برای اولین بار برای دیدار با همتایان اوکراینی خود سفرهای مخفیانه ای به خط مقدم انجام دادند، در حالی که درگیری در دونباس شدت گرفت.

به گزارش آپارات نیوز، کهنه سربازان سیا به زودی متوجه شدند که سیا با دشمنی مواجه است که توانایی های بسیار بیشتری نسبت به گروه های افراطی دارد که پس از یازده سپتامبر با سیا جنگیدند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه گذشته، ارتش اوکراین پیش‌بینی فروپاشی سریع، حفظ شهرهای کلیدی را با وجود پیشرفت روسیه و آسیب رساندن به نیروها و تجهیزات روسیه رد کرده است.

مقامات اطلاعاتی سابق می گویند حداقل برخی از سنگرهای مخالفان اوکراینی ریشه در برنامه آموزشی مخفی سیا دارد که اکنون در حال انجام است و از خط مقدم در شرق اوکراین امتداد دارد.

این برنامه توسط مقامات سابق سیا اداره می شد. پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014، ارتش ایالات متحده همچنین به راه اندازی یک برنامه آموزشی طولانی و تایید شده برای نیروهای اوکراینی در غرب کشور بسیار فراتر از خط مقدم کمک کرد. این برنامه همچنین شامل آموزش نحوه استفاده از موشک های ضد تانک جاولین و آموزش تک تیرانداز بود.

خبرگزاری یونهاپ در ژانویه از ابتکار محرمانه سیا برای نیروهای ویژه اوکراینی و سایر پرسنل اطلاعاتی گزارش داد. این برنامه که در سال 2015 آغاز شد، شامل آموزش نحوه کار با سلاح گرم و ارتباطات پنهانی بود.

گزارش اولیه یاهو نیوز همچنین فاش کرد که شبه نظامیان سیا برای کمک به نیروهای وفادار به کی یف در مبارزه با روسیه و متحدان جدایی طلب آن به شرق اوکراین سفر کرده اند.

مقامات ایالات متحده قبلا وجود چنین برنامه های آموزشی سیا را رد کرده بودند. یک مقام ارشد اطلاعاتی گفت: هدف از این آموزش کمک به جمع آوری اطلاعات بود.

جزئیات برنامه آموزشی شبه نظامیان سیا در خط مقدم در شرق اوکراین هنوز منتشر نشده است. به گفته مقامات سابق سیا، این ابتکار به نیروهای عملیات ویژه اوکراین کمک کرد تا برای حمله فعلی روسیه آماده شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا