جامعه

بوشهر، مردود مردودی‌ها – آپارات نیوز

بوشهر، مردود مردودی‌ها - آپارات نیوز

آپارات نیوز/ بوشر بر اساس اعلام آموزش و پرورش، تکرار نمره (افتاده) در بوشهر بالاتر از میانگین کشوری است، این آمار 4.38 درصد دانش آموزان استان را شامل می شود و در پایه اول ابتدایی بسیار بیشتر است. مجبور به تکرار مدرک، در حالی که میانگین کشوری 3.90٪ است.

علل گوناگونی مبنای افت تحصیلی و توقف در سطح تحصیلی است. به طور کلی، علل ثابت را نمی توان عامل موفقیت یا شکست دانست; در همین راستا آپارات نیوز موضوع را از مسئولان مربوطه پیگیری کرد.

تکرار نمرات پایه در پایه اول دبستان در حال حاضر یک مشکل ملی است

غلامحسین مهران پور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان بوشهر در پاسخ به خبرنگار آپارات نیوز گفت: تکرار پایه در مقطع اول ابتدایی در حال حاضر یک معضل ملی و نه تنها استانی است که علل این موضوع باید ضروری باشد. باید بررسی شود و برای رفع علل آن اقداماتی انجام شود، اما قبل از اینکه در سطح ملی اقداماتی انجام شود، در سطح استان شروع به کار کردیم.

عوامل تکثیر اساسی؛ کرونا عامل مهمی است

مهران پور عوامل تکرار پایه در 2 سال اخیر را جهشی خواند و گفت: قبل از 2 سال گذشته این موضوع کمتر بود و دلیل اصلی آن همان مسئله کرونا است، دانش آموز بدون علم و دانش از همان روز اول با هم بودن. با محیطی که مججی می خواست درس را یاد بگیرد که در این شرایط یادگیری نمی شد.

خانواده ها زیر بار ضعف فرزندانشان نمی روند

وی افزود: موضوع دیگر سنجش پیش دبستانی است. از 7 تیرماه با سنجش پیش دبستانی شروع کردیم و تا 25 شهریور ادامه خواهد داشت. آنها باید به مدارس استثنایی بروند اما خانواده هایشان این را قبول ندارند و اصرار دارند که بچه های ما عادی هستند و باید در مدارس دولتی و عادی درس بخوانند و برخی از آنها مرزی هستند و با ظاهری دوست داشتنی به مدارس دولتی فرستاده می شوند. کلاس اولی ها و بعد یک مشکل وجود دارد.

دانش آموزان با گویش غیر فارسی و کتاب های درسی فارسی

غلامحسین مهران پور خاطرنشان کرد: عامل سوم موارد دوزبانه ماست یعنی دانش آموزان با لهجه های غیرفارسی مانند عربی، ترکی و … که در استان زیاد داریم و چون کتاب های درسی ما هم فارسی است. ، این دسته از دانش آموزان به چالش کشیده می شوند و در افزایش تکرار اساسی تأثیر دارند.

برخی از والدین بی سواد هستند

وی ادامه داد: عامل دیگر پایین بودن سطح سواد برخی از والدین در مقطع ابتدایی است، اما دانش آموزان به ویژه مادران در موفقیت دانش آموزان به ویژه در دوران کرونا بسیار موثر هستند، خانواده ها در کنار ما هستند و اگر نبودند. ، کاهش بسیار زیاد خواهد بود.

شرایط بد اقتصادی

معاون آموزش ابتدایی استان شرایط اقتصادی را یکی دیگر از عوامل برشمرد و افزود: وضعیت اقتصادی خانواده ها نیز عامل دیگری است به ویژه در دوران کرونا که نمی توانستند برای تحصیل فرزندانشان موبایل یا تبلت بخرند.

وی افزود: البته لازم به ذکر است که پوشش پایه اولی ما در استان 97.45 است یعنی توانستیم همه بچه های 6 ساله را به خوبی در مدارس خود ثبت نام کنیم در حالی که پوشش پایه اول متوسط ​​کشوری است. از 95.03.

ما برنامه هایی برای حل مشکل اصلی تکرار داریم

مهران پور گفت: ۲ برنامه ویژه برای غلبه بر مشکل تکرار پایه در نظر داریم: یکی کاهش تکرار پایه در پایه اول ابتدایی و دوم کاهش افت تحصیلی در پایه ششم.

وی افزود: برای مبحث اول که مبنای این مصاحبه است، چند کار انجام دادیم از جمله: در ارزیابی به همکاران تاکید کردیم که ارزیابی را با دقت انجام دهند و از هرگونه اصرار والدین در مقاومت چشم پوشی کنند، ثانیاً به همه شهرها و مناطق نامه زده ایم که از معلمانی که در کلاس اول کم تجربه هستند استفاده نکنند و فقط نیروهای مجرب تر به کار گرفته شوند و در این پایه ثابت نگه داشته شوند. حتی به وزارتخانه گفتیم که برای این دسته از همکاران امتیاز ویژه ای در نظر بگیرند.

اقدام دیگری که انجام داده ایم این است که بر اساس جنسیت مدیران تعیین می کنیم، یعنی مدرسه دخترانه نداریم که مدیر آن مرد باشد یا برعکس…، زیرا در این صورت ارتباط و همکاری بین همکاران و مدیر در زمینه مشکلات دانش آموزان را می توان به خوبی انجام نداد

معاون آموزش ابتدایی، وجود کارگاه های آموزشی را یکی دیگر از اقدامات موثر دانست و خاطرنشان کرد: امسال کارگاه های دانش افزایی و توانمندسازی ویژه معلمان پایه اول و ششم ابتدایی در استان را در دو مرحله، مرحله اول مهرماه و مرحله دوم در دی ماه کل استان در روزهای پنجشنبه برگزار می شود. در کلاس اول دو درس فارسی و ریاضی که بیشترین چالش را دارند و در پایه ششم فارسی ریاضی و علوم در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا