جامعه

تحلیل رییس کمیسیون بهداشت مجلس از بودجه ۱۴۰۰ بخش سلامت

تحلیل رییس کمیسیون بهداشت مجلس از بودجه ۱۴۰۰ بخش سلامت

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال 1400 وزارت بهداشت ، در صورت تحقق ، مناسب است و ظاهراً 15٪ از بودجه عمومی به حوزه بهداشت اختصاص داده شده است ، اما مهمترین مقدار کمک هزینه است.

حسینعلی شهریاری در گفت وگو با آپارات نیوز ، با اشاره به بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: بودجه وزارت بهداشت بدون محاسبه بیمه درمانی 57 درصد افزایش یافته و بودجه بیمه سلامت برآورد شده است. در حدود 20،000 میلیارد تومان.

وی افزود: “بخشی از پیش بینی بودجه برای بخش بهداشت ، درآمد یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است که طبق قانون باید به بخش بهداشت داده شود. مالیات بر ارزش افزوده به عنوان پول نقد در نظر گرفته می شود ، همان پولی که مردم هنگام خرید پرداخت می کنند ، اما در نهایت یک درصد مالیات به بخش بهداشت پرداخت نمی شود و می تواند کمتر از نیم درصد به آن اختصاص یابد. اگر این مبلغ به طور کامل به بخش بهداشت پرداخت شود ، به وزارت بهداشت کمک می کند.

وی افزود: طبق قانون ، 10 درصد از خالص هدفمندی یارانه ها باید به بخش بهداشت داده شود كه در چند سال گذشته حتی یك مبلغ پرداخت نشده است. و 10 درصد آن 9000 میلیارد تومان خواهد بود. این بدان معنی است که این مبلغ باید به بخش بهداشت داده شود ، که در عمل این اتفاق نمی افتد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: در سال های گذشته دولت موضوع 10٪ از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی به بخش بهداشت را در بودجه گنجانده بود ، اما هیچ پولی به وزارت بهداشت داده نشد نه بنابراین ، نباید تصور کرد که مبلغی که در بودجه آمده در واقع تخصیص یافته است. در اینجا مهم است که مبلغ را به وزارت بهداشت اختصاص دهیم.

شهریاری افزود: بر اساس لایحه بودجه وزارت بهداشت ، رشد بودجه 66 درصد بود و دانشگاه های علوم پزشکی 77 درصد افزایش بودجه داشتند اما با وضعیت فعلی این رقم مشکلی را حل نمی کند در زمینه بهداشت. ” از آنجا که افزایش قیمت ها و تورم و نرخ های عجیب کالاهای مصرفی در حوزه بهداشت و درمان به گونه ای بود که متأسفانه قیمت ها به 500 درصد افزایش یافت ، آنچه در بودجه نوشته شده به معنای عملکرد آن در بودجه نیست. و جایزه مهم است. این در شرایطی است که وزارت بهداشت همراه با مشکلات گذشته خود با کرونا دست و پنجه نرم کرده و مشکلات خود را افزایش داده است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین گفت: از طرف دیگر ، طیف وسیعی از منابع از حد یارانه فراتر رفته است ، از جمله یارانه داروها ، شیرخشک ، پزشکان عمومی که به اجرای سیاست های معیشتی و بیماری های خاص و صعب العلاج کمک می کند. ، کاهش قیمت داروهای تولیدی و مواد اولیه ، واکسن ها و کیت ها و فرآورده های خونی نشان داده است که در عمل اتفاق می افتد که مشخص نیست تخصیص در این بخش انجام خواهد شد.

وی افزود: وزارت بهداشت می گوید به برخی از ردیف ها یارانه گفته می شود اما هیچ پولی داده نمی شود. اینها مشکلاتی است که همیشه وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. بنابراین ، تمرکز باید روی بودجه اختصاص یافته به وزارت بهداشت باشد ، نه بودجه مندرج در لایحه.

شهریاری افزود: طبق نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور حدود 2.5 میلیون یورو در صندوق ذخیره ارزی و پیش بینی دولت در بودجه ، به نظر می رسد که عملاً همه منابع بودجه تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. زیرا دولت پیش بینی کرده بود که منابع خود را از صندوق ذخیره ارزی تأمین خواهد کرد.

شهریاری در پایان گفت: مجلس نمی تواند لایحه بودجه را به طور اساسی تغییر دهد ، زیرا با توجه به تجربه مجلس نهم ، Voograd اعتراض کرد لایحه بودجه از ساختار اصلی خود خارج شود. بنابراین ، فقط می توانیم بگوییم که اگر بودجه بخش بهداشت محقق شود ، سال آینده مناسب خواهد بود ، که این همه براساس منابع موجود در کشور است. ظاهراً 15٪ از بودجه عمومی به بخش بهداشت داده می شود ، اما مهمترین مبلغ اختصاص یافته است.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا