بین الملل

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به توافق رسیدند

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به توافق رسیدند

آفتاب‌‌نیوز :

سنای ایالات متحده در روز شنبه برای جلوگیری از تعطیلی دولت، لایحه بودجه ۱.۲ تریلیون دلاری را تصویب کرد. این اقدام پس از رد تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای اعمال کاهش شدید هزینه‌ها و محدودیت‌های مهاجرتی صورت گرفت.

به نوشته بلومبرگ، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا لحظاتی پیش از نیمه‌شب و همزمان با اعلام توافق برای پایان‌دادن مخالفت جمهوری‌خواهان با آغاز رأی‌گیری، گفت: «آسان نبود، اما پافشاری ما ارزشش را داشت».

با رأی ۷۴ بر ۲۴، این لایحه برای امضای جو بایدن ارسال شد. کاخ سفید پس از دستیابی به توافق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور این لایحه را روز شنبه امضا خواهد کرد. از آنجایی که تعهدات مالی فدرال به صورت روزانه محاسبه و پیگیری می‌شود، آژانس‌ها تعطیل نخواهند شد و می‌توانند به فعالیت عادی خود ادامه دهند».

در نیمه اول سال مالی فدرال، تأمین بودجه دولت از طریق لوایح موقت صورت گرفته و در عین حال، جمهوری‌خواهان درگیر منازعات داخلی بودند.

کوین مک‌کارتی، رئیس وقت مجلس نمایندگان در اکتبر سال گذشته و پس از توافق با دموکرات‌ها برای باز نگه داشتن موقت دولت، توسط هم‌حزبی‌هایش از سمت خود برکنار شد.

در حالی که مجلس نمایندگان با ۲۸۶ رأی موافق در مقابل ۱۳۴ رأی مخالف این لایحه را تصویب کرد، اکثر جمهوری‌خواهان به آن رأی منفی دادند. مایک جانسون، جانشین مک‌کارتی در روز جمعه و پس از امضای توافق فراحزبی بر سر بودجه که خواسته‌های جمهوری‌خواهان ترامپیست را برآورده نمی‌کرد، با تهدید به خلع سمت خود مواجه شد. مارجری تیلور گرین، نماینده ایالت جورجیا در کنگره اولین گام برکناری جانسون را برداشت، اگرچه مشخص نیست که آیا گرین رأی‌گیری عزل رئیس را کلید خواهد زد یا خیر.

این لایحه موقت بودجه دفاعی را ۳ درصد افزایش داده و در عین حال، کل هزینه‌های داخلی را ثابت نگه می‌دارد. سربازان ارتش ۵.۲ درصد افزایش حقوق دریافت می‌کنند و اولویت بودجه‌ای دموکرات‌ها برای مراقبت از کودکان، تحقیقات سرطان و مدارس ابتدایی افزایش می‌یابد.

تا پایان سال مالی فدرال در ۳۰ سپتامبر، این بودجه سه‌چهارم هزینه آژانس‌های فدرال، از جمله وزارت امنیت داخلی را پوشش می‌دهد. پیش‌تر، کنگره بودجه سایر آژانس‌ها را برای باقیمانده سال تأمین کرده بود.

دموکرات‌ها با پذیرش قطع کمک‌های آمریکا به آژانس امداد سازمان ملل متحد که در سرزمین‌های فلسطینی فعالیت می‌کند، با جمهوری‌خواهان سازش کردند. محافظه‌کاران نیز موفق به ممنوعیت برافراشتن پرچم اقلیت‌های جنسی در سفارتخانه‌های آمریکا شدند. اما جمهوری‌خواهان تخصیص بودجه برای پروژه‌های مرتبط با اقلیت‌های مذکور و ۲۰۰ میلیون دلار برای ساخت مقر جدید اف‌بی‌ای در مریلند را پذیرفتند.

این لایحه شامل بودجه اضافی درخواستی بایدن برای اوکراین، اسرائیل و سایر اولویت‌های امنیتی نمی‌شود. جانسون گفته که او قصد دارد پس از دو هفته تعطیلی، با اعضای فراکسیون خود صحبت کرده و روی لایحه امنیتی تکمیلی کار کند.

چندین دموکرات گفته‌اند که رأی‌دادن علیه هرگونه طرح خلع جانسون را در نظر می‌گیرند، اما از او می‌خواهند که بسته کمکی به اوکراین که گرین قاطعانه با آن مخالف است را به رأی بگذارد.

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا