دانش و سلامت

“جیمز وب” برای آغاز یک انقلاب علمی آماده می شود

"جیمز وب" برای شروع یک انقلاب علمی خنک شوید

جان ماتر، برنده جایزه نوبل و اخترفیزیکدان در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا گفت: «ابزارهای تلسکوپی اکنون در حال خنک شدن هستند.

برای اینکه ابزار فروسرخ وب بتواند ظرافت‌های کهکشان‌ها، سیارات فراخورشیدی و اجرام دیگر را مطالعه کند، باید بسیار سرد باشد و ماده می‌گوید که فوتون‌های منفرد (ذرات نور) اکنون شروع به ثبت در آشکارسازهای تلسکوپ کرده‌اند. او گفت: “هنوز عکسی برای نمایش وجود ندارد، اما امیدواریم به زودی منتشر شود.”

ماتر در مورد سفر حماسی وب برای رسیدن به نقطه ای دور به نام Lagrange Point L2 گفت: “قرار گرفتن در این نقطه چندین نیروی گرانشی را متعادل می کند تا به تلسکوپ اجازه دهد.”

وی افزود: در حدود پنج ماه دیگر، وب یک برنامه علمی بلندپروازانه را راه اندازی می کند که تمام جنبه های اخترفیزیک را پوشش می دهد، اما ابتدا باید یک دوره راه اندازی سخت را طی کند.

در حال حاضر یک فعالیت کلیدی برای تراز کردن 18 عنصر شش ضلعی آینه اصلی در حال انجام است. ماتر توضیح داد: “در حال حاضر آنها به عنوان 18 تلسکوپ جداگانه کار می کنند، اما به زودی باید به اعماق کیهان به عنوان یک آینه نگاه کنند.”

او می‌گوید: «ما ابتدا باید تصاویری را پیدا کنیم که همگی 18 شش ضلعی مختلف می‌سازند، سپس باید بفهمیم کدام یک کدام است، و سپس شروع به ارسال دستورات به ماشین‌هایی کنیم که آنها را به اطراف حرکت می‌دهند تا آنها را در جای مناسب قرار دهند. جی در نهایت، آنها را تراز می کنیم تا با دوربین مادون قرمز نزدیک، تصویری واضح و زیبا ایجاد کنیم. سپس باید بررسی کنیم که سه ابزار دیگر در حالت فوکوس هستند.

یکی از ابزارهایی که حتی روشن نشده است، ابزار مادون قرمز میانی است. بنابراین این روند هنوز آغاز نشده است. این ابزار تقریباً چهار ماه پس از راه اندازی آماده می شود، در حالی که بقیه ابزارها باید دو ماه پس از راه اندازی در دسترس باشند. ماتر گفت: “بنابراین ما آماده ایم اولین نتایج خود را در تابستان آینده اعلام کنیم.”

Matter می گوید که تصاویر تولید شده توسط وب، به دلیل اینکه بیشتر در طیف مادون قرمز هستند، با تصاویر موجود در تلسکوپ فضایی هابل که از طول موج های مادون قرمز متفاوت و نور مرئی استفاده می کنند، متفاوت خواهند بود.

او توضیح داد: «ما می‌توانیم از مادون قرمز برای دیدن درون و بین ابرهای غبار استفاده کنیم، زیرا مادون قرمز به جای پریدن، دانه‌ها و غبار را به گردش در می‌آورد. به عبارت دیگر، وب قادر خواهد بود به اعماق ابرهای غباری که سیارات فرازمینی در آنها شکل می‌گیرند، یا به قلب کهکشان‌های غبارآلود نگاه کند. این عکس ها زیبا و متفاوت خواهند بود.

ماتر می‌گوید: «وب ابتدا بر روی اجرام منظومه شمسی مانند مریخ یا قمر مشتری به نام «اروپا» تمرکز می‌کند که هدف اکتشافات بیشتر روبات‌ها در دهه 2030 و پس از آن است. سپس به سیاراتی به اندازه زمین نگاه خواهد کرد که به دور ستاره های “کوتوله M” می چرخند که بسته به محیط آنها ممکن است قابل سکونت باشند.

ماتر می گوید: «وب، در جستجوی حیات در گوشه و کنار جهان، نمی تواند پاسخ های قطعی به ما بدهد، اما می تواند نکاتی را به ما بدهد.

او در مورد بررسی سیارات به اندازه واقعی برای یافتن نشانه های حیات گفت: ما انتظار نداریم که با این رصدخانه اکسیژن ببینیم، این کار بسیار دشوار است. ما همچنین به دنبال طول موج مناسب برای انجام این کار نیستیم، اما انتظار داریم بخار آب را در جو سیارات کوچک ببینیم.

ماتر در پاسخ به سوال دیگری گفت: «وب ممکن است بتواند به شناسایی ستارگان در ازدحام های کروی کمک کند، که به ما در درک سن ستارگان و تکامل جهان به عنوان یک کل کمک می کند.

نمونه‌هایی از دیگر تحقیقات آتی که وی ذکر کرد شامل مشاهده منظومه‌های خورشیدی جوان در سحابی‌ها یا ابرهای گازی و استفاده از ابرنواخترها برای تعیین سرعت انبساط جهان است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا