استانها

حق آبه تالاب گاوخونی از کشاورزی تفکیک شده است/ انتقاد از تولید آجر به روش ۱۵۰ سال پیش در اصفهان!

حق آبه تالاب گاوخونی از کشاورزی تفکیک شده است/ انتقاد از تولید آجر به روش ۱۵۰ سال پیش در اصفهان!

به گزارش آپارات نیوز از اصفهان، احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: در طول دو سال گذشته، چندین فعالیت اساسی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتری اانجام شده که برنامه‌ریزی برای خروج کارگاه‌های ریخته‌گری یکی از آنهاست.

وی با بیان اینکه قرارداد انتقال ۵۲ کارگاه ریخته‌گری با شرکت شهرک های صنعتی اصفهان منعقد شده است و در آستانه خروج از شهر هستند، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای خروج ۹۰ کارگاه ریخته گری تا پایان سال نیز انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مجهز شدن تعداد زیادی از واحدهای ریخته‌گری اصفهان به تجهیزات غبارگیر، خاطرنشان کرد: ۱۱۰ واحد طلاسازی که فعالیت آنها همراه با آلایندگی هوا بود نیز اخطاریه دریافت کردند و حکم پلمب اولیه آنها صادر شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی شهرک تخصصی طلا و جواهر در اصفهان، مقرر است واحدهای طلاسازی به این مجموعه منتقل شوند و این موضوع در یک برنامه سه ساله در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان، یکی دیگر از اقدامات اساسی را بهسازی شرایط کارخانه های آجرسازی دانست و گفت: این موضوع سال ها مغفول مانده بود اما با همت و پیگیری مجموعه مدیریت استان به جریان افتاده است.

پلمب ۴۲ کوره و کارخانه آجرسازی

لاهیجان‌زاده با اشاره به پلمب نزدیک به ۴۲ کوره و کارخانه آجرسازی غیر مجاز، افزود: به ۲۵۰ کوره آجرپزی نیز فرصت داده شد تا پایان خرداد امسال برنامه‌های اجرایی خود را برای بهسازی ارائه کنند.

وی توضیح داد: واحدهای تولید آجر باید تصمیم بگیرند که یا از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان خارج شوند یا تجهیزات غبارگیر نصب کنند یا خط تولید خود را به صنایع مجاز و غیر آلاینده تغییر دهند و در صورتیکه نتوانند خود را با این طرح منطبق کنند، تعطیل خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه ۶۰ درصد آجر کشور در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان تولید می شود، تاکید کرد: این موضوع هیچ توجیهی ندارد به ویژه اینکه از فناوری های مدرن در آنها استفاده نمی شود و هنوز مبتنی بر روش های ۱۵۰ سال گذشته با آلودگی بالا و مصرف انرژی زیاد هستند.

لاهیجان‌زاده، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در دو سال گذشته را تدوین سند طرح جامع کاهش آلودگی هوا عنوان و اضافه کرد: این سند در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان تصویب شد و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای مفاد آن هستند.

وی به پیگیری توزیع سوخت پاک و استاندارد نیز اشاره کرد و گفت: سوخت استاندارد بنزین و گازوییل بصورت ۱۰۰ درصد در کلانشهر اصفهان و ۹۸ درصد در شعاع ۵۰ کیلومتری آن توزیع می شود.

فرونشست ناشی از خشکسالی مهم ترین چالش استان

وی همچنین با بیان اینکه اقدامات محیط زیست برگرفته از مسائل و چالش های موجود در این عرصه در استان است، تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌های استان، مسائل مربوط به رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی و فرونشست ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آبی است.

لاهیجان‌زاده، افزود: یکی از کارهای بزرگی که در این بخش انجام شد جبران آب منتقل شده از حوضه آبریز زاینده‌رود با اجرای برخی پروژه ها بوده که با همت استانداری و مدیران استانی در حال اجراست و امیدواریم با اجرای این پروژه‌ها بخشی از کمبود آب این حوضه برطرف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان، اظهار کرد: حقابه تالاب گاوخونی نیز در گذشته با آب رها شده برای کشاورزی، ادغام شده بود اما توانستیم آن را به صورت مستقل و به میزان ۱۷۶ میلیون متر مکعب که پیش بینی شده بود در منابع و مصارف تعریف شده برای تالاب در نظر بگیریم.

پیگیری قضایی برای حق آبه تالاب گاوخونی

لاهیجان‌زاده ادامه داد: پیگیری های قضایی در سال گذشته نیز به رهاسازی آب در پاییز برای تالاب گاوخونی منجر شد و مصمم به استمرار این کار به‌منظور تامین حقابه تالاب با همکاری شرکت آب منطقه ای هستیم.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی حفاظت محیط زیست نیز در ۲ سال گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت، خاطرنشان کرد: افزایش مساحت مناطق حفاظت شده استان اصفهان یکی دیگر از دستاوردهای اقدامات محیط زیستی در ۲ سال اخیر است که این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست که حدود یک ماه گذشته به ریاست رییس جمهور شهید تشکیل شد، به تصویب رسید.

46

دکمه بازگشت به بالا