بین الملل

تظاهرات هزاران نفر از مردم نیجر علیه حضور نظامیان فرانسوی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین آپارات نیوز، منابع رسانه‌ای روز شنبه از تظاهرات هزاران نفر از مردم  پایتخت نیجر نزدیک پایگاه محل استقرار نظامیان فرانسوی و در مخالفت با حضور آن‌ها در این کشور واقع در آفریقا خبر دادند.

به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» هزاران نفر در نیجر روز شنبه با برپایی تظاهرات  تظاهراتی خواستار خروج نیروهای فرانسوی شدند. این تظاهرات در شهر «نیامی» پایتخت نیجر انجام شد و طی آن مردم از دولت فرانسه درخواست کنند نیروهای خود را بر اساس تقاضای حکومت نظامی که ماه ژوئیه قدرت را به‌دست گرفت، از این کشورخارج کند.

تظاهرات هزاران نفر از مردم نیجر علیه حضور نظامیان فرانسوی

 

بر اساس این گزارش، معترضان تابلوهایی در مخالفت با حضور نظامیان فرانسوی و لزوم ترک نیجر در دست داشتند. در همین رابطه، ائتلاف گروه‌های مدنی در نیجر خواستار تحصن سه روزه در این کشور آفریقایی شده است.

دولت نظامی نیجر روز جمعه فرانسه را به مداخله آشکار در امور این کشور و حمایت  از رئیس جمهور مخلوع متهم کرد. این در حالی است که روز جمعه نیز  معترضان تظاهرات مشابهی را  نزدیک پایگاه محل استقرار نظامیان فرانسوی برگزار کردند.

«محمد بازوم» رئیس جمهور سابق  نیجر و متحد فرانسه در ماه  ژوئیه توسط اعضای گارد خود بازداشت شد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز جمعه از بازوم با احترام کرد و از تعهد، اقدام و شجاعت او قدردانی کرد.

 به دنبال سخنان ماکرون، سرهنگ «آمادو آبدرامانه» سخنگوی دولت تازه نیجر گفت: «نظرات ماکرون و تلاش‌های بی وقفه او به نفع تهاجم به نیجر با هدف تداوم عملیات استعماری نوعلیه مردم  است.»

حکومت نیجر دستور اخراج سفیر فرانسه و لغو مصونیت دیپلماتیک او را صادر کرده، اما فرانسه این درخواست را رد و اعلام کرده  دولت حق قانونی برای صدور چنین دستوری ندارد.

اقدامات امنیتی در اطراف سفارت فرانسه در نیامی، پایتخت نیجر تشدید شده و به کسی اجازه نزدیک شدن به این منطقه داده نمی‌شود.

اوایل مردادماه بود که شماری از نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر با کودتا «محمد بازوم» را از قدرت برکنار کردند. این اقدام با مخالفت شدید فرانسه آمریکا و فرانسه همراه شد. شورای نظامی نیجر خواستار عدم مداخله پاریس در امور این کشور است و محمد بازوم دست‌نشانده فرانسه در نیجر می‌داند.

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا