عمومیکسب و کار برتر

بهترین لنت ترمز

نکات مهم برای افزایش طول عمر لنت ترمز

تا اینجای مطلب از بهترین برندهای سازنده لنت ترمز و ویژگی های محصولات تولیدی هر یک از آن ها صحبت کردیم؛ اما واقعیت اینجاست که خرید بهترین برند لنت ترمز نیمی از ماجراست و بخش دیگر آن بستگی به شرایط جاده ای، جغرافیایی و نحوه رانندگی شما دارد. اگرچه کارشناسان مکانیک خودرو بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که لنت ها باید هر 20 الی 30 هزار کیلومتر یکبار تعویض شوند، اما این رقم برای همه یکسان نیست و ممکن است برخی از افراد به دلیل شرایط متفاوتی که دارند، مجبور شوند زودتر برای انجام این کار اقدام نمایند.

بهترین لنت ترمز

به همین منظور در این بخش از مطلب از نکات و مواردی صحبت می کنیم که بروز آن ها خبر از نازک شدن لنت ترمز می دهد و یا در طولانی مدت بر طول عمر و کیفیت آن ها تاثیر می گذارد.  زمانی که کیفیت لنت ها تحت تاثیر قرار گیرد، به تبعیت از آن کیفیت ترمزگیری و زمان پاسخگویی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین در این بخش از مطلب به بررسی نکات و مواردی می پردازیم که اجتناب از آن ها و یا اندیشیدن راهکاری مناسب برای رفع شان می تواند به سلامت و طول عمر لنت های شما کمک کند. قطعات با کیفیت لوازم یدکی هیوندای را از ما بخواهید.

  1. نازک شدن قطر مواد قابل اصطکاک

بارزترین علت شنیدن صدای جیغ لاستیک ها، فرسوده شدن قط مواد قابل اصطکاک لنت ترمز است. این به این دلیل است که لنت ترمز عمدتاً با یک نشانگر فلزی طراحی شده است که هنگامی که به حداقل ضخامت خود نزدیک می شود، هشداری با صدای بلند منتشر می کند. این صدای به ظاهر آزاردهنده، نقشی بسیار مهم دارد و شنیده شدن آن توسط راننده نشان می دهد که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. یک لایه نازک زنگ روی لنت ترمز می تواند صدای جیرجیر مشابهی ایجاد کند، اما معمولاً پس از چند بار ترمزگیری از بین می رود.

اگر سر و صدا با شما باقی می ماند، حتماً فوراً لنت های خود را چک کنید. اگر درصدد حل کردن این مشکل برنیایید و صدای جیر جیر می تواند به صدای سنگ زنی مداوم تبدیل شود و اینجاست که احتمالاً شما به روتورهای جدید همراه با لنت ترمزهای جدید نیاز خواهید داشت! این سهل انگاری می تواند هزینه سرویس بعدی سیستم ترمز شما را به دلیل آسیب به قطعاتی همچون روتور و کالیبر، بیش از دو برابر کند.

  1. گرد و غبار یا زباله بین پدها و روتورها

یکی دیگر از دلایل رایج شنیدن صدای جیغ ترمز، وجود گل، گرد و غبار یا سایر مواد زائد روی سطح لنت یا روتور شماست. این می تواند در شرایط مختلف رانندگی اتفاق بیفتد یا اگر ماشین شما برای مدت طولانی از محل پارک خود خارج نشده باشد و برای مدت زیادی ساکن باشد، طبیعی است که گرد و غبار زیادی در سیستم ترمز و باقی قسمت های ماشین تجمع کند. در این حالت معمولاً یک اسپری سریع با پاک کننده یا سمباده زدن مواد سطحی مشکل را برطرف می کند. همچنین ممکن است پس از چند بار ترمزگیری به خودی خود این حالت از بین برود و به اصطکاک بین لنت ها و روتورها اجازه دهد تا زباله ها را پاک کند. اما در صورتی که این موضوع ادامه دار شود بایستی اتومبیل خود را در اسرع وقت به یک مکانیک نشان دهید.

  1. رطوبت شبانه

اگر اول صبح به هنگام روشن کردن اتومبیل خود صداهای عجیب و غریبی می شنوید، ممکن است صدا کاملاً طبیعی باشد؛ به خصوص اگر ماشین شما در طول شب در معرض باران، برف یا رطوبت بیش از حد قرار گرفته باشد. به عنوان مثال این اتفاق برای مردمانی که در شهرهای شمالی کشور ساکن هستند و اتومبیل آن ها به مدت مدیدی در معرض رطوبت زیاد قرار دارد، بسیار با این اتفاق مواجه می شوند. هنگامی که رطوبت هوا به شکل قطرات شبنم روی اجزای ترمزهای شما می نشینند، یک لایه نازک از زنگ زدگی روی روتورها ایجاد می شود. این موضوع باعث ایجاد صدای خراش یا جیغ در هنگام ترمزگیری می شود. خوشبختانه، تجمع زنگ زدگی معمولاً با رانندگی معمولی قابل رفع است. همچنین می‌توانید خودروی خود را در داخل خانه پارک کنید تا از ترمزهای خود در برابر تجمع رطوبت محافظت کنید.

  1. سبک ترمز شخصی شما

ترمزهای شدید و سریع مکرر، به خصوص در سرعت های بالا، می تواند گرمای بیش از حدی ایجاد کند و باعث ایجاد لعاب صاف و سختی روی سطح لنت ترمز شما شود. این لایه لعابی همچنین می تواند در نتیجه ترمز خودروی سواری شما در سراشیبی اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل اصطکاک ثابت باعث افزایش دما می شود که از حدی که لنت های ترمز معمولی برای آن طراحی شده اند فراتر می رود.

وقتی لایه ای از لعاب بر روی لنت های ترمز ایجاد می شود، دیگر نمی توانند اصطکاک لازم برای توقف خودرو را ایجاد کنند. ضمن اینکه ممکن است لنت ها ترک بخورند یا شکسته شوند. در نتیجه، شما باید به دنبال جایگزینی مناسب برای تعویض لنت های ترمز قدیمی خود باشید.

شایان ذکر است که خرابی مکانیکی یا هیدرولیکی در کالیپر ترمز که باعث می ‌شود لنت ‌ها به روتور ساییده شود، حتی زمانی که پدال ترمز را فشار نمی‌ دهید، نیز می‌ تواند سبب ایجاد لعاب بر روی سطح لنت ها شود. این مورد شاید خطرناک ترین نوع ایجاد لایه لعاب باشد، زیرا بدون اطلاع راننده اتفاق می افتد.

برای بررسی علائم لعاب، انگشت خود را در امتداد سطح لنت ترمز بکشید تا ظاهری صاف و شیشه ای داشته باشید. هنگام تعویض لنت ترمز لعابدار، همچنین باید روتورهای خود را تمیز کرده یا دوباره سرویس کنید و کالیپرها و سیستم هیدرولیک را برای مشکلات مکانیکی یا خرابی بررسی نمایید. اگر لعاب به یک مشکل مکرر تبدیل شود، ممکن است لازم باشد در سبک ترمز خود نیز تجدید نظر کنید.

  1. لنت ترمز فلزی

در برخی موارد، ترمزهای جیرجیر ممکن است توسط خود مواد لنت ترمز ایجاد شود. وقتی صحبت از لنت ترمز می شود، سه نوع موجود است که لنت ترمز نیمه فلزی پرکاربردترین نوع لنت مورد استفاده توسط رانندگان و مالکان خودرو است.

هنگامی که صدای جیرجیر یا سوت مانندی از ترمزهای خود می شنوید، لنت های ترمز فرسوده معمولا اولین چیزی است که به ذهن می رسد. با این حال، علت آن شنیدن این صدای آزاردهنده و شدید ممکن است بروز اتفاق دیگری باشد که در سیستم ترمز شما رخ می دهد.

گاهی اوقات، علت موقتی است – کمی زنگ زدگی روی روتورهای شما پس از یک شب بارانی یا شاید خرید مجموعه جدیدی از لنت های عقب و جلو که کاملاً به روتورها عادت نکرده اند. مواقع دیگر،به عنوان عضو کلیدی و مهم سیستم ترمز وسایل نقلیه محسوب می‌شود که نقش حائز اهمیتی را در توقف خودرو در هنگام فشار دادن پدال ترمز ایفا می‌کند.

لنت‌های ترمز از یک قطعه فولادی مسطح ساخته شده‌اند که یک طرف آنها دارای موادی است که اصطکاک مورد نیاز در هنگام ترمزگیری را فراهم می‌کنند. در واقع ایجاد اصطکاک میان لنت و دیسک موجب کاهش سرعت اتومبیل می‌شود؛ یعنی زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، لنت ترمز با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و موجب ایجاد اصطکاک و جلوگیری از چرخش چرخ‌ها خواهد شد. بنابراین لنت ترمز یکی از اجزای مهم در سیستم ترمز اتومبیل محسوب می‌شود که دارای طول عمر مشخصی است. در مورد زمان می‌توانید مقاله ما را در کارنوما مطالعه کنید.

اما بهترین لنت ترمز چه ویژگی‌هایی دارد و کدام یک از مارک‌های تجاری موجود در بازار برای خودروی شما مناسب است؟ انتخاب بهترین لنت ترمز در میان طیف گسترده‌ای از مارک‌های متنوع، کار ساده‌ای نیست و پیش از خرید باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. به همین بهانه در ادامه این مطلب را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با راهنمای خرید بهترین لنت ترمز (بهترین مارک های لنت ترمز) با شما همراه خواهیم بود.

مشخصات لنت ترمز خوب

همانطور که اشاره کردیم وظیفه اصلی لنت ترمز «ایجاد اصطکاک میان لنت و دیسک ترمز» است که نقش مهمی را در فرآیند کاهش سرعت و ترمز اتومبیل ایفا می‌کند. لنت ترمز دارای انواع مختلفی است که بر اساس متریال تشکیل دهنده آنها به سه دسته «لنت ارگانیک»، «لنت متالیک» و «لنت سرامیکی» طبقه بندی می‌شوند.

اما به نظر شما بهترین لنت ترمز چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد؟ یک لنت ترمز خوب و مرغوب دارای ویژگی‌های مشخصی است که در زمان خرید باید به آنها توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین لنت ترمز را برای اتومبیل خود انتخاب کنید. مهم‌ترین مشخصات یک لنت ترمز خوب شامل موارد زیر است:

  • عملکرد بهینه در شرایط آب و هوایی مختلف (لنت ترمز خوب باید بتواند در هر شرایط آب هوایی، وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و دچار مشکلات فنی نشود)
  • روان باشد و در زمان عملکرد هیچ گونه سروصدایی ایجاد نکند.
  • شیار داشته باشد تا به راحتی بتواند خنک شود و عمل ترمزگیری را سریع‌تر انجام دهد.
  • دارا بودن صفحات فلزی و غیر فلزی در پشت لنت (به منظور کاهش سروصدا).
  • دارای نشان استاندارد باشد.
  • در مقابل تغییرات دمایی، مقاومت بالایی از خود نشان دهد.
  • در مسیرهای ناهوار و خشن دچار اختلال نشود.

جمع بندی

لنت ترمز یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم ترمزگیری اتومبیل است که وظیفه اصلی آن ایجاد اصطکاک میان لنت و دیسک ترمز است تا با فشار دادن پدال گاز توسط راننده موجب کاهش سرعت اتومبیل شود. از این رو یکی از قطعات حیاتی خودرو محسوب می‌شود و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. برای انتخاب بهترین لنت ترمز نیز باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن مقاومت بالا و عملکرد بهینه در شرایط آب و هوایی مختلف است. برای خرید بهترین لنت ترمز نیز می‌توانید مارک‌های معروف و باکیفیتی که در این مقاله به شما معرفی کردیم را امتحان کنید.

ممکن است مشکل جدی ‌تر باشد؛ مانند یک مشکل مکانیکی در کالیپر شما (که لنت ‌های ترمز شما را در برابر روتور نگه می ‌دارد تا ماشین شما را متوقف کند). اگر بعد از چند بار ترمز زدن صدای جیغ از بین رفت، احتمالاً مشکلی نیست. اما اگر سر و صدا ادامه پیدا کرد – یا بدتر از آن، شروع به از دست دادن قدرت ترمز خود کردید – وقت آن است که ترمزهای خود را توسط مکانیک بررسی کنید.

در صورتی که تمایل به تعویض لنت های ترمز خود دارید، حتما به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود، شرایط جاده ای و نحوه رانندگی خود دقت کنید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا