جامعه

جزییات تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت

جزییات تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت

مدیرکل معاونت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش چشمگیر پرداخت از جیب مردم برای خدمات دهان و دندان در شهرستان ها، هشت مورد خدمات دندانپزشکی رایگان در شهرستان ها را برشمرد و گفت: این خدمات دندانپزشکی در سطح شهرها کاهش یافته است. این خدمات برای گروه هدف در شهرستان ها با تخفیف بسیار عالی ارائه می شود خوب تا 65 درصد انجام می شود.

دکتر زهرا سید ملامی در گفت وگو با آپارات نیوزوی در خصوص شاخص های پوسیدگی دندان گفت: شاخصی به نام DMFT داریم که وجود پوسیدگی یا کشیدن دندان در اثر پوسیدگی و ترمیم دندان های پوسیده را نشان می دهد. این شاخص در گروه های سنی مختلف بررسی می شود که گروه سنی 12 سال یکی از گروه های برجسته در این زمینه است. طبق آخرین نظرسنجی انجام شده در سال 2015، عدد 1.84 در رابطه با پوسیدگی دندان به ما نشان داده شده است و این به این معنی است. به طور متوسط ​​هر کودک 12 ساله ایرانی تقریبا 2 دندان پوسیده، پر شده یا کشیده دارد. بر اساس این شاخص، ایران جزو کشورهای کم پوسیدگی دندان است. درمان دندان های پوسیده بسیار مهم است و نباید آن را به حال خود رها کرد.

وی افزود: شاخص دیگری به نام پوسیدگی بدون پوسیدگی شناخته می شود و نشان دهنده درصد کودکانی است که پوسیدگی دندان ندارند. در این راستا لازم است درصد کودکانی که پوسیدگی دندان ندارند بهبود یابد.

پیش بینی افزایش پوسیدگی دندان در سال های کرونا

مدیرکل معاونت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به توقف آموزش حضوری در سال‌های شیوع کرونا و در پی آن تعطیلی مدارس، آن را عاملی برای ایجاد وقفه در مدارس دانست. خدمات وزارت بهداشت در مدارس و اعلام می دارد: پیش‌بینی ما این است که شاخص DMFT در این سال‌های کرونا به دلیل کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان به دندانپزشک افزایش خواهد یافت. و در نظر داریم در سال 1401 نظرسنجی در مورد آمار جدید برای اطلاع از وضعیت موجود انجام دهیم.

مشاهده بوفه مدارس

وی ادامه داد: به طور جدی در حال برنامه ریزی برای اجرای برنامه های مشترک با آموزش و پرورش هستیم و منتظر تفاهم نامه ای بین دو وزارتخانه هستیم تا با حضور در مدارس برنامه های آموزشی، پیشگیری و درمان را اجرا کنیم. در حوزه آموزش و پرورش هدف ما آموزش والدین، مدیران و خود دانش آموزان است، اما هدف نهایی دانش آموزان است. از سوی دیگر نظارت بر بوفه مدارس نیز در برنامه گنجانده شده است تا مواد غذایی سالم در مدارس توزیع شود. در حوزه پیشگیری نیز استفاده از وارنیش فلوراید در دستور کار قرار گرفته است تا در سال تحصیلی دو بار برای اثربخشی مناسب انجام شود که با نیروهای محیطی این کار را انجام خواهیم داد.

جزئیات 65 درصد تخفیف 8 خدمات دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت

سید معالمی در خصوص اقدامات درمانی وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی توضیح داد: در تعرفه های دندانپزشکی اعلام شده بر اساس مصوبه هیات وزیران، پرداختی به مردم برای خدمات تعدیل شده است. بسته خدمات در مناطق روستایی و شهری شامل معاینه، آموزش بهداشت، فلوراید تراپی، فیلر یا فیشورسیلانت دندان، ترمیم دندان، کشیدن شیر و دندان دائمی، درمان عصب زنده و پانسمان دندان است. این سرویس به صورت کاملا رایگان برای گروه هدف در شهرستان ها و با تخفیف بسیار خوب تا 65 درصد در شهرستان ها ارائه می شود. سایر خدمات دندانپزشکی که در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شوند اما جزو بسته خدمات نیستند نیز با تخفیف ارائه می شوند. این گام بزرگی است که افزایش نرخ را که در دو سال گذشته رخ داده تعدیل کرده است.

وی افزود: گروه هدف ما برای دریافت این بسته خدماتی شامل کودکان 0 تا 14 ساله مراکز خدمات جامع سلامت و مادران باردار و شیرده است. البته کار ما به گونه ای است که انشاالله سایر گروه ها نیز با شرایط ذکر شده در این بسته خدماتی قرار بگیرند. همه مردم این امکان را دارند که از خدمات دندانپزشکی مراکز خدمات جامع سلامت به صورت تخفیفی استفاده کنند و برای سایر افرادی که گروه هدف نیستند، خدمات بهداشت دهان و دندان در شهرها و شهرستان ها 65 درصد کاهش می یابد. از مجموع 5 هزار و 600 مرکز خدمات جامع سلامت، 3 هزار و 400 واحد خدمات دندانپزشکی دارند و مردم می توانند با مراجعه به این مراکز خدمات مذکور را دریافت کنند.

افزایش پوشش بیمه ای 3 خدمت مهم دندانپزشکی؛ به طور پیوسته

وی با تاکید بر لزوم افزایش پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی گفت: پیش از این بیمه ها ترمیم دندان را فقط برای دندان شماره 6 محاسبه می کردند، اما نظر ما این بود که طبق مصوبه شورای دولت، بقیه دندان ها باید انجام شود. همچنین تحت پوشش بیمه قرار می گیرد این کار برای پوشش ترمیم و پرکردن ترک ها و 6 و 7 دندان دائمی تا سن 14 سالگی و ترمیم کلیه دندان های شیری و دائمی بدون محدودیت دندانی و سنی انجام می شود. افزایش پوشش های بیمه پایه برای سه خدمت مهم دندانپزشکی که تاکنون بیمه نبوده اند نیز در حال انجام است که شامل پانسمان (پالپوتومی) دندان های شیری و دائمی، درمان عصب زنده دندان های دائمی و درمان ریشه دندان های دائمی می شود.

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره تامین مواد و تجهیزات دندانپزشکی گفت: در مراکز وزارت بهداشت تامین تجهیزات با اعتبارات دولتی انجام می شود اما رزرو افزایش شدید قیمت مواد و تجهیزات بر نرخ ها تاثیر دارد و بخش عمده ای از افزایش نرخ ها ناشی از آن است. دلیل است

یونیت های سیار دندانپزشکی در مناطق محروم

وی با اشاره به فعالیت واحدهای سیار دندانپزشکی در مناطق نیازمند تصریح کرد: در مناطقی که واحد ثابتی برای ارائه خدمات وجود ندارد این موضوع همچنان در کشور وجود دارد. همچنین دو برنامه در دست داریم که یکی از آنها افزایش تعداد واحدهای سیار است تا بتوانیم مناطق نیازمند بیشتری را که دسترسی مناسبی ندارند تحت پوشش قرار دهیم. برنامه دوم ما هماهنگی برای برگزاری اردوهای جهادی در سطح کشور است که اکنون کمی نامنظم است و ارتباط و هماهنگی لازم وجود ندارد. ما سعی می کنیم در مناطقی که شکاف خدماتی بیشتری وجود دارد خدمات هماهنگ تری ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: برای دندانپزشکان نیز تدابیری در نظر داریم تا انگیزه بیشتری برای ارائه خدمات داشته باشند. امیدواریم نتیجه اقدامات ما موثر باشد تا هم دندانپزشک و هم نظام سلامت در راستای برنامه های طراحی شده خدمت کنند و مردم از این خدمات بهره مند شوند. تاکید اصلی ما بر خدمات پیشگیری است که نیازهای بعدی پزشکی مردم را کاهش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا