جامعه

بیش از ۵۰ درصد اخطاریه‌های محیط زیستی تهران متعلق به وضعیت «پساب‌»

بیش از ۵۰ درصد اخطاریه‌های محیط زیستی تهران متعلق به وضعیت «پساب‌»

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران وضعیت سیستم بازچرخانی فاضلاب و تکمیل شبکه فاضلاب در تهران را تشریح کرد.

علیرضا رحمتی در گفت وگو با آپارات نیوز درباره میزان مطلوبیت سیستم بازچرخانی فاضلاب به‌ویژه در واحدهای صنعتی شهر تهران اظهار کرد: تمام واحدهایی که سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی دارند، وقتی به استاندارد محیط پذیرنده محیط زیست یعنی چاه جذبی، فضای سبز، کشاورزی یا آب‌های سطحی می‌رسند، می‌توانند دوباره بازچرخانی شود و در موارد مختلف مانند فضای سبز، کشاورزی و فرآیند شستشوی واحد استفاده شوند.

وی تاکید کرد: آمار دقیقی از میزان واحدهای صنعتی نداریم که بازچرخانی و استفاده مجدد دارند. این موضوع نیازمند مطالعه است‌.

رحمتی افزود: واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی براساس قانون باید تصفیه خود را به استاندارد محیط زیست برسند چراکه در غیر این صورت جزو واحدهای آلاینده محسوب می‌شوند این در حالیست که برخی واحدها با سیستم قدیمی، راندمان پایین و حجم بالای فاضلاب در مواقع پیک در رسیدن به این استاندارد مشکل دارند اما تعداد محدودی نیز این استاندارد را دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه عمدتا بالای ۵۰ درصد واحدهای صنعتی به استانداردهای محیط زیست می‌رسند، ادامه داد: برخی واحدهای کوچک مانند آبکاری‌ها، کارواش‌ها و برخی رستوران‌ها در محدوده درکه و دربند معمولا به استاندارد محیط زیست نمی‌رسند. به عنوان نمونه پساب این رستوران‌ها به‌طور مستقیم وارد رودخانه و باعث ایجاد آلودگی می‌شود که برخی از این موارد به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های حل مشکل آلایندگی است.

وی با اشاره به اینکه ورود پساب‌ها به رودخانه باعث وارد شدن آن‌ها به آب‌های سطحی می‌شود، گفت: ما با برنامه‌هایی مانند بازدیدهای کارشناسی دوره‌ای پیگیر این موضوع هستیم تا به راهکاری برسیم که فاضلاب‌های رستوران‌های بالادست تهران جمع‌آوری شوند، به‌طوری‌که سیستم تصفیه‌خانه مرکزی برای آن‌ها احداث شود یا وارد اگوی شبکه آب و فاضلاب شهری (سیستم دفع فاضلاب شهری به روش مختلط) شوند.

رحمتی درباره میزان پلمب‌ها و اخطاریه‌های مربوط به سیستم‌های بازچرخانی فاضلاب توضیح داد: تقریبا بیش از ۵۰ درصد اخطاریه‌های اداره محیط زیست شهر تهران مربوط به پساب‌های واحدهای صنعتی، تولیدی و بعضا خدماتی است که استانداردهای محیط زیست را رعایت نمی‌کنند. این موضوع تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود و براساس ماده ۸۸ قانون مجازات اسلامی تحت پیگرد قانونی نیز قرار می‌گیرند. این موضوع به برخورد قانونی مانند صدور اخطاریه و در نهایت اقدام حقوقی و پلمب واحدها منجر می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره آخرین رایزنی‌ها برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر تهران اظهار کرد: شبکه فاضلاب در شهر تهران پیشرفت خوبی داشته است. در برخی مناطق کاملا اجرا شده اما در برخی از دیگر مناطق مانند منطقه ۲۲ به علت مشکلاتی در حوزه‌های عملیاتی هنوز اجرا نشده است. بافت زمین و ساختار زمین‌شناسی منطقه ۲۲ تهران به گونه‌ای است که امکان اگوی شهری وجود ندارد. عمده مشکل ما در زمینه پساب واحدهای مسکونی به همین علت و در همین منطقه است.

وی افزود: قاعدتا واحدهای مسکونی باید سیستم تصفیه‌خانه مرکزی متناسب با حجم فاضلاب تولیدی احداث کنند اما هنوز در این زمینه مشکل داریم.

رحمتی در پایان تاکید کرد: در بیشتر مناطق مرکزی و شمال تهران شبکه فاضلاب شهری ایجاد شده است این در حالیست که واحدهای آبکاری، کارواش‌ها، واحدهای قدیمی غیرمجاز و رستوران‌های قسمت‌های شمالی تهران به این دلیل که خارج از بافت شهری هستند هنوز توانایی اتصال به شبکه فاضلاب شهری را ندارند و باید این مشکل حل شود.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا