حذف سريع پلاسمای بين «كنتاكت‌ها» با ساخت كليد ولتاژبالا

حذف سريع پلاسمای بين «كنتاكت‌ها» با ساخت كليد ولتاژبالا

محقق، محقق و عضو هیئت علمی دپارتمان فیزیک یک “کلید ولتاژ بالا” ساختند تا به سرعت پلاسما بین کنتاکت ها را از طریق میدان مغناطیسی خاموش کند.

امین دهقانی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خرم آباد، از ساخت کلید فشار قوی برای قطع سریع پلاسما بین کنتاکت ها از طریق میدان مغناطیسی خبر داد و درباره این اختراع گفت: زمانی که بین دو نقطه از یک نقطه اتصال وجود داشته باشد. مدار الکترونیکی (کنتاکت های کلید فشار قوی) برای ولتاژ مثلا 40 کیلو ولت و فاصله بین دو نقطه 4 سانتی متر، اگر این فضا شامل هوا باشد، در شرایط استاندارد به دلیل شدت میدان الکتریکی جریان الکتریکی بالایی تخلیه می شود. بین دو نقطه

وی ادامه داد: در مدت زمان چند میکروثانیه متناسب با مقاومت مدار الکتریکی که آن دو نقطه را در بر می گیرد، جریانی برقرار می شود که به آن جریان اولیه (جریان پریودیزاسیون) می گویند و در دوره ای چند دهم میکروآمپر، و جریان بعدی که آبگرفته است. حرکت الکترون ها و یون های مثبت را جریان بهمنی می نامند که بسیار بزرگتر از جریان اولیه است.

برای خاموش کردن سریع پلاسما یک کلید ولتاژ بالا بسازید

عضو هیئت علمی و استادیار گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد توضیح می دهد: هنگامی که جریان بهمن بر اساس معادله تاونسند ایجاد می شود، مقاومت الکتریکی هوا بین دو نقطه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، به طوری که اگر ولتاژ را کاهش دهیم. برای مثال، از 40 کیلو ولت تا کمتر از 4 کیلو ولت، همچنان این جریان بهمنی (پلاسمای ایجاد شده بین تماس ها) بین دو نقطه وجود خواهد داشت. بنابراین در پلاسمای هوا یک ولتاژ اولیه و سپس یک ولتاژ پایدار داریم که بیش از 10 برابر ولتاژ پایدار است.

دهقانی نژاد تصریح کرد: اگر بین دو نقطه در فاصله 4 سانتی متری ولتاژ 40 کیلو ولت داشته باشیم وقتی این فاصله را به بیش از 8 سانتی متر برسانیم جریان بهمنی (پلاسما) ادامه دارد و این مشکل یکی از مشکلات کلیدزنی یا کلیدزنی است. روشن و خاموش کردن دستگاه های ولتاژ بالا هستند که باعث ایجاد پلاسما در دستگاه های فشار قوی می شوند. کلیدهای قطع و وصل بسیار بزرگ هستند. زیرا برای حالت قطع باید دو نقطه را از هم دور کرد تا به سیستم فشار قوی آسیبی نرسد.

برای خاموش کردن سریع پلاسما یک کلید ولتاژ بالا بسازید

وی با بیان اینکه کلید فشار قوی داخل و خارج یکسان نیست، درباره نحوه عملکرد اختراع خود به آنا گفت: دستگاه سوئیچینگ ساخته شده فاصله بین دو نقطه را به یک پنجم نقطه قبلی کاهش می دهد که کار را آسان می کند و حجم سیستم کم هزینه ها را کاهش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در کلید ساخته شده از میدان مغناطیسی خارجی برای خاموش کردن قوس الکتریکی موجود در هوا (بر اساس تخلیه الکتریکی تاونسند) ناشی از قطع و وصل شدن کلید در مدارهای فشار قوی به جریان مستقیم 80 کیلوولت (در دستگاه ها) مدارهای تولید پلاسما و فشار بالا) استفاده شد.

انتهای پیام/4062/

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا