جامعه

تغییر اقلیم از مهمترین علل شوری خاک است

تغییر اقلیم از مهمترین علل شوری خاک است

آپارات نیوز/ کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از عوامل اصلی شوری خاک است.

فریبا رضایی امروز (یکشنبه 5 آذرماه) به مناسبت روز جهانی خاک اظهار داشت: شوری خاک یکی از معضلات اساسی در تولید محصولات زراعی در سراسر جهان است که تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از عوامل اصلی شوری خاک است و این امر مشکل منجر به اثرات نامطلوب اجتماعی-اقتصادی از جمله کاهش تولید، کاهش بازده سرمایه کشاورزان و مهاجرت به شهرها، اثرات زیست محیطی مانند تخریب اکوسیستم ها، کاهش رشد و پوشش گیاهی، تخریب خاک، گرد و غبار و امنیت غذایی می شود.

وی اثر نمک خاک بر روی پوشش گیاهی را بسیار مخرب دانست و افزود: 20 درصد از اراضی زیر کشت و 33 درصد از اراضی آبی جهان تحت تأثیر نمک از بین رفته یا در حال نابودی است و این فرآیند قابل استفاده اقلیم است. تغییر آب های زیرزمینی اضافی و افزایش استفاده از آب بی کیفیت در آبیاری. بنابراین حذف و کنترل شوری خاک یکی از الزامات کشاورزی زودبازده است.

وی با بیان اینکه نمک بیش از حد خاک باعث کاهش بهره وری بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله بیشتر سبزیجات می شود، ادامه داد: آستانه شوری در اکثر محصولات گیاهی پایین است و زمانی که از آب نمک برای آبیاری استفاده می شود، تحمل سبزی ها به شوری کاهش می یابد. بنابراین علاوه بر میزان نمک آسیاب شده، میزان نمک آب و حذف آن نیز از دیگر نگرانی هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی تاکید کرد: بهترین راه حل برای مبارزه با شوری؛ حذف نمک را می توان به 3 روش متداول دفع نمک، تبدیل و کنترل نمک اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در پایان گفت: برای افزایش بهره وری خاک می توان با استفاده از کودهای شیمیایی، شرایط تامین آب، الگوی خاک ورزی مشخص را با اصلاح کانال های آبیاری و مکانیزاسیون، کاهش زیست توده یا هدر رفت محصولات کشاورزی بهینه کرد. با شوری کم و او تلاش برای تمایز بین علت و معلول در کشاورزی را به عنوان اقدامات موثر ذکر کرد.

با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزای طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال 2003 به منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و تخریب آن، 5 دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کرد.

این روز جهانی جشنی است که اهمیت زمین و نیاز به استفاده پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان آشکار می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا